Het hebben van een pinpas wordt flink duurder?

Het hebben van een pinpas wordt flink duurder? van Krediet Index Nederland

Door: Krediet Index Nederland  09-01-2008
Trefwoorden: Advies, Internet, Marketing

Banken? Hoe zal het verder gaan?

De kosten in Nederland steigen de pan uit. Sommige lopen zelfs tegen het absurde aan. Zeker bij banken!
Zeg nu zelf wat is nu 1 euro? Is het wel de moeite om ons daar druk over te maken? Maar zie het eens van de andere kant. Reken nu die ene euro is om in prijsstijgingen?
Dan is die ene euro ineens een prijsstijging die hoger ligt dan welke kostenstijging dan ook.

De Rabobank heeft maar liefst een kostenstijging van bijna 25 % "Onwijs hoog," als je bedenkt dat wanneer we alles met bijna 25 % duurder zouden maken we met zijn alle nog geen droog brood meer op tafel konden zetten.
En het is niet alleen de rabobank, maar bijna alle grote banken. Vorig jaar hadden ze al van die enorme prijssteigingen. Dit jaar wil ik ze zelfs absurd noemen. We praten over tientallen van procenten aan prijssteiging. Hieronder een stukje dat ik las in het AD. en de cijfers liegen er niet om.

*** De Postbankklanten betalen geen € 10,95 per jaar, maar € 12,50: een verhoging van 14 procent. De Rabobank rekent voortaan 23,5 procent meer voor de Europas. Ook het veelgebruikte ‘betaalpakket’ van deze bank wordt duurder: bijna 5,4 procent. ABN Amro doet er eveneens een schepje bovenop. De goedkopere passen schaft die bank zelfs af: iedereen die zijn bankpas of Europapas verliest, wordt aangeraden om een Wereldpas te nemen. Wie dat doet, moet wel meer betalen. Dit jaar was het tarief voor de bankpas € 12, terwijl een Wereldpas volgend jaar € 15: 25 procent meer. Wat nou bijzonder feit? Het zit heel ergens anders in, is de verontwaardigde reactie van Ronald Hilgersom van Consument & Geldzaken. ,,Grootbanken zijn niet meer geïnteresseerd in de klant,’’ is zijn conclusie. ,,En zeker niet in de kleine klant.’’ Hij maakt duidelijk hoe de vork volgens hem in de steel zit. ,,De kleine banken bieden de hoogste rente en rekenen de laagste prijzen.’’ Hoe komt dat? ,,Omdat de grote banken weten dat de consument niet shopt. Ik kan het wel van de daken schreeuwen dat klanten dat moeten doen. Net zoals zij dat bij een supermarkt doen.’’ Juist omdat klanten ‘vastzitten’ aan hun bank, hoeven de grote banken niets te ondernemen. Het woord arrogant neemt Hilgersom niet in de mond, maar ze hebben wel een enorme voorsprong op de kleinere banken. ,,Als ze wel benauwd waren dat hun klanten wegliepen, zouden ze er met marketing veel aan doen om hun klanten te houden,’’ weet Hilgersom. ,,Maar dat gebeurt niet, want ze weten dat de klanten toch niet weglopen.' ***

Ik zie ons als burgers steeds vaker de wil worden opgelegd door den Haag en de concerns waar we mee te maken hebben zoals winkels en banken. Steeds vaker hoor ik mensen klagen dat ze over hun eigen geld niets meer te vertellen hebben.
Zijn we dan echt van die makke schapen aan het worden die steeds meer geleid worden door andere? Word het niet eens stilaan tijd dat we de winkels en banken gaan laten zien dat we wel degelijk over ons eigen geld kunnen oordelen wat we er wel of niet mee willen en kunnen doen?
De bank bestaat toch immers van ons geld?
Zonder klanten kunnen ze niet eens bestaan. Wat is er gebeurt met "de klant is koning?"
Het lijkt erop dat deze slogan is veranderd in "de klant is melkkoe"

Trefwoorden: Advies, Bank, Geld, Internet, Krediet, Kredieten, Lenen, Lening, Leningen, Marketing, Offerte, Online, Prijsstijging

Contact Krediet Index Nederland

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share