Zakenreizen voor een groot deel onnodig

Door: Tandberg Telecom As  25-10-2006

TANDBERG presenteert resultaten van Ipsos MORI onderzoek onder 1.400 Europese zakenreizigers

Amsterdam, 25 oktober 2006 – TANDBERG, leverancier van producten en diensten voor visuele communicatie, heeft een onderzoek laten uitvoeren onder Europese zakenreizigers. De uitkomsten bevatten een voor bedrijven duidelijke boodschap: zakenreizen zijn in een groot aantal gevallen niet nodig en gaan ten koste van de effectiviteit van het bedrijf. Zo geeft meer dan de helft van alle zakenreizigers (55 procent) aan dat een deel van de zakenreizen niet nodig is. Ongeveer 15 procent van de Europese zakenreizigers vindt zelfs dat reizen hen minder productief maakt en 44 procent beschrijft zichzelf als overstresst.

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksinstituut Ipsos MORI in opdracht van TANDBERG. 1.400 internationale zakenreizigers uit Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Zweden en Italië namen deel aan het onderzoek.

Zeer opvallend is verder dat de zakenreizigers verwijzen naar niet aan het werk gerelateerde zaken, als hen wordt gevraagd waarom ze zelf graag op zakenreis gaan. Ze noemen indirecte motieven: 58 procent noemt socializen (Nederland 61 procent) en 69 procent noemt het leren kennen van andere culturen (Nederland 58 procent), als redenen voor de reis.

Fredrik Halvorsen, CEO van TANDBERG: “Bedrijven moeten zich afvragen of het socializen en leren kennen van andere culturen voldoende aanleiding zijn om de negatieve impact van zakenreizen te rechtvaardigen. Het is tijd voor bedrijven om het zakenreizen anders in te richten door zich af te vragen wat elke zakenreis oplevert en welke mogelijke alternatieven er zijn.“

Alternatief: videoconferencing
Op het persoonlijke vlak heeft het reizen een negatieve impact op de balans tussen werk en privéleven. Een groot deel van de Europese zakenreizigers (29 procent) staat open voor alternatieven afkomstig uit de (tele-)communicatie hoek, blijkt uit het onderzoek (Nederland 22 procent).Van degenen die videoconferencing hebben of de aanschaf overwegen, verwacht 32 procent dat het de work/life balans zal verbeteren (Nederland 21 procent). Voor de meeste organisaties is het voeren van gesprekken en houden van vergaderingen via video voor een groot deel van de zakenreizen een goed alternatief. De technologie maakt het mogelijk om medewerkers face-to-face te laten communiceren, zonder tijd en veel geld te verspillen aan zakenreizen en het milieu te ontzien.

Zakenreis verstoort balans werk en privé
Niet alleen bedrijven, ook de medewerkers zelf voelen het effect van zakenreizen. De kwalificatie ‘reizen is een noodzakelijk kwaad’ werd gedeeld door 1 op de 3 Nederlandse respondenten (33 procent). Verder vindt bijna 20 procent van de Nederlandse reizigers dat zakenreizen hen uitput. Zakenreizen blijken een schadelijk effect te hebben op een goede balans tussen werk en privé-leven. En dat lijkt aan te tonen dat zakenreizen voor een groot deel van de werknemers niet de ‘extra beloning’ is voor een interessante functie.

Milieubewust: van denken naar doen
Bedrijven schenken in toenemende mate aandacht aan sociaal-maatschappelijke vraagstukken en een van de aspecten hiervan is de zorg voor het milieu. Ook in dat licht is het aangetoond dat het vliegen een negatieve impact heeft op het milieu en we daar eigenlijk zorgvuldiger mee om moeten gaan. Ongeveer 40 procent van de Nederlandse respondenten zegt milieubewust te zijn, maar slechts 9 procent zegt daarom ook daadwerkelijk proactief minder te reizen.

De praktijk: Vodafone
Een van de bedrijven die proactief met deze situatie omgaat is Vodafone. Zij hebben wereldwijd 50 TANDBERG videolocaties geïmplementeerd en verwachten daarmee dat ze hun reiskosten wereldwijd met 30 procent kunnen terugbrengen. De investering wordt binnen een jaar terugverdiend. Dr. Armin Hessler, Director of IS Management bij Vodafone: “Het besluit om video-meetings te gebruiken heeft de ‘kwaliteit van leven’ van onze medewerkers verbeterd. Natuurlijk vervangt visuele communicatie een face-to-face ontmoeting niet voor de volle 100 procent, maar het komt heel dicht in de buurt.”