Tachtig professionals realiseren eerste entertainment studieboek

Tachtig professionals realiseren eerste entertainment studieboek van Uitgeverij Coutinho

Door: Uitgeverij Coutinho  29-08-2006

Uitgeverij Coutinho, specialist in educatieve en wetenschappelijke uitgaven, presenteert vandaag, donderdag 24 augustus, het eerste Nederlandse Basisboek Entertainmentmarketing, waaraan ruim tachtig professionals en managers uit de media-, sport- en entertainmentbranche een bijdrage hebben geleverd. Het initiatief voor dit unieke studieboek komt van Henk Penseel, marketingdocent aan de Hogeschool Utrecht, daarbij ondersteund door collega docent Frank Janssen.

De realisatie van het Basisboek entertainmentmarketing komt voort uit de toenemende populariteit van gespecialiseerde hbo-opleidingen, die studenten de mogelijkheid bieden om met een vakgerichte opleiding een carrièretoekomst in de media- of entertainment-industrie op te bouwen. Maar ook daar-buiten blijkt deze marketingkennis steeds vaker vereist, terwijl er tot nu toe nauwelijks materiaal was, dat op een begrijpelijke manier deze twee unieke branches toegankelijk en inzichtelijk maakt. Dit boek is daarom juist ook bij uitstek geschikt voor de professional.

Uniek is de medewerking van ruim tachtig in de media-, sport- en entertainmentbranche actieve professionals en managers, die ieder op hun specifieke vakgebied een redactionele bijdrage hebben geleverd. Daardoor wordt de inhoud van het boek gekenmerkt door een hoge mate van authenticiteit, relevante thematiek en praktijkgerichte cases en discussievragen.

Door de dynamiek van zowel het marketingvak als de media- en entertainmentbranche, is gekozen voor een ondersteunende website, zodat de veelvuldig voorkomende veranderingen, nieuwe trends en innovaties gevolgd kunnen blijven worden door zowel studenten als docenten. Voor docenten is er ook een gesloten deel, waarop de docentenhandleiding, richtantwoorden voor discussievragen, opdrachten en cases.

Henk Penseel, als docent verbonden aan het Institute for Marketing & Commerce van de Hogeschool Utrecht is content met de realisatie van het boek, maar realiseert tevens dat het werk eigenlijk nooit af is: “Eind vorige eeuw maakt de media- en entertainmentindustrie, waaronder ik ook de sportwereld reken, een sterke professionalisering door. Er komt meer vraag naar hoger opgeleid personeel. Hogescholen anticiperen hierop door vanuit bestaande opleidingen specialismen te ontwikkelen, die aantrekkelijk blijken voor de studenten. Veel gedoceerde kennis is afkomstig van mensen die beroepsmatig actief zijn geweest in de media- en entertainmentindustrie en het bestaande lesmateriaal is dan ook gebaseerd op de praktische kennis en cases van diezelfde docenten. Maar een degelijk studieboek ontbrak. Collega Frank Janssen gaf het zetje dat nodig was om de al in 1999 geschreven inhoudsopgave ook echt in een studieboek om te zetten, waarbij bewust gekozen is om professionals te vragen een bijdrage te leveren. Frank en ik zijn daarom trots dat we samen met Uitgeverij Coutinho erin geslaagd zijn om met tachtig door de wol geverfde auteurs dit eerste Nederlandse Basisboek Entertainmentmarketing te realiseren. Maar echt af is het in deze dynamische media- en entertainmenwereld nooit.”

Voor Nynke Coutinho, uitgever van de Bussumse uitgeverij, is het boek in verschillende opzichten uniek: “Het is een heel bijzondere samenwerking om met zoveel specialisten in het vakgebied een boek te maken dat goed lees- en studeerbaar is. En bovendien als geheel een eenheid moet vormen. Daarbij is het voor een uitgever een unieke kans als eerste een basisboek uit te geven in een nieuw vakgebied waarbij het onderwerp zich uitstekend leent om het boek volledig in kleur uit te voeren.”

Basisboek entertainmentmarketing telt 655 full colour-pagina’s en kost € 59,00
ISBN-10: 90 4690 001 0
ISBN-13: 978 90 469 0001 7



Contact Uitgeverij Coutinho

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share