Onderzoek Libelle toont aan: levenskwaliteit bij vrouwen onder druk

Onderzoek Libelle toont aan: levenskwaliteit bij vrouwen onder druk van Het Pr Bureau

Door: Het Pr Bureau  09-10-2007
Trefwoorden: Kwaliteit, Onderzoek, Vrouwen

PERSBERICHT

Hoofddorp, 8 oktober 2007

Libelle onderzoek toont aan:

Levenskwaliteit bij vrouwen onder druk

Vrouwen in Nederland hebben te weinig tijd. Daar zijn ze zelf de dupe van vindt tweederde, maar ook de naaste omgeving lijdt eronder. Twee op de drie vrouwen wil meer aandacht en tijd besteden aan haar partner, kinderen, vrienden en familie. Eenderde vindt haar bestaan zelfs een race tegen de klok. En dat het leven veel vraagt, blijkt uit het feit dat twee op de drie vrouwen afgemat is en gelukkiger zou zijn als ze meer energie had. Dit en meer toont onderzoek van Libelle onder 580 vrouwen aan. Naar aanleiding hiervan start Libelle deze week met een themacampagne om vrouwen bewust te laten nadenken over hoe zij het beste uit hun leven kunnen halen.

Weinig tijd, wel gelukkig
Over het algemeen zijn Nederlandse vrouwen geluksvogels. Meer dan de helft bestempelt haar eigen geluk met een 8 of 9. Slechts zes procent geeft een onvoldoende. Geluk vinden gaat echter niet vanzelf. Een kwart vindt dit zelfs moeilijk. Vrouwen worden gelukkiger door meer tijd en meer energie. Ze vinden zichzelf tekort schieten in aandacht voor de omgeving, maar vooral zichzelf. Zeker de moeders hebben het te verduren. De helft van hen besteedt meer tijd aan haar kinderen dan aan zichzelf. Vrouwen doen na zichzelf vooral de partner (65%) tekort, gevolgd door vrienden (61%), familie (52%) en de kinderen (48%).

Hang naar avontuur
Meer dan de helft van de respondenten vindt zichzelf ‘een vrouw van de wereld’ en ‘leeft met de dag’. Haar behoefte aan avontuur wordt echter lang niet altijd bevredigd. Eén op de drie wil graag meer avontuur in haar leven. Reizen is niet alleen één van de grootste dromen van de vrouw, 40% geeft zelfs aan gelukkiger te zijn als ze meer zou kunnen reizen. Die avonturiersdrang wordt mogelijk ingegeven doordat vrouwen zich jong voelen. 56% van de ondervraagden voelt zich namelijk jonger dan haar werkelijke leeftijd. Maar wie denkt dat dit een garantie is voor een avontuurlijk leven, komt bedrogen uit. Driekwart geeft aan een braaf leven te leiden en is daar eigenlijk heel tevreden mee.

Jezelf zijn begint bij 35
De leeftijdsgrens van 35 jaar is magisch als het gaat om balans. 70% van de vrouwen zegt dat haar leven in balans is. Vanaf de leeftijd van 35 jaar komt dit antwoord in toenemende mate voor. Ook de levenshouding ‘evenwichtig en tevreden met wat ik heb’ scoort hoog. Maar liefst 84% van de vrouwen herkent zich daarin. Om het meest uit het leven te halen, geven vrouwen als gouden tip ‘jezelf blijven’. Voor 44% is dit gesneden koek. Zij zijn altijd en overal zichzelf. Toch heeft meer dan de helft daar moeite mee. Misschien is een reden daarvoor het feit dat bijna een kwart vindt dat ze te veel leeft naar de verwachtingen van anderen?

10% wil in een volgend leven een man zijn
Nederlandse vrouwen hebben zichzelf geaccepteerd qua uiterlijk (76%) en karakter (88%). Ze denken dat ook de partner hier vrede mee heeft. Wel zou één op de drie gelukkiger zijn met een aantrekkelijker uiterlijk. Het vrouw zijn is voor het merendeel een echte pré. Zij geven aan in een eventueel volgend leven graag weer vrouw te willen zijn. Eén op de tien is dan liever een man.

Over Libelle
Libelle weet wat er bij vrouwen speelt. Half oktober start Libelle met een landelijke themacampagne. Het doel van de campagne is om vrouwen bewust te laten nadenken over hoe zij meer kwaliteit uit hun leven kunnen halen. Libelle behandelt onderwerpen die belangrijk zijn en alle vrouwen vanaf 35 aanspreken. Met statements als: ‘Heb je nooit tijd? Of neem je nooit tijd?’, ‘Ben je eerlijk tegen anderen? Of tegen jezelf?’, ‘Overleef je de dag? Of leef je met de dag?’ en ‘Heb je kinderen? Of ben je moeder?’ wil Libelle vrouwen aan het denken zetten over hun leven en de kwaliteit daarvan.

Libelle is het grootste vrouwenweekblad van Nederland met een gemiddelde verkochte oplage van 507.000 exemplaren per week.
• Libelle bereikt wekelijks meer dan 2,7 miljoen lezers. Er zijn maar weinig televisieprogramma’s die in de buurt komen qua kijkcijfer. Ter vergelijking: alleen belangrijke wedstrijden van het Nederlands elftal en het 8-uur journaal bij schokkend nieuws hebben hogere bereikcijfers.
• Libelle.nl is de grootste general interest vrouwenwebsite van Nederland en heeft elke maand 350.000 unieke bezoekers.
• Libelle zomerweek trekt jaarlijks 75.000 bezoekers.
• Casa Libelle, een bijzonder project waarbij vrouwen hun vertrouwde omgeving achterlaten en een maand in Barcelona wonen en een bed & breakfast runnen. Het leven van de vrouwen werd gefilmd en kon real life via internet gevolgd worden. Casa Libelle.nl had maandelijks 80.000 unieke bezoekers die in totaal meer dan 750.000 videofilmpjes bekeken.

Over het onderzoek
Het Libelle Kwaliteit & Geluk Onderzoek geeft informatie over hoe Nederlandse vrouwen vanaf 18 jaar denken over de kwaliteit van hun leven. Het onderzoek is online uitgevoerd door onderzoeksbureau B&N PanelWizard in opdracht van Libelle. In totaal werkten 580 vrouwen mee aan dit onderzoek in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. Om uitspraken te kunnen doen over de verschillen tussen vrouwen in verschillende leeftijdsfasen zijn de respondenten verdeeld in drie leeftijdsgroepen (jonger dan 35 jaar, 35 tot 50 jaar en ouder dan 50 jaar). Daarnaast is bij de analyse gekeken naar de gezinssamenstelling.

** NOOT VOOR DE REDACTIE, NIET VOOR PUBLICATIE **

Bijlage: Infographic ‘Race tegen de klok’ met de belangrijkste onderzoeksresultaten grafisch weergegeven. Deze is vrij voor publicatie. De illustrator is Marc Kolle.

Er is een samenvatting van het onderzoek beschikbaar. U kunt dit opvragen bij:
Het PR Bureau
T: 020 – 670 22 32
E: [email protected] / [email protected]

Voor overige inlichtingen:
Hoofdredacteur Libelle
Franska Stuy
T. 023 – 556 4002
E. [email protected]

Trefwoorden: Geluk, Kwaliteit, Libelle, Onderzoek, Vrouwen