WebAds lanceert profiling netwerk

Door: WebAds Interactive Advertising  05-06-2006
Trefwoorden: Internet, Online Adverteren, Hyves

Online adverteren kan voortaan op basis van persoonskenmerken en gedrag van internetters

Amsterdam, 1 juni 2006 – WebAds, de Nederlandse marktleider voor online adverteren, biedt adverteerders vanaf heden de mogelijkheid om op alle websites binnen haar netwerk die persoonskenmerken registreren gericht te adverteren op basis van bijvoorbeeld leeftijd of geslacht van de internetter. De introductie van dit profiling netwerk betekent dat advertenties voortaan nog gerichter getoond kunnen worden. WebAds beschikt via haar netwerk over de geregistreerde profielen van ongeveer 3 miljoen internetgebruikers. In de tweede helft van 2006 introduceert WebAds bovendien ‘behavioral targeting’. Daarbij krijgt een internetgebruiker advertenties te zien die aansluiten op zijn gedrag op de websites die hij binnen het netwerk heeft bezocht. Met deze nieuwe mogelijkheden kunnen adverteerders doelgroepen veel gerichter bereiken en relevante informatie aanbieden. Zowel bij profiling op basis van persoonskenmerken als bij targeting op basis van gedrag is de privacy van de internetgebruiker niet in het geding.

Tjeerd Kooij, Managing Partner van WebAds: “Online adverteren groeit nog steeds heel snel. Adverteerders zijn gewend om hun Banners, Screenads of andere online advertenties te plaatsen in de omgeving die direct aansluit bij hun product. Maar consumenten zijn daarbinnen inmiddels veel gerichter en efficiënter te bereiken. We zien dan ook een nadrukkelijke verschuiving van adverteren op websites naar adverteren op doelgroepen. Het was al langer mogelijk om advertenties bijvoorbeeld geografisch te targeten (o.a. per regio). Met profiling op basis van persoonskenmerken en behavioral targeting op basis van het gedrag van internetgebruikers worden doelgroepen nog gerichter bereikt. Dat maakt campagnes vele malen effectiever en kostenefficiënter voor de adverteerder en de consument krijgt veel vaker advertenties te zien die daadwerkelijk relevant voor hem of haar zijn. Uitgevers die actief gebruik maken van bezoekersprofielen kunnen daarmee hun websites veel interessanter maken en krijgen nieuwe exploitatiemogelijkheden.

Bij profiling op basis van persoonskenmerken gaat het om ingelogde gebruikers van websites, zoals Hyves of TMF, van wie onder meer leeftijd en geslacht bekend zijn. Dat is bijvoorbeeld interessant voor cosmeticamerken die willen adverteren in de TMF-omgeving, maar dan wel gericht op jongens of meisjes. Bij behavioral targeting, krijgen bezoekers van de websites uit ons netwerk advertenties te zien die aansluiten bij hun gedrag op de diverse websites. Daarmee kunnen bijvoorbeeld gericht financiële producten worden aangeboden, ook als iemand na een bezoek aan financiële sites inmiddels op een reissite is beland. Er worden geen persoonsgegevens geregistreerd, waardoor de privacy van de bezoeker niet in het geding is.”

Trefwoorden: Behavioral Targetting, Hyves, Internet, Online Adverteren, Profiling, Webprofiling,

Contact WebAds Interactive Advertising

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share