Schoonmoeder overboord ...

Door: Toplicht Vaaropleidingen  20-03-2009

Schoonmoeder overboord!
Wat doe je als je schoonmoeder overboord valt? Je gooit er een boei achteraan. En je drukt op de knop van de gps zodat je een exact ’waypoint’ hebt met coördinaten waar je naar terug kunt varen. Daarna moet je de keus maken of je ook werkelijk terugvaart… Kwinkslag in een lesje vaarbewijs van Jan Kastermans. De Uitgeester stoomt talloze mensen klaar voor hun vaarbewijs. Volop veiligheid in zijn vaandel.
Jan en water. Water en Jan. Het begon in 1970 toen hij iemand op een plank op het water zag staan. Een plank met een zeiltje. Het windsurfen was geboren. ,,Dat wilde ik ook. Ik kocht een boekje, een surfplank en een imperiaal voor mijn Renault 4.''
Uren stond hij te stuntelen bij het Alkmaardermeer. Tot iemand zei: Je moet die mast een stukje naar voren duwen. En hup, hij had de juiste bolling in het zeil en weg was Jan. Hij surfte het hele meer over. Maar eh, hoe kom je terug? Het hoofdstukje laveren (tegen wind in kruisen) had hij nog niet gelezen. Het noodsein wist hij wel. Zittend op de plank met de armen zwaaien. Daar kwam een motorboot aan. Jan mocht mee en na wat discussie de surfplank ook.
Jan Kastermans ging volop voor het spel van water en wind. Zeilde en motorde heel wat wateren af. Van Naardermeer tot Kielerkanaal en de zee. ,,Nergens zulke mooie sterrenhemels als op zee.’’
Hij vaart volop op papier. Om mensen te helpen aan hun vaarbewijs. Kastermans hamert op veiligheid. Niet voor niks ligt zijn reddingsvest op tafel. Mooi blauw en zo dun als een sjaal, maar als die sjaal met water in aanraking komt ploft deze uit tot een knaloranje reddingsvest.
Staat niet stoer zo’n vest en het zit de meeste zeilers in de weg. ,,Ik heb survivalcursussen gedaan in de Rotterdamse haven. Een groot gevaar is onderkoeling. Met een reddingsvest en goede kleding houd je het langer uit.’’
De verslaggever bekent dat hij zonder reddingsvest in volle storm (windkracht 7) op zee zeilde met golfhoogtes van vijf meter. ,,Nee toch!’’ De leermeester kijkt afkeurend. ,,Te veel mensen denken er lichtvaardig over. Een schipper die reddingsvesten verplicht, is een goed schipper. Hij is verantwoordelijk.’’
Veiligheid is meer dan een reddingsvest. ,,Veiligheid is ook weten waar je bent, wat de wind doet en de stroming. Meteorologie, wat doet het weer. In tien minuten kan het omslaan op het IJsselmeer.’’ De cursussen vaarbewijs zijn aardig gevuld met spijtoptanten. Mensen die een boete kregen wegens varen zonder vaarbewijs. ,,Dat is zonde geld. Een cursus kost 140 euro. Maar een boete voor varen zonder vaarbewijs kost je 320 euro. Je hebt je geld er dus zo uit. Maar je krijgt ook meer lol. Mijn slogan: varen met inzicht is veilig varen met plezier.’’
Jan Kastermans geeft met zijn opleidingscentrum Toplicht cursussen vaarbewijs 1 en 2 (97 procent slagingskans). De groepsgrootte varieert van privé-les tot wel vijftig personen.
Het vaarbewijs is verplicht voor schippers op motorboten die sneller varen dan 20 kilometer en op schepen langer dan 15 meter.
Vaarbewijs 1 behandelt de verkeersregels, omgaan met het schip, de weg vinden op het water, voorbereiding en veiligheid.
Vaarbewijs 2 is voor vaarbewijsplichtige schepen die komen op IJsselmeer, Waddenzee, Eems/Dollard of de Zeeuwse stromen.
De stof uit vaarbewijs 1 wordt diepgravender behandeld. Plus berekenen van varen met stroming en wind op de waddenzee en scheepvaartreglementen.
Het vaarbewijs is tot nu toe pure theorie, maar dat gaat veranderen. In België is nu ook al een praktijkdeel.
Er verandert meer in de vaarwereld. Schepen gaan op termijn geregistreerd worden met kentekens.
Dan kan de politie ook op afstand snelheid meten en kentekens registreren. Net als bij snelheidsovertredingen op het land krijg je dan de bekeuring gewoon thuis met een acceptgiro in de bus.
Augustus 2008


Contact Toplicht Vaaropleidingen

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share