Nederlandse CEO houdt hand nog op de knip

Door: Roland Berger Strategy Consultants  04-09-2006
Trefwoorden: Onderzoek, Ceo

Roland Berger: innovatie bovenaan agenda CEO

Amsterdam, maandag 4 september 2006 – Innovatie staat de komende vijf jaar bovenaan de agenda van de Europese CEO. Dit blijkt uit de vandaag verschenen CEO-survey van Roland Berger Strategy Consultants die dit jaar voor het eerst is uitgevoerd. Hoewel de Nederlandse CEO ook op de kosten blijft letten, is hij net als zijn Europese collega momenteel vooral bezig met het vergroten van marktaandeel door het verbeteren van met name productdesign, productkwaliteit en marketing.

De agenda van de chief executive officer (CEO) is cyclisch, zo laat de geschiedenis zien. Na een periode waarbij kostenreductie de prioriteit heeft, volgt vaak een periode met een focus op groei. Die periode is nu weer aangebroken. De afgelopen jaren stonden in het teken van kostenreductie en corporate governance. Nu de grootste slagen aan de kostenkant gemaakt zijn, verschuift de aandacht van de CEO’s weer naar groei.

Hoogste prioriteit: een grotere punt van de taart
“De groei van de economie is echter nog te pril om er al volledig op te rekenen. Daarom merk je dat de CEO's groei van het marktaandeel bovenaan hun agenda hebben staan: als de taart als geheel niet groter wordt, moet je een grotere punt zien te bemachtigen. Marktaandeel win je door goede productinnovaties en een goede marketingstrategie te voeren,” aldus Arnoud van der Slot, Partner bij Roland Berger Strategy Consultants en verantwoordelijk voor het onderzoek.

Het ‘Angelsaksische model’, dat zich vooral op de aandeelhouders richt, was de afgelopen jaren ook populair onder de Europese CEO’s. Als je kijkt naar de huidige topprioriteiten van de CEO's en de werknemers- en consumentenorganisaties, zie je de klassieke belangenverschillen dan ook nog duidelijk naar voren komen. De vraag is echter of die klassieke verschillen ook in de komende jaren zo aanwezig zullen blijven. Mede om die reden, heeft Roland Berger ook de werknemers- en consumentenorganisatie gevraagd naar hun agenda voor de komende jaren. Wat blijkt is dat innovatie daar eveneens bovenaan staat. Van der Slot: “Natuurlijk willen consumenten naast innovatie ook value-for-money en vinden werknemers het essentieel dat er in hen geïnvesteerd wordt. Wat dat betreft zal er altijd sprake blijven van een gezonde spanning tussen de stakeholder-belangen. Maar het is aardig om te zien dat zowel de CEO’s, als de werknemersorganisaties en de consumentenorganisaties innovatie de komende jaren bovenaan hun lijstje hebben. Ergens ook niet vreemd, want innovatie biedt duidelijke voordelen voor alle partijen.”

Ons bin zunig
Dat specifiek de Nederlandse CEO nog even de hand op de knip houdt, is wellicht een teken van onze nuchtere volksaard. “De Nederlandse bestuursvoorzitter waait niet meteen met iedere groeitrend mee en blijft op de lange termijn focussen. Dat lijkt ons een verstandige strategie,” aldus Van der Slot. Een goede balans bewaren tussen enerzijds groei en anderzijds de kostenkant, lijkt het strategisch adviesbureau op dit moment zeker niet onverstandig.

De juiste koers
De resultaten van de survey bevestigen volgens Roland Berger ook dat de meeste CEO’s het eens zijn met de koers die de Europese (inclusief de Nederlandse) politiek momenteel vaart. Van der Slot: “Alle Europese CEO’s zien innovatie blijkbaar verreweg als dé strategie om concurrerend te kunnen blijven in een mondiale markt. Alleen innovatie kan ons helpen om onze toegevoegde waarde hoog te houden, wat er weer voor zorgt dat ons inkomstenpeil overeind blijft.”

Over het onderzoek
Roland Berger heeft voor dit onderzoek circa 45 CEO’s van Europese bedrijven ondervraagd. De bedrijven hebben een gezamenlijke waarde van meer dan 500 miljard euro en bieden met elkaar aan ruim 1,6 miljoen mensen werk. De CEO’s zijn gevraagd naar hun belangrijkste aandachtsgebieden voor de komende vijf jaar. Daarnaast zijn ook andere stakeholders, zoals vakbonden en consumentenbonden, in het onderzoek opgenomen.

Trefwoorden: Ceo, Onderzoek

Contact Roland Berger Strategy Consultants

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share