SCA neemt Procter & Gamble’s Europese tissue divisie over

Door: Het Pr Bureau  12-03-2007
Trefwoorden: Papier, Overname, Tissue

Stockholm, 12 maart 2007

SCA neemt Procter & Gamble’s Europese tissue divisie over

SCA neemt Procter & Gamble’s gehele Tissue divisie over, inclusief een aantal sterke, bekende merken. Deze acquisitie is een belangrijke stap in de verbetering van de winstgevendheid van SCA’s Europese consumenten tissue business. SCA is van plan haar productaanbod van merken en kwaliteits private labels verder te versterken terwijl het bedrijf ook haar productontwikkeling gebaseerd op consumentbehoeften verder zal verbeteren.

Jan Aström, President en CEO van SCA: ”We weten dat consumenten in heel Europa nauw betrokken zijn bij hun tissue producten. Veel consumenten stellen zelfs hogere eisen dan waar de markt vandaag de dag aan kan voldoen. Deze acquisitie zal ons helpen een belangrijke stap te zetten in de verbetering van de winstgevendheid van onze Europese consumenten tissue business.”

De overname geeft SCA toegang tot een aantal sterke merken in het hoogste kwaliteits-segment, merken die op dit moment verkocht worden onder de namen Tempo, de marktleider in papieren zakdoekjes in West Europa en Hong Kong. Tevens verwerft SCA de exclusieve licentie om de bekende merken Bounty en Charmin voor keukenrollen en toiletpapier te gebruiken. Met deze acquisitie vergroot het bedrijf haar assortiment aan merkartikelen dat de basis zal vormen voor een grotere bekendheid onder consumenten. SCA is van plan de komende jaren significant in haar merken te investeren met betrekking tot innovatie en marketing.

De koopprijs bedraagt EUR 512 miljoen en zal in cash worden betaald. De jaarlijkse ‘net sales’ liggen in de buurt van EUR 500 miljoen. De EBITDA marge is van dezelfde orde als die van de gerapporteerde SCA tissue business. De verwachting is dat substantiële synergie voordelen te behalen zijn.

Procter & Gamble’s vijf fabrieken maken onderdeel uit van de overname. De plants bevinden zich in Manchester (Engeland), Witzenhausen en Neuss (beide Duitsland), Orléans (Frankrijk) en Lucca (Italië) en hebben gezamenlijk ongeveer 1100 werknemers. SCA heeft een uitstekende mogelijkheid om de supply chain en kostenstructuur van de betrokken merken te verbeteren. De overname geeft SCA het sterkste Europese productienetwerk en de mogelijkheid om de distributie en logistiek te optimaliseren, teneinde haar retail klanten nog beter te kunnen bedienen.

SCA’s Europese consumenten tissue divisie heeft, net als de andere marktpartijen, de laatste jaren onder zware druk gestaan. Rationalisatie van assortimenten en de focus van retailers op private labels hebben geleid tot een sterke prijsdruk en het zeer regelmatig veranderen van leverancier door retailers.

“Op hetzelfde moment werden we geconfronteerd met sterk stijgende energie- en grond-stofkosten. In de ontstane situatie hebben maar weinig marktpartijen in innovatie en productontwikkeling kunnen investeren. Het resultaat is dat de gehele markt een zwak resultaat heeft laten zien in termen van winstgevendheid,” zegt Jan Aström daarmee aangevend dat deze acquisitie een belangrijke stap is om deze trend te doorbreken.

SCA’s doel is dé tissue categorie leverancier in Europa te worden en de eerste keus voor alle Europese klanten en consumenten.

De eerste fase in dit proces wordt gekenmerkt door het herstel van de value creation van deze business met een EBITDA marge van 14 procent. Dit wordt bereikt door sterke focus op productontwikkeling, grote inspanningen in zwak presterende markten en door het verbeteren van het niveau van de ‘customer service’.
De tweede fase van het werk bestaat uit het creëren van een betere balans van de totale product portfolio in de richting van een groter aandeel van merkproducten en kwaliteits private labels, terwijl het aandeel van strategische klantenrelaties verhoogd wordt en we de Away From Home tissue business zullen laten groeien in nieuwe segmenten en markten. Investeringen in innovatie en onderzoek naar consumentenvoorkeuren zullen de komende jaren significant zijn.

De acquisitie is gestructureerd als een ‘asset deal’ die nog goedkeuring moet krijgen van relevante autoriteiten.

Voor verdere informatie: www.sca.com

Of:

Corporate Communications:
SVP Bodil Eriksson, +46 8 788 52 34
VP Pär Altan, +46 8 788 52 37

Investor Relations:
VP Andreas Koch, +46 8 788 51 30
Business Analyst Johan Andersson, +46 8 788 52 82

Trefwoorden: Overname, Papier, Procter & Gamble, Tissue