SWOCC - Een merk moet doen wat het belooft

Door: Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (swocc)  28-09-2006

Wat gebeurt er als een merk belooft klantvriendelijk te zijn en bij de eerste keer dat je de klantenservice belt, krijg je een chagrijnige medewerker aan de telefoon en wordt je afgesnauwd? Grote kans dat het merk sterk aan geloofwaardigheid inboet en jou wellicht als klant verliest. Net zoals jij en ik, moet een merk doen wat ze belooft. Om een sterk merk op te bouwen, dienen alle verschillende momenten waarop de consument met een merk in aanraking komt op elkaar te zijn afgestemd. Er is een nieuw marketingtijdperk aangebroken: dat van het geïntegreerde merkdenken. SWOCC dook in dit nieuwe merkdenken en komt volgende week met een publicatie waarin ze ondernemingen aan de hand meeneemt naar een geïntegreerd merkbeleid.

In de publicatie Geïntegreerd merkbeleid: het wiel van de toekomst gaat drs. Anna Giling in op hoe de praktijk ervoor kan zorgen dat alle verschillende manieren waarop het merk zich manifesteert consistent zijn met de merkidentiteit en de merkbelofte. “Hoewel iedereen het er tegenwoordig over eens lijkt dat organisaties consistent dienen te zijn in het overbrengen van de merkbelofte, is vaak onbekend hoe geïntegreerd merkbeleid in de praktijk kan worden vormgegeven”. Daarom stelde SWOCC het Integrated Branding Wheel op.

Het wiel bestaat uit vijf stappen die moeten worden gevolgd om een geïntegreerd merkbeleid door te voeren. Te beginnen met het grondig omschrijven van het merk en het bepalen van de merkbelofte (stap 1). Hierna is het van belang dat de merkbelofte wordt vertaald in regels, structuren, systemen en middelen, waardoor de merkbelofte mogelijk kan worden gemaakt (stap 2). Pas wanneer intern alles op orde is, kan de merkbelofte extern onder de aandacht van de verschillende stakeholders worden gebracht (stap 3). De belofte die het merk extern doet, moeten de medewerkers vervolgens waarmaken (stap 4). Het hele proces moet tot slot worden geanalyseerd en getoetst, zodat continue optimalisatie en bijsturing mogelijk is (stap 5).

Het Integrated Branding Wheel wordt 16 november gepresenteerd op de Wetenschap-Praktijk Ontmoeting ‘Geïntegreerd merkbeleid: alle neuzen dezelfde kant op', die plaatsvindt in het Trippenhuis in Amsterdam. Per stap uit het wiel wordt een presentatie getoond van een succescase. Volgende week verstuurt SWOCC de publicatie naar haar begunstigers.


Contact Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (swocc)

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share