‘Sporten versterkt trots en eigenwaarde’

Door: Het Pr Bureau  23-02-2008
Trefwoorden: Sport, Gezond, Duitsland

- Persbericht -

3.500 jonge vrouwen vinden dat sport grote invloed kan hebben op succes in het leven
‘Sporten versterkt trots en eigenwaarde’

• Europees onderzoek van Nike en TNS onder meer dan 10.000 vrouwen van 16-30 jaar, waarvan ruim 1.100 in Nederland
• Belangrijkste reden om te sporten: ‘algehele gezondheid’
• Sportende ondervraagden laten significant positiever zelfbeeld zien dan niet-sportende deelnemers
• 75 procent van de betrokken Nederlandse jonge vrouwen: ‘sporten maakt me emotioneel een sterker persoon’
• In Nederland vindt 75 procent van de sportende jonge vrouwen zichzelf succesvol, tegenover 66 procent bij de niet-sportende vrouwen


Hilversum, woensdag 20 februari 2008 – Naast de lichamelijke voordelen, verbetert sport ook het gevoel van eigenwaarde en trots, het gepercipieerde succes en het libido. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Nike, uitgevoerd door TNS onder meer dan 10.000 vrouwen tussen de 16 en 30 jaar, uit negen Europese landen. De sporters onder deze jonge vrouwen laten een significant positiever zelfbeeld zien als gevolg van sporten, dan de niet-sportende vrouwen. Tegelijkertijd zijn vrouwen in sommige Europese landen nog bang om te gespierd te worden, of weerhoudt hun angst voor zweten hen te sporten.

Ongeveer de helft van de Europese vrouwen in de leeftijdscategorie van 16 tot 30 jaar sport. In Nederland is dit 57 procent. Van de negen landen uit het onderzoek, lijken de Duitse vrouwen het meest sportief (67%), terwijl maar 41 procent van de Turkse jonge vrouwen sport. Aerobics (38%), fitness (35%) en zwemmen (31%) zijn de populairste sporten. In Nederland wordt de top vijf aangevoerd door fitness (46%), zwemmen en fietsen (ieder 17%), aerobics (16 %) en hardlopen (14%). Het onderzoek van Nike, uitgevoerd door onderzoeksbureau TNS, laat zien dat de belangrijkste redenen om te sporten voornamelijk lichamelijk zijn. “Wat de ondervraagde jonge vrouwen het leukst vinden aan sport, zijn de lichamelijke resultaten en het trotse gevoel achteraf. Hun favoriete resultaat is dat ze zich energiek voelen, en de belangrijkste reden om te sporten is hun algemene gezondheid,” aldus Marloes Jonker, Europese PR-Manager van Nike.

Succes is een sportkeuze

Los van de duidelijk fysieke aspecten, brengt sporten blijkbaar ook aanzienlijke emotionele voordelen met zich mee. Bijna drie op de vier sportende jonge vrouwen geven aan dat sporten hen emotioneel een sterker persoon maakt. “Bij Nike zijn we er natuurlijk van overtuigd dat sporten je zowel fysiek als mentaal sterker maakt, maar het doet goed om te zien dat jonge vrouwen dat ook zo ervaren,” vervolgt Jonker. Dit gegeven wordt ondersteund door een aantal andere resultaten uit het onderzoek. Afgezet tegen jonge vrouwen die niet sporten, hebben vrouwen die wel sporten significant vaker het gevoel succesvol te zijn (77%) en dat ze de wereld kunnen veroveren (41%). Daarbij heeft de groep sportende jonge vrouwen significant meer zelfvertrouwen (77%) en gevoel van eigenwaarde (62%), en zijn ze vaker trots op wie ze zijn (85%). Daarbij beweert tweederde van deze vrouwen dat sport van grote invloed kan zijn op hun succes in het leven, bijvoorbeeld op hun carrière (68%).

Stress en woede
Sport blijkt ook een grote rol te kunnen spelen in het sociale leven van jonge vrouwen. Ongeveer tweederde van de sportende jonge vrouwen geeft aan door sport nieuwe mensen te ontmoeten. Daarbij zegt ruim de helft van de jonge vrouwen dat sport hen helpt vrolijk te blijven, en met stress en woede leert om te gaan (59%). “Hoe iemand zich voelt hangt af van meerdere factoren, en sport kan daarbij op zoveel terreinen helpen. We zien dat jonge vrouwen die sporten zich vaker aantrekkelijk en sexy voelen. Dit verworven zelfvertrouwen dat van hen afstraalt, helpt hen ook om op andere vlakken succesvol te zijn; denk bijvoorbeeld aan resultaten boeken op school, op de universiteit of op het werk. Maar sport kan ook leiden tot betere relaties en een hoger libido. Daarbij, 12 procent heeft zelfs haar (huidige of voormalige) partner ontmoet door sport,” concludeert Jonker.

Sport of spierballen
Ondanks dat sport traditiegetrouw populairder is onder mannen, beschouwt het overgrote merendeel van de 10.000 vrouwen sport niet als typisch iets voor de andere sekse. In tegendeel: bijna vijftig procent vindt dat sportvrouwen ondergewaardeerd worden en twee van de vijf van deze vrouwen vinden, dat de sportwereld te veel gedomineerd wordt door mannen. Mannelijkheid wordt daarentegen wel regelmatig geassocieerd met sport. Zo is een behoorlijk deel van de jonge vrouwen uit Rusland en het Verenigd Koninkrijk die aan het onderzoek meededen bang hun vrouwelijkheid te verliezen door sport. In Turkije, Italië en Rusland zijn de onderzochte jonge sportvrouwen vooral bang dat sporten hen te gespierd maakt. Bovendien zijn het vooral de Engelse meiden die niet sporten omdat sporten hen te veel doet zweten.

Make-up of work-out
Op basis van de onderzoeksresultaten valt te concluderen dat Europese vrouwen tussen de 16 en 30 jaar blaken van zelfvertrouwen. 82 procent van de onderzochte vrouwen is trots op wie ze zijn en 72 procent van hen heeft vertrouwen in zichzelf. Om nog meer zelfvertrouwen te winnen, stellen de jonge vrouwen zichzelf bij voorkeur doelen, en streven zij ernaar deze te bereiken. Verder ondernemen ze dingen, maken ze nieuwe plannen of gaan zij ‘gewoon iets nieuws’ doen. Het kopen van nieuwe kleren en het dragen van make-up staan op de derde plaats van manieren om een stevig zelfvertrouwen op te bouwen. Vrouwen die sporten daarentegen, vinden sport de manier om aan hun zelfvertrouwen te werken. In Nederland staat sporten zelfs op de tweede plaats (52%). Op ‘Europees’ niveau geeft de helft van de sportende vrouwen de voorkeur aan sport boven het kopen van make-up of kleding om zich emotioneel sterker te voelen.

Over het onderzoek
Op initiatief van Nike heeft TNS een onafhankelijk consumentenonderzoek uitgevoerd in negen Europese landen rond het thema vrouwen en sport. Met dit online onderzoek wil Nike meer inzicht krijgen in wat jonge vrouwen beweegt in sport, en wat zij als de belangrijkste voor- en nadelen beschouwen. In de maanden januari en februari 2008 namen meer dan 10.000 jonge vrouwen uit Nederland, Spanje, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden, Turkije en Rusland in de leeftijd van 16 tot 30 jaar deel aan het onderzoek, en deelden zij hun mening over dit onderwerp.

- Einde bericht -

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

**NOOT VOOR DE REDACTIE** niet bestemd voor publicatie.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stephan Lub, PR Manager van Nike Benelux, via telefoonnummer 06 – 11 02 43 97 of per e-mail: [email protected].

Hier kunt u tevens kosteloos de onderzoeksamenvatting opvragen, evenals een factsheet over ‘vrouwen & sport’.

Trefwoorden: Conditie, Duitsland, Frankrijk, Gezond, Italie, Lichaam, Relatie, Rusland, Seks, Slank, Spanje, Sport, Succes, Tns, Turkije, Vrouw, Zelfvertrouwen, Zweden