WebAds stelt beperkingen aan inzet ScreenAds

Door: WebAds Interactive Advertising  31-03-2006
Trefwoorden: Internet, Banners, Webvertising

Amsterdam, 30 maart 2006 – WebAds, de Nederlandse marktleider voor online adverteren, gaat strenge regels invoeren voor het inzetten van zogenaamde ScreenAds op de websites in haar netwerk. WebAds constateerde op het internet een wildgroei in het gebruik van bepaalde advertentievormen en liet daarop een onderzoek uitvoeren. Uit dit onderzoek dat werd uitgevoerd door MeMo2 onder ruim 2.000 internetters, blijkt dat veel mensen zich irriteren aan websites met een overdaad aan reclame. Tegelijkertijd zijn advertenties noodzakelijk om de veelal gratis content te kunnen financieren. WebAds heeft daarom besloten het aantal vertoningen van een specifiek formaat (ScreenAd) drastisch te beperken en aan strakke regels te binden. WebAds gaat daarin verder dan de regels die het IAB eerder opstelde voor het gebruik van ScreenAds. WebAds was in 2004 het eerste Nederlandse advertentienetwerk dat stopte met het plaatsen van Pop-ups.

Tjeerd Kooij, managing partner van WebAds: “Wij constateren dat op sommige plaatsen op het internet een wildgroei aan advertenties begint te ontstaan. Dat leidt tot onnodige irritatie bij de consument en het is slecht voor de toekomstige exploitatie van websites. Wij besloten destijds als eerste in Nederland om te stoppen met de verkoop van Pop-ups. Uit het onderzoek blijkt dat veel mensen zich vooral irriteren wanneer voortdurend advertenties over hun scherm heen schuiven en zij deze soms maar met moeite kunnen afsluiten. Tegelijkertijd constateren we dat deze ScreenAd bijzondere creatieve mogelijkheden biedt en bij goed op de doelgroep afgestemd gebruik door internetters als positief wordt ervaren. Wij hebben onderzoek gedaan naar de consequenties van het beperken van het aantal ScreenAds voor de exploitant, de adverteerder en voor de consument. Gemiddeld is een internetgebruiker 7 minuten op een website aanwezig. We hebben besloten het aantal vertoningen van ScreenAds op ons netwerk voortaan strak te reguleren. Elke unieke bezoeker krijgt voortaan maximaal 1 ScreenAd per 10 minuten te zien, ongeacht op welke website uit het WebAds netwerk van meer dan 100 sites hij of zij zich bevindt. Een ScreenAd mag maximaal 10 seconden duren en moet daarna automatisch sluiten. Ook moeten ScreenAds altijd voorzien zijn van een duidelijke afsluitknop in de rechterbovenhoek, zodat de bezoeker deze desgewenst direct en zonder zoeken kan wegklikken. En wij adviseren bureaus en adverteerders om in hun on-line campagnes te kiezen voor een mix waarbij high impact advertentievormen (zoals ScreenAds) worden gevolgd door andere advertentievormen (zoals Banners of Skyscrapers)”

Bevindingen MeMo2
Internetters zijn over het algemeen meer gecharmeerd van vaste advertenties (zoals Banners) dan van advertenties die openen over de inhoud van een website (zoals Pop-ups, ScreenAds en Interstitials). Met name Pop-ups roepen zeer veel irritatie op, maar veel uitgevers en netwerken (zoals WebAds) bieden al geen Pop-ups meer aan en 71 % van de Nederlandse internetters gebruikt inmiddels thuis een Pop-up killer.

ScreenAds wekken ook irritatie op omdat zij plotseling over de inhoud van de website heen verschijnen, maar omdat zij na enkele seconden vanzelf weer sluiten is de weerstand tegen deze advertentievorm minder dan bij de Pop-ups. Een derde van de respondenten zou het acceptabel vinden om per bezoek aan een website één ScreenAd te zien. Overmatig gebruik van ScreenAds voor één product op verschillende websites leidt ook tot irritatie. Respondenten willen liever niet een advertentie over de tekst van een website heen komt (51,5%) en er moet een duidelijke sluitknop zijn (49%). ScreenAds mogen niet te lang duren (38,8%); moeten aansluiten bij de behoefte van de bezoeker (21,3%) en moeten mooi ontworpen zijn (15,8%).

Video-ads blijken meer gewaardeerd te worden dan statische advertenties of advertenties met animaties. Dat ligt zowel aan de vorm als aan de creativiteit. Nu steeds meer mensen standaard het geluid op hun pc aan hebben staan, neemt ook de irritatie over geluid in advertenties toe. Hiervoor heeft WebAds overigens al eerder regels opgesteld. Standaard staat het geluid uit. De bezoeker kiest er zelf voor om het geluid aan te zetten of een video te starten.

Banners, ScreenAds en Skyscrapers
Een ScreenAd is een Flash animatie die over de website wordt geprojecteerd. Met de ScreenAd is een adverteerder niet beperkt tot een bepaalde positie en formaat. Een willekeurige animatie kan waar dan ook op de pagina verschijnen. Adverteren op internet kent vele vormen. Op de vernieuwde website www.webads.nl staan onder meer alle advertentievormen op een rij en staan voorbeelden van recente campagnes die on-line zijn uitgevoerd.

Trefwoorden: Banners, Internet, Screenads, Skyscrapers, Webvertising,

Contact WebAds Interactive Advertising

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share