Efficiënter adverteren op Marktplaats.nl dankzij lifestyle targeting

Door: Ciri Marketing  30-10-2008
Trefwoorden: Lifestyle, Marktplaats, Adverteerders

Samenwerking Marktplaats.nl en Acxiom zorgt voor unieke oplossing voor adverteerders

Emmeloord, 30 oktober 2008
– Marktplaats.nl lanceert vandaag in samenwerking met Acxiom, marktleider op het gebied van consumenteninformatie en databasemanagement, een nieuwe lifestyle targeting oplossing op Marktplaats.nl. Hierdoor wordt het voor adverteerders mogelijk hun doelgroepen nog gerichter te bereiken. Dit gebeurt op basis van postcodes en de daaraan gekoppelde lifestyletypen. Deze lifestyle targeting oplossing is gebaseerd op Personicx.

Personicx
Personicx is het door Acxiom ontwikkelde consumentensegmentatiesysteem op postcodeniveau. Hiermee is het mogelijk om 100% van alle Nederlandse huishoudens in te delen in één van de 41 lifestyletypen. Doordat bij Marktplaats.nl van 70% van de bezoekers de postcode bekend is, kan de postcode gekoppeld worden aan het lifestyletype in die bepaalde straat. Dit maakt het voor adverteerders mogelijk de precisie van het segmentatiemodel Personicx te combineren met het grote bereik van 6,4 miljoen bezoekers per maand op Marktplaats.nl. De adverteerder speelt in op de levensfase en het consumptiegedrag van de bezoeker en marktplaatsgebruikers krijgen vervolgens alleen de banners te zien die voor hen interessant zijn. Lifestyle targeting op Marktplaats.nl zorgt zo voor optimale effectiviteit van campagnes.

Gerichter
“Consumentensegmentatie op het gebied van postcodes is een bekende methode binnen direct marketing. Dit is echter de eerste keer dat consumentensegmentatie zo gericht wordt toegepast in online display advertising. Doordat adverteerders veel gerichter hun doelgroepen kunnen bereiken op levensfase en consumptiegedrag, worden hun campagnes uiteraard veel effectiever”, aldus Kiliaan Toorenaar, Commercieel Directeur bij Marktplaats. “Een adverteerder kan zelfs zijn direct marketing of folderverspreiding in wijken met bepaalde postcodes nu ondersteunen met een online campagne op Marktplaats gericht op dezelfde lifestyletypen.”

Met ruim 1 miljard pageviews per maand en 6,4 miljoen unieke bezoekers per maand is Marktplaats het grootste handelsplatform voor maximaal online bereik. In combinatie met slimme targetingmogelijkheden en uiteenlopende advertentiemogelijkheden is het voor adverteerders op Marktplaats mogelijk de juiste doelgroep met de juiste boodschap op het juiste moment te bereiken. Kijk voor meer informatie op www.marktplaatsmedia.nl

Over Marktplaats.nl
Marktplaats.nl, opgericht in 1999, was in Nederland een van de eerste websites die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Sinds de oprichting is de onderneming uitgegroeid tot de populairste website op dit gebied in Nederland met een nog altijd groeiende klantenbasis van particulieren en kleine bedrijven. Per dag worden er meer dan 220.000 nieuwe advertenties op de website geplaatst, van kleding en verzamelobjecten tot auto's en diensten. De onderneming maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay. Marktplaats is gevestigd in Emmeloord. Kijk voor meer informatie op: www.marktplaats.nl.

Over Acxiom
Acxiom is een belangrijke internationale speler op het gebied van marketing consultancy, consumenteninformatie en database services. Zij staat genoteerd aan de NASDAQ en is met circa 6.000 medewerkers actief in onder meer de Verenigde Staten, China, Australië en Europa. Acxiom Nederland is in 1995 ontstaan uit de integratie van voormalige VNU-dochter Claritas en het consultancybedrijf BPK. Acxiom heeft sinds 1995 de grootste consumentendatabase in de markt opgebouwd met gedetailleerde informatie over onder meer levensstijl en koopgedrag van de Nederlandse consument. Hiermee stelt Acxiom bedrijven in staat consumenten beter te begrijpen en optimaal met hen te communiceren.

Voor meer informatie; www.acxiom.nl
###

Perscontact Marktplaats.nl:
Robbert Vreeburg
Account Executive
Text 100 Public Relations
Telefoon: +31 (0)20 530 43 44
E-mail: [email protected]

 

Trefwoorden: Acxiom, Adverteerders, Consumenteninformatie, Databasemanagement, Lifestyle, Marktplaats, Targeting,