MedicInfo.nl kiest WebAds voor online advertentie-exploitatie

Door: WebAds Interactive Advertising  23-05-2006
Trefwoorden: Internet, Communicatie, Marketing

Steeds meer Nederlanders gebruiken internet voor gezondheidsinformatie en online consult

Amsterdam, 22 mei 2006 - Steeds meer Nederlanders maken gebruik van het internet om informatie te vinden over gezond leven, gezond blijven of worden, en ziekten en aandoeningen. Vooral vrouwen bezoeken steeds vaker medische portalsites of gespecialiseerde websites. Uit een onderzoek van de Universiteit Twente naar zogenaamde e-consultatie toepassingen blijkt dat steeds meer mensen het internet ook gebruiken om online artsen of andere medische hulpverleners te consulteren. Nederland telt een groot aantal e-health initiatieven, zo blijkt uit het onderzoek. Meestal gaat het om internettoepassingen waarbij zorgvragers via mail of via een webcam een e-consult kunnen krijgen van een professionele hulpverlener. Internethulpvragers overwinnen steeds meer hun schroom om een consult te vragen.

Een van de e-health toepassingen uit het onderzoek is MedicInfo. Marijke Will, manager internet en e-health van MedicInfo: “De aanleiding om in 2000 met MedicInfo te starten, was o.a. de prognose dat er in de toekomst een tekort aan huisartsen zou gaan ontstaan in de zorg waardoor niet alle Nederlanders meer een huisarts zouden hebben. Om deze - mogelijk huisartsloze - Nederlanders toch te voorzien van betrouwbaar gezondheidsadvies is MedicInfo gestart. Inmiddels zijn de gezondheidsportalen van MedicInfo uitgegroeid tot een brede medische informatiebron, waarbij het ook mogelijk is om via mail een e-consult te krijgen. Wij constateren een nog steeds groeiende interesse in gezondheidsinformatie en zien dat het omslagpunt bereikt is, waarop zorgvragers/patiënten meer e-consulten gaan aanvragen. Internet is een prima medium voor een groot aantal onderwerpen/gezondheidsvragen, die zich heel goed laten beantwoorden via internet. Op basis van de informatie op de site kan men bovendien een verantwoorde keuze maken om wel of niet naar een zorgverlener te gaan. Daarnaast biedt de site interactieve applicaties waarmee men zelf aan de slag kan gaan om een probleem (bijv. overgewicht, stoppen met roken, gezonder leven, meer bewegen) aan te pakken. Leden en klanten van een aantal grote zorgverzekeraars kunnen via de website van hun verzekeraar gratis gebruikmaken van deze informatie en diensten. Naast deze gezondheidsportalen onder label is er sinds 2005 de mogelijkheid om de informatie en applicaties te benaderen via Medicinfo.nl. In het afgelopen jaar is het aantal bezoekers van medicinfo.nl enorm toegenomen. Omdat ónze kracht ligt in het ontwikkelen van gezondheidsinformatie en –applicaties die een groot publiek aanspreken, hebben we naar een deskundige partner voor de professionele exploitatie van de advertentieruimte op MedicInfo.nl gezocht. Deze partner hebben we gevonden in WebAds.”

Tjeerd Kooij, Managing Partner van WebAds: “Wij exploiteren een groot aantal websites, waaronder een aantal grote medische websites. Wij constateren een snelle groei van het bezoek van deze websites. Uit ervaring weten we dat betalen voor content op internet vaak een probleem is. Ook gezondheidswebsites kunnen voor hun financiering gebruik maken van professionele exploitatie van de advertentieruimte op hun websites. Deze websites zijn interessant voor adverteerders omdat er sprake is van een groot bereik en een herkenbaar bezoekersprofiel. Vooral vrouwen bezoeken vaak gezondheidsportals en medische websites en zijn zeer gericht op zoek naar informatie.”

Medicinfo.nl
De website http://ww.Medicinfo.nl biedt bezoekers een schat aan informatie over gezondheid en lifestyle, preventie, gezondheidsprogramma’s en –applicaties en een uitgebreide medische encyclopedie. Ook vindt men op de verschillende themapagina’s informatie die precies aansluit bij de interesses van uiteenlopende doelgroepen (vrouwen, zwangerschap, reizen, voeding, senioren, arbeid en gezondheid enz.). Tegen betaling kan men gebruikmaken van de mogelijkheid van e-consulten of specifieke programma’s volgen (bijv. stoppen met roken, gewichtsmanager enz.).

Pilot-onderzoek naar e-consultatietoepassingen
Het onderzoek naar e-consultatietoepassingen is uitgevoerd door de Faculteit Gedragswetenschappen van de Universiteit Twente. Het onderzoek richtte zich op zestien Nederlandse e-health initiatieven. De onderzoekers constateren dat het belangrijkste probleem voor de e-consultatie toepassingen het gebrek aan financiële armslag is gekoppeld aan terughoudendheid van zorgvragers om (betaald) gebruik te maken van de mogelijkheid tot een e-consult. Zij stellen vast dat de diverse initiatieven alternatieve financieringsbronnen moeten zoeken en aansluiting moeten zoeken bij reguliere zorgverleners en zorgverzekeraars.

Trefwoorden: Communicatie, E-health, Gezondheidsportals, Internet, Marketing,

Contact WebAds Interactive Advertising

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share