Toeleveranciers auto-industrie voorspellen zwaar 2007

Door: Het Pr Bureau  27-02-2007
Trefwoorden: Fabrikant, Oem, Toeleverancier

- Persbericht -

Relatie met fabrikanten komt verder onder druk te staan
Toeleveranciers auto-industrie voorspellen zwaar 2007

Amsterdam, dinsdag 27 februari 2007 – Toeleveranciers uit de mondiale auto-industrie verwachten dat 2007 een nog zwaarder jaar wordt dan 2006. Dit pessimisme wordt onder meer veroorzaakt door de aanhoudende druk van fabrikanten op prijs en kwaliteit en de onzekerheid over prijsontwikkelingen van grondstoffen. Dit en meer blijkt uit een peiling van Roland Berger Strategy Consultants onder ruim 130 senior executives in de wereldwijde auto-industrie.

Bijna drie kwart van de ondervraagden verwacht dat de marktomstandigheden voor toeleveranciers ten opzichte van 2006 zullen verslechteren. De voornaamste zorg bestaat over de toenemende prijsdruk van fabrikanten. “Fabrikanten hebben te maken met een prijsbewuste consument. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van het Low Cost Car segment, de consument zoekt tegelijkertijd naar kwaliteit en de nieuwste innovaties,” aldus René Seyger, lid van het management team van Roland Berger. “Deze druk uit de afzetmarkt nemen de fabrikanten mee in hun eisen aan leveranciers, waardoor zij gedwongen worden continu betere en vernieuwende producten te leveren, tegen steeds lagere tarieven.” Bovendien hebben de leveranciers te kampen met onzekerheid over de prijs van grondstoffen en het almaar groeiende gebruik van goedkope technische onderdelen.

Onenigheid met OEMs
Zich bewust van deze lastige marktomstandigheden, zijn de ondervraagden er van overtuigd dat de relatie met de fabrikanten (OEMs) er niet beter op wordt (81%). Sterker nog, ruim een derde van de ondervraagden verwacht dat de relatie zal verslechteren. Naast de voortdurende druk op prijs en kwaliteit, ontstaat er steeds vaker onenigheid over intellectueel eigendom en over wie verantwoordelijk is voor de kosten van onder meer R&D.

Halt aan hybride hype
Ondanks de huidige bezorgdheid rondom klimaatverandering, lijkt het enthousiasme over hybride voertuigen enigszins te bekoelen. Bijna de helft van de ondervraagde toeleveranciers verwacht namelijk dat hybride motoren in 2010 nog steeds slechts een marktaandeel hebben van minder dan drie procent. Desondanks, verwacht 43 procent van de ondervraagden dat introducties van nieuwe technologieën elkaar in 2007 sneller zullen opvolgen dan in het afgelopen jaar, en wordt de meeste activiteit verwacht op het gebied van brandstof injectie en emissiebehandeling (84%). Een ander vlak waarop veel zal gebeuren, is de actieve veiligheid in voertuigen (82%). Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de ontwikkeling van nachtvisiesystemen en actief anticiperende remsystemen. “Dit biedt een prima kans voor de Nederlandse toeleveranciers die hierin kunnen excelleren,” vertelt Seyger.

Over het onderzoek
In samenwerking met SupplierBusiness.com – een internationaal onderzoeksbureau gespecialiseerd in de automotive industrie – ondervroeg Roland Berger in december 2006 ruim 130 senior executives in de mondiale auto-industrie over hun verwachtingen voor het komende jaar. Roland Berger Strategy Consultants onderzocht ook in 2005 al de verwachtingen voor het jaar erna.

Roland Berger Strategy Consultants
Roland Berger Strategy Consultants is een internationaal strategisch adviesbureau met ruim 1.700 medewerkers in 32 kantoren verspreid over 23 landen. In Europa behoort de firma tot de top-3 van strategieadviseurs, wereldwijd tot de top-5. In het Nederlandse kantoor werken ruim 50 mensen. Zie ook www.rolandberger.nl.

EINDE BERICHT

**NOOT voor de REDACTIE**
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met René Seyger, partner en lid van het management team van Roland Berger Strategy Consultants, bereikbaar op 020 – 79 60 600 of per e-mail via: [email protected]

Trefwoorden: Auto-industrie, Fabrikant, Oem, Seyger, Toeleverancier,