Universal Media gaat met partners online campagnes testen

Door: Universal Media  25-09-2006
Trefwoorden: Internet, Online Media, Admeta

Amsterdam, 25 september 2006 – Als eerste Mediabureau van Nederland start Universal Media, in samenwerking met advertentienetwerk WebAds, onderzoeksbureau MEMO2 en het van oorsprong Zweedse Admeta, met een Testtuin voor online reclamecampagnes. Doel van de Testtuin is om binnen een volledig gecontroleerde omgeving te kunnen testen en analyseren waar online campagnes voor nieuwe merken en bedrijven exact aan moeten voldoen om optimale naamsbekendheid en verkoop te genereren. De Testtuin start in oktober 2006.

De eerste test zal worden uitgevoerd met een campagne voor www.wijnlatenbezorgen.nl . Op deze site kan wijn of champagne worden besteld die vervolgens met een zelfontworpen etiket binnen 24 uur wordt bezorgd. De testcampagne die tot eind 2006 wordt gevoerd, dient met name inzicht te geven in de effecten van een introductiecampagne voor deze site. Factoren die onderzocht worden zijn bijvoorbeeld het effect van verschillende soorten online uitingen, creatieve invulling, omvang van de campagne, contactfrequentie, beweegredenen voor eerste en herhaalaankopen, gebruik van websites en ontwikkeling van het merkbewustzijn.

Ilse Klün, online strateeg van Universal Media: “Aangezien het succes van een online campagne afhangt van veel factoren is het zaak om precies te bepalen welke elementen voor de beste effecten zorgen. Omdat we in de Testtuin zowel de rol van adverteerder als van uitvoerder invullen, kunnen we zelf de creatie, boodschap, formaat, budget en selectie van sites bepalen. Zo kunnen we heel nauwkeurig testen en een campagne continue optimaliseren.”

Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “Op basis van onze jarenlange ervaring met online campagnes weten wij heel goed wat wel en niet werkt op het web. De online testtuin kan iets aan deze bestaande kennis toevoegen omdat wij de effecten van een campagne voor een nieuw bedrijf of merk over een lange periode kunnen volgen. Aangezien wij zelf alle parameters van de campagne kunnen beïnvloeden, kunnen we heel gericht allerlei onderdelen onderzoeken en meten. Met de resultaten van de proeftuin kunnen wij onze klanten in de nabije toekomst nog nauwkeuriger adviseren over alle aspecten van hun online campagnes.”

Marcel Vogels, managing partner van MEMO2: “Binnen de Testtuin wordt de effectiviteit van campagnes in beeld gebracht tijdens de conceptfase en de feitelijke campagne. Omdat we overal inzicht in hebben, van reclameherkenning, tot merkontwikkeling en de feitelijke omzetaantallen, kunnen we straks bijvoorbeeld exact zeggen hoe vaak en waar een koper bepaalde banners heeft gezien op het moment dat tot aankoop wordt besloten en hoe sterk de naamsbekendheid per dag toeneemt. Vervolgens kunnen we ook beter de aspecten van retentiemarketing onder kopers onder de loep nemen.”

René Betlem, CEO van Admeta Netherlands BV: ‘’Het is een grote eer voor Admeta om samen met deze partners te mogen participeren aan de Testtuin. Admeta, van Zweedse afkomst, ontwikkeld door de Zweedse engineers hebben een algoritme samengesteld, die niet alleen op cookies vertrouwen, echter tevens op IP nummers en browserstring informatie. Admeta is een systeem om online ads te downloaden, te serveren en real-time te monitoren. Admeta levert derhalve betrouwbare en relevante informatie en zullen van harte onze kennis en kunde wensen in te brengen voor zo’n goed doel.”

Diederik Breijer, managing Director van Universal Media: “Dit is de start van een reeks online testprojecten. Door ons bedacht omdat advertising op internet enorm groeit en het een medium is geworden waar keihard geld mee verdiend wordt en merken mee gebouwd worden. Parallel loopt namelijk de behoefte van onze klanten aan specifieke kennis over de drivers van online sales en het bouwen van merken via internet. Deze testprojecten zorgen ervoor dat wij, samen met onze partners, kunnen gaan experimenteren hoe deze doelstellingen online het beste gerealiseerd kunnen worden. Een waardevol initiatief waarvan we veel kunnen leren en met deze nieuwe kennis onze klanten van dienst kunnen zijn.”

Omzet Testtuin naar goed doel
Alle partners in het project stellen gratis hun middelen beschikbaar. Omzet die via de site wordt gerealiseerd gedurende de testperiode zal gedoneerd worden aan Stichting Anneloes Jenneskens. Deze stichting wordt in het leven geroepen ter nagedachtenis van de veel te vroeg overleden internet-professional van het eerste uur. Stichting Annelous Jenneskens richt zich op het ondersteunen van jonge en weinig kapitaalkrachtige gezinnen die worden geconfronteerd met de verschrikkelijke gevolgen van kanker. De stichting werft voor deze activiteiten fondsen in samenwerking met (online) mediabureaus, uitgevers, adverteerders en reclamebureaus.

Trefwoorden: Admeta, Internet, Online Media,