Tapijt nog niet uit de gratie bij Nederlanders

Tapijt nog niet uit de gratie bij Nederlanders van Het Pr Bureau

Door: Het Pr Bureau  20-07-2009
Trefwoorden: Onderzoek, Tapijt, Aankoop

Waalwijk, 20 juli 2009 – Een groot deel van de Nederlandse bevolking (44%) heeft thuis nog immer tapijt als vloerbedekking. Als reden hiervoor geven zes op de tien Nederlanders aan dat tapijt warmer is en lekkerder loopt op sokken en blote voeten. Een iets groter deel van de Nederlanders (56%) geeft de voorkeur aan harde vloeren. Hun voorkeur wordt vooral ingegeven door de gedachte dat harde vloeren makkelijker schoon te maken zijn en omdat zij een harde vloer mooier vinden. Dit blijkt uit onderzoek van MSI-ACI Europe in opdracht van Desso.

Geen verrassing
“Deze resultaten zijn geen verrassing voor ons. Het vooroordeel bij veel mensen is dat harde vloeren gemakkelijker schoon te houden zijn, daardoor meer hygiënisch en dus beter voor de gezondheid zijn. Een veelgehoord misverstand is dat tapijt de aanwezigheid van fijnstof en huismijt zou stimuleren en daarmee allergieën en astma zou bevorderen, zegt Alexander Collot d’Escury, Directielid van Desso. “Maar het tegendeel is waar. Tapijt houdt stof en pollen vast en beperkt de hoeveelheid fijnstof, zo is uit onafhankelijk Duits onderzoek gebleken.”

Prijs niet doorslaggevend
De prijs blijkt niet van doorslaggevende betekenis te zijn wanneer de Nederlandse consument voor de keuze staat om een nieuwe vloer aan te schaffen. Van de Nederlanders die thuis tapijt hebben liggen, geeft slechts 12% aan dat financiële motieven hieraan ten grondslag liggen. Ook de Nederlanders met een voorkeur voor harde vloeren (hout, vinyl) laten zich in hun keuze zeer beperkt (5%) leiden door de prijs. Veel meer dan de Nederlanders met tapijt (2%) laten zij zich leiden door gezondheidsaspecten (34%).

“Punt is dat de harde vloeren vaak schoongemaakt moeten worden. Gebeurt dat niet, dan waait fijnstof op en gaat het gezondheidsaspect verloren terwijl tapijt de fijnstof juist vasthoudt. Uit de resultaten van het onafhankelijke German Research Institude (GUI) blijkt dat er in ruimtes met harde vloeren driemaal zoveel fijnstof in de lucht rond dwarrelt dan in met tapijt beklede ruimtes,” licht Collot d’Escury toe.

Gezondheid
Het overgrote deel van alle respondenten (84%) was van mening dat harde vloeren het beste voor hun gezondheid zijn. Niet meer dan 2% noemde tapijt als beste en 14% was van mening dat het niets uitmaakte. Eenmaal geconfronteerd met de gezondheidsclaim dat tapijt beter is voor mensen die lijden aan astma (aandoeningen aan de luchtwegen), vergeleken met harde vloeren (hout, vinyl e.d.), zegt bijna een op de vijf Nederlanders (19%) eerder voor tapijt te kiezen.

Voorbeeldfunctie overheid
“De functionele aspecten van tapijt zoals de voordelen voor gezondheid en akoestiek moeten veel beter worden benadrukt. Vooral mensen die kampen met aandoeningen aan hun luchtwegen zoals astma, zouden deze aspecten veel meer in hun overwegingen moeten meenemen bij de aanschaf van vloerbedekking.

In Duitsland raadt de German Asthma and Allergy Association (DAAB) sinds 2005 al tapijt aan. Ik zie hier ook een voorbeeldfunctie voor de overheid. Vanwege de bewezen gezondheidsaspecten van tapijt, zouden veel meer openbare overheidsgebouwen helemaal of gedeeltelijk van tapijt kunnen worden voorzien,” aldus Alexander Collot d’Escury.

Over het onderzoek
MSI-ACI Europe heeft in opdracht van Desso een groep van 575 Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder ondervraagd over hun voorkeuren voor tapijt versus harde vloeren.

Over Desso
Desso is al meer dan 80 jaar een betrouwbare partner in tapijtfabricage met toepassingen in onder meer kantoren, openbare gebouwen, scholen, ziekenhuizen en vliegtuigen. Duurzaamheid en creativiteit zijn belangrijke kernwaarden die tot stand komen in het design en de Cradle to Cradle-doelstellingen. Onder de klanten bevinden zich onder andere Rabobank, ABN AMRO, KPN, KLM, Marriot Hotels en Virgin Atlantic. www.desso.com.

-Einde bericht-

**NOOT VOOR DE REDACTIE** Niet bestemd voor publicatie.

Voor meer informatie, interviewverzoeken en foto’s in hoge resolutie vrij van rechten te gebruiken en geschikt voor publicatie, kunt u contact opnemen met:

Desso
Anette Timmer-Larssen
0416 684 257
[email protected]

Het PR Bureau
Frits Hendrikx
020-670 22 32
[email protected]

Zie voor meer informatie over Desso ook: www.desso.com.

Trefwoorden: Aankoop, Desso, Fijnstof, Harde Vloer, Hygiene, Nederlanders, Onderzoek, Tapijt