Kiala realiseert in 2006 een omzet van 25 miljoen euro en ziet zijn brutomarge stijgen met 47%

Door: Trimedia Benelux  09-03-2007
Trefwoorden: Pakjes, Kiala, Brutomarge

Nieuwegein, 9 maart 2007 – Kiala, het grootste onafhankelijke netwerk van leveringspunten in Europa, pakt voor zijn vijfde jaar alweer uit met resultaten die zeer sterk gestegen zijn. Het bedrijf realiseerde in 2006 een omzet van 25 miljoen euro, dat is 21% meer dan in 2005, en een brutomarge die met 47% gestegen is. Deze sterke groei is vooral te verklaren door het feit dat het aantal pakketten in het netwerk met 19% is toegenomen dankzij:
a) de toename van het marktaandeel van Kiala bij de bestaande klanten
b) de verovering van tal van nieuwe klanten in de bestaande marktsegmenten
c) de lancering van Kiala in nieuwe marktsegmenten.

In 2006 behandelde Kiala meer dan tien miljoen pakketten die via één van de 4.462 Kiala Punten geleverd werden. In december werd zelfs een nieuw record behaald met meer dan 78.000 pakketten in één dag. Daarnaast ontving Kiala meer dan 800.000 betalingen van pakketten onder rembours voor rekening van de postorderbedrijven, voor een bedrag van meer dan 40 miljoen euro.

“Sinds 2002, ons eerste volledige jaar, is de omzet van Kiala gestegen van 1,4 miljoen euro tot 25 miljoen euro. Dat is een groeipercentage van gemiddeld 136% per jaar”, blikt Denis Payre, medestichter en voorzitter van Kiala, tevreden terug.
“Dankzij deze resultaten is Kiala financieel in evenwicht in de vier landen waar we een nationaal netwerk hebben: Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg. Kiala kan zich nu ten volle concentreren op zijn internationale ontwikkeling.”

Nieuwe partners en extra services
Na vijf jaar hoeft het concept zich niet meer te bewijzen. Bij de honderdduizenden die al gebruik maken van de service voegen zich elke dag nieuwe consumenten toe.
In 2006 zijn er 46 nieuwe klanten bijgekomen, zodat momenteel 156 bedrijven de Kiala services gebruiken in ten minste één van de landen waar het netwerk actief is.
Onder de klanten de grootste namen uit de postorderverkoop in Europa (Bertelsmann, Karstadt Quelle Neckermann, Klingel, NEXT, Otto, Pinault Printemps Redoute, Yves Rocher, ....), de grote e-business bedrijven (A la page, Cdiscount, Proxis, Pixmania, Rue du commerce, …), maar ook meer en meer ketens die ook verkopen via het internet (Carrefour, Esprit, Ikea, Kiabi, Maty, …). Onder de nieuwe Kiala-klanten in 2006, vinden we terug: Bata, Boostore, H&M, Micromania, myPIXmania.com etc.

De lancering van nieuwe services in nieuwe segmenten, heeft ook de financiële resultaten van het bedrijf gestimuleerd. Bijvoorbeeld, de start van de C-to-C dienst die zich vooral richt tot klanten van veilingsites. Klanten van Marktplaats.nl en van Ebay Nederland en België kunnen de gekochte voorwerpen verzenden en ontvangen via een Kiala-punt.
Parallel daarmee ging Kiala met succes verder met de ontwikkeling van nieuwe marktsegmenten die al eerder waren gelanceerd: de distributie van promotieartikelen voor bedrijven zoals Mattel; het voortdurend groeiende segment van terugzendingen naar herstelcentra of de omruiling van defecte of niet meer gebruikte elektronische toestellen. In dit segment kreeg Kiala nieuwe klanten zoals Free (omruiling van de oude Free Box tegen de nieuwe), Ikea (voor de verzending van ontbrekende montagestukken), Nespresso (voor de serviceverlening voor hun koffiemachines), Nokia (voor de verzending van defecte gsm’s met het oog op reparatie) en Securitas (inwisseling van uniformen voor kleding onderhoud).

Een nieuw ultramodern logistiek platform
Door de constante toename van het aantal pakketten moest Kiala France zijn logistieke organisatie uitbouwen. Het netwerk bouwde een nieuw sorteerplatform in Orléans, in het hart van het autowegennet van onze zuiderburen. Vanaf dit platform creëerde Kiala een stervormig transportnetwerk voor de rechtstreekse levering aan de twintig regionale depots van partner Mondial Relay, die de pakketten versturen naar de Kiala Punten.

Kiala verovert Europa
Bij zijn lancering stak Kiala zijn Europese ambities niet onder stoelen of banken. Het bedrijf begon in 2001 in België en Luxemburg, trok in 2003 vervolgens ook naar Nederland en Frankrijk en heeft nu besloten om zijn expansie voort te zetten naar het Verenigd Koninkrijk, een markt waar de postorderverkoop wordt geraamd op maar liefst tien miljard £ en meer dan 510 miljoen pakketten op jaarbasis. “De Engelse markt is des te meer een interessante markt omdat het concept van leveringspunten er nog niet bekend is", legt Denis Payre uit. Een eerste pilootregio werd in juli 2006 actief met 130 Kiala Punten in het noordwesten van het land (Manchester – Liverpool – Preston). Kiala lanceerde er een terugzendservice. Deze pilootregio boekt al aardig succes dankzij twee grote partners: Next, het grootste postorderbedrijf in het Verenigd Koninkrijk, actief in het domein van de prêt-à-porter en binnenhuisinrichting, en Hewlett-Packard (omruiling van defecte printers en fototoestellen tegen nieuwe toestellen). Andere bedrijven zijn ook in de loop om de Kiala service te integreren.
In 2007 gaat de internationale expansie onvermoeibaar verder: eind februari wordt een pilootservice opgericht in Oostenrijk en in verschillende andere landen zijn proefprojecten in voorbereiding.

Over Kiala:
Kiala is Europees leider in de sector van netwerken van leveringspunten die actieve klanten toelaat de ongemakken van een gemiste thuislevering van een pakket te vermijden. Kiala biedt aan alle consumenten die via catalogus, internet of televerkoop aankopen doen, alsook aan reizende professionals (verkopers, technici, promotionele medewerkers, vaklui, …) de mogelijkheid om hun pakket snel IN ONTVANGST TE NEMEN, TE BETALEN of TERUG TE ZENDEN, waar en wanneer hen het beste past. Het netwerk van Kiala Punten bestaat uit buurtwinkels (kruideniers, stomerijen, boekhandels, tankstations …) die gemakkelijk bereikbaar zijn, ruime openingsuren hebben en zelfs tijdens het weekend open zijn. De winkels bieden een optimale service zonder lange wachtrijen en beschikken over een voldoende ruime en veilige opslagruimte. Aldus geniet de consument van een snelle levering binnen een afgesproken termijn en optimaliseert hij zijn tijdsbesteding door zijn pakje op te halen in een aangename commerciële omgeving van zijn keuze.

Dit netwerk van leveringspunten wordt ondersteund door een technologisch platform dat gebruik maakt van alle moderne communicatiemiddelen en toelaat alle stappen in het leveringsproces van de op afstand gekochte pakjes te automatiseren. De Kiala Punten zijn uitgerust met de allermodernste mobiele terminals. Aldus worden de zware administratieve taken en andere oorzaken van fouten uit het leveringsproces geëlimineerd. Bovendien kan de consument de status van zijn pakket op de voet volgen via de Kiala website. De klant wordt ook direct op de hoogte gebracht van de aankomst van de levering of van mogelijke vertragingen via zijn vaste telefoon, GSM of via e-mail. Indien hij zijn pakje vergeet op te halen, krijgt hij op dezelfde manier een herinnering toegestuurd. Bovendien vormt een Kiala levering een goedkoper alternatief voor de thuisleveringen.

Sinds de start in juli 2001 in België en Luxemburg zijn de Kiala-diensten in oktober 2002 ook ingevoerd in Nederland en Frankrijk. In juli 2006 werd tevens een piloot gestart in het noord westen van Groot-Brittannië. Het Kiala-netwerk telt tegenwoordig 4.462 punten en verwerkt tot 78.000 pakketten per dag. Kiala is beschikbaar bij meer dan 100 partners, waaronder alle grote Europese groepen voor postorderderverkoop, zoals de groep Bertelsmann (ECI, Home Shopping Service), de groep GUS (Wehkamp), de groep Karstadt Quelle Neckermann (Quelle, Neckermann, Peter Hahn), Klingel, de groep Otto (3 Suisses, Club des Créateurs de Beauté, Vitrine magique, Blanche Porte), de groep Pinault Printemps Redoute (La Redoute, Daxon, Edmée, Eveil & Jeux), Yves Rocher,... Kiala richt zich eveneens tot een waaier van andere ondernemingen, zoals bijvoorbeeld Bouygues Télécom voor de levering van mobiele telefoons, HP voor zijn dienst na verkoop of IBM voor de levering van onderdelen aan hun onderhoudstechnici. De aandeelhouders van Kiala omvatten vooraanstaande institutionele beleggers, waaronder fondsen verbonden met La Poste en met TPG.

--- Noot voor de redactie, niet voor publicatie---


Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Trimedia
Yurena Segredo Suárez
Tel. +31 (0)23 – 750 32 10
E-mail [email protected]

Trefwoorden: Brutomarge, Kiala, Leveringspunten, Marktsegment, Omzetcijfers, Pakjes,