Stijging Nederlandse benzineprijs ‘slechts’ 18% in vijftien jaar tijd

Door: Het Pr Bureau  17-07-2008
Trefwoorden: Auto, Strategie, Prijs

- Persbericht -

Roland Berger: ‘prijsstijging vooralsnog geen invloed op autogebruik’
Stijging Nederlandse benzineprijs ‘slechts’ 18 procent in vijftien jaar tijd


Amsterdam, donderdag 18 juli 2008 – Op basis van ontwikkelingen van het besteedbaar inkomen, het gemiddelde brandstofverbruik en de prijzen van benzine, blijkt dat de gecorrigeerde benzineprijsstijging over de afgelopen vijftien jaar slechts 18 procent bedraagt. Dit blijkt uit een analyse van Roland Berger Strategy Consultants. De prijsstijging heeft nog geen invloed gehad op het Nederlandse autogebruik, zo toont het onderzoek aan.

De brandstofprijzen voor benzine en diesel zijn in de afgelopen vijftien jaar door stijgende inkoopprijzen en heffingen ruim verdubbeld. De prijzen voor Euro loodvrij stegen sinds 1993 met 105 procent, de dieselprijzen gingen zelfs met bijna 150 procent omhoog. “Er is vooral in de laatste maanden veel publieke onrust omtrent de brandstofprijzen, zie maar de protesten van de vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld,” aldus Jeroen Althoff, Project Manager van Roland Berger Strategy Consultants. “Wij vonden het interessant om daarom eens te kijken hoezeer de prijs nu eigenlijk is gestegen in de afgelopen jaren en wat dit voor invloed heeft gehad op het autogebruik in Nederland.”

Stijgende prijzen, groeiende files
Uit de analyse van Roland Berger blijkt dat het autogebruik in de afgelopen jaren niet is teruggelopen. “Je ziet dit onder meer sterk terug in het groeiende aantal files,” vervolgt Althoff. “De filezwaarte is sinds 2002 met 39 procent toegenomen, hetgeen ons vermoeden bevestigt dat Nederland vooralsnog niet aantoonbaar vaker de auto laat staan als gevolg van de stijgende brandstofprijzen. Nu niet, maar dus ook in de afgelopen periode niet.”

Voor uitspraken van de reële invloed van de brandstofprijzen voor benzine en diesel op het autogebruik, moeten de uitgaven worden bekeken als percentage van het besteedbaar inkomen. “Het besteedbaar inkomen is in Nederland sinds 1993 natuurlijk behoorlijk gestegen, waardoor de prijsstijging een relatief kleinere invloed heeft op de uitgaven van huishoudens dan het stijgingspercentage op voorhand zou doen vermoeden,” vertelt Althoff. “Bovendien is het gemiddelde brandstofverbruik in Nederland sinds 1993 gedaald, hetgeen inhoudt dat de relatieve portie van de brandstofbestedingen door huishoudens kleiner is geworden.”

‘Slechts’ achttien procent
De gemiddelde koopkracht per huishouden is volgens Roland Berger in vijftien jaar tijd met gemiddeld 58 procent gestegen. Het gemiddelde brandstofverbruik van het autopark is door technologische vooruitgang bovendien met ongeveer tien procent teruggelopen. “Als je de correctie van de koopkrachttoename, evenals de correctie van het lagere brandstofverbruik meeneemt in de analyse, dan blijkt dat de stijging van de gecorrigeerde benzineprijs sinds 1993 ‘slechts’ achttien procent bedraagt. Dat benzine dus een hele grote kostenpost is geworden, blijkt vooral een kwestie van perceptie,” concludeert Althoff.

Geen garanties voor de toekomst
Dat de Nederlandse automobilist vooralsnog niet minder de weg op lijkt te zijn gegaan als gevolg van benzineprijzen, wil volgens Roland Berger niet zeggen dat dit niet alsnog in de nabije toekomst gebeurt. “De grootste prijsstijging trad vrij recentelijk op. Van de ‘beperkte’ gecorrigeerde toename, komt een relatief groot deel op het conto van de olieprijsstijging in 2008. Dit heeft logischerwijs nog nauwelijks een zichtbaar effect kunnen hebben op het autogebruik. Wellicht dat we hier in het komende jaar wel de invloed van kunnen gaan zien,” besluit Althoff.

Over het onderzoek
Roland Berger Strategy Consultants analyseerde voor haar onderzoek naar de relatieve brandstofprijzen, de invloed van heffingen en inkoopprijzen op de tarieven van benzine en diesel in de periode 1993 tot medio 2008. Dit is vervolgens afgezet tegen de ontwikkelingen in het brandstofverbruik en van het besteedbaar inkomen in deze periode, om uiteindelijk te komen tot een gecorrigeerde brandstofprijsstijging over de afgelopen vijftien jaar.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met circa 2.000 medewerkers in 36 kantoren verspreid over 25 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 60 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.

- Einde bericht -


**NOOT voor de REDACTIE** Niet bestemd voor publicatie.

Voor vragen en/of meer informatie kunt u contact opnemen met Jeroen Althoff, Project Manager van Roland Berger Strategy Consultants, via 020 – 79 60 600 of per e-mail: [email protected].

Of u kunt terecht bij Arnoud van der Slot, partner en lid van het management team van Roland Berger, via eveneens 020 – 79 60 600 of per e-mail: [email protected].

Hier kunt u ook het beknopte onderzoeksrapport opvragen.

Trefwoorden: Auto, Benzine, Brandstof, Consultant, Diesel, File, Prijs, Prijzen, Strategie