Premiestijging na schade met auto vaak onduidelijk

Door: Dekilometerverzekering.nl  02-02-2012

Veel autobezitters vermoeden onterecht dat ze na 1 schuldschade ook maar 1 schadevrij jaar kwijt raken. De onduidelijkheid bij consumenten komt voort uit het feit dat autoverzekeraars hier niet of niet graag over communiceren. Het binnenhalen van de klant lijkt soms belangrijker. In de meeste voorwaarden wordt niet in heldere tekst beschreven hoeveel schadevrije jaren men verliest. Vaak beperkt zich dit tot de tekst: ‘U valt terug in no-claim’. Ook vergelijkers maken dit niet genoeg duidelijk. Vaak wordt de kwaliteit aangegeven met sterretjes en zelfbedachte rankings om zo te bepalen hoe hoog zij de kwaliteit van de door hun aangeboden autoverzekering inschatten. Hoeveel schadevrije jaren men kwijt raakt na een eventuele schuldschade en hoeveel en hoelang men dan meer moet gaan betalen voor de autoverzekering staat daar nooit expliciet bij.
Dit terwijl bij één van de grootste autoverzekeraars van Nederland de terugval kan leiden tot een 70% premiestijging na 1 schadegeval.
Om bij de keuze voor de juiste autoverzekering een goede afweging te maken is deze informatie juist heel belangrijk.

Meer betalen na een schade
”Het is de Nederlander totaal niet bekend dat men tussen de 4 en 6 schadevrije jaren verliest na een schuldschade of claim bij de autoverzekeraar. Laat staan over hoeveel procent premieverhoging we dan praten.’’ Die conclusie trekt Michael Boon van de Kilometerverzekering.nl na meer dan 5 jaar succesvol auto’s verzekeren via internet. Heeft iemand een schade gehad en besluit hij over te stappen naar een andere autoverzekeraar, dan komt men vaak van een koude kermis thuis. Iedere verzekeraar gaat namelijk anders om met de terugval van de schade vrije jaren. De nieuwe verzekeraar controleert of de schade vrije jaren ook echt bestaan. Blijkt dit lager te zijn, dan komt de korting veel lager uit en moet de klant bijbetalen. En bij een negatief aantal jaren kan de verzekeraar zelfs besluiten om de klant helemaal niet meer te accepteren. Autoverzekeraar Kilometerverzekering heeft als één van de eerste verzekeraars in de nieuwste polisvoorwaarden duidelijk beschreven dat de klant 4 schade vrije jaren verliest bij een schuldschade, maar hierdoor geen hogere premie gaat betalen. Alleen de gereden kilometers bepalen bij deze autoverzekering de hoogte van de premie. Zo weet iedereen bij het afsluiten waar hij aan toe is zonder nare verrassingen achteraf. Heeft de klant met een traditionele autoverzekering een schade gehad en krijgt hij dus te maken met premieverhoging dan is er één troost: in de meeste polisvoorwaarden is opgenomen dat men na een schade het recht heeft de polis direct op te zeggen. Men moet dit dan wel meteen bij de verzekeraar kenbaar maken.

De kilometerverzekeraar is een groot voorstander van goed leesbare en begrijpbare voorwaarden. Wij volgen hierin de vernieuwde richtlijnen van de AFM. Onze voorwaarden zijn helder en duidelijk leesbaar voor iedereen. De term Jip en Janneke taal willen we niet gebruiken…
Het kiezen van een autoverzekering blijft namelijk een uiterst serieuze zaak.