Liever Che Guevara dan Balkenende

Door: Advance  04-07-2007
Trefwoorden: Werk, Loopbaan, Carriere

Liever Che Guevara dan Balkenende
Vrouwen gaan voor de roem, mannen voor het goud

Hilversum, 4 juli 2007- Tweederde van de mensen blijkt de avontuurlijke revolutionair uit de jaren 50/60 te verkiezen boven de degelijkheid van onze eigen minister-president. Dit bleek uit resultaten van een recente ambitietest onder ruim 15.000 deelnemers aan het carrièreconcept gonogo.nl. Deelnemers konden kiezen tussen 13 dilemma’s over hun professionele toekomst.

Ondernemer of idealist?
Zakeninstinct legt het op meerdere punten af tegen idealen en avontuur; als men moet kiezen tussen Mahatma Gandhi en Donald Trump gaat 56% voor de Indiër. Ook ras-entrepreneur Richard Branson moet met slechts 33% zijn meerdere erkennen in U2-zanger en wereldverbeteraar Bono Vox. Opvallend is wel dat bij de mannen Balkenende, Trump en Branson vaker werd gekozen dan bij de vrouwen.

Verschillen man en vrouw
Mannen en vrouwen blijken grotendeels dezelfde van de twee opties te selecteren. Van de 13 voorgeschotelde dilemma’s blijken er slechts 3 verschillend. Bijvoorbeeld bij de keuze tussen Amnesty International en de Navo; 65% van de vrouwen gaat voor de mensenrechten-organisatie en 51% van de mannen kiest de stoere verdragsorganisatie. Ook de keuze tussen Nelson Mandela en Tiger Woods laat verschil zien; vrouwen kiezen voor de levende legende Mandela en mannen zijn vooral geïnspireerd door het succes van de succesvolle sportman.

Status of macht
Bij de keuze tussen een stapel goudstaven en het Hollywood sterrendom, zien vrouwen een leven in de spotlights wel zitten, maar mannen kiezen liever de rijkdom. Bij een directe vraag naar een keuze tussen status en macht is er iets meer eensgezindheid; 63% van de ondervraagde kiest voor status. Bij de mannen kiest toch nog een grote minderheid van 41% voor de macht. Dit wordt ook onderschreven bij de keuze tussen Anouk en Maxima; de zangeres wint het met 58% van de prinses.

GoNoGo concept
Het interactieve concept wil werknemers bewust maken van hun talenten en vaardigheden. Via de site www.GoNoGo.nl krijgt ieder deelnemer een persoonlijk advies om van baan te veranderen (Go) of juist te blijven (No Go). Hierbij wordt aangegeven wat zijn beroepspersoonlijkheid is, welke loopbaandrijfveren van toepassing zijn en welk bedrijfsprofiel bij hem of haar past. Op dit moment wordt het bijbehorende televisieprogramma GoNoGo iedere maandag omstreeks 16:00 uur herhaald op Tien. <EINDE BERICHT>

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Contactinformatie (niet voor publicatie)
Advance Daniel Kok, PR & Communicatie; T: 035 640 09 60 Mobiel: 06 207 42 0 33 [email protected] www.advance.nl



Over Advance (http://www.advance.nl) Advance is een mediabedrijf gevestigd in Hilversum en opgericht in 1995. In korte tijd is Advance uitgegroeid tot marktleider in interactieve concepten en formats in Nederland met circa 100 bedrijven als klant. Via deze interactieve platforms onderhoudt Advance inmiddels een (inter)actieve relatie met circa 2,5 miljoen consumenten. Interactieve communicatie op basis van individuele behoeften en kenmerken is de meest effectieve manier om de houding en het gedrag van consumenten daadwerkelijk te beïnvloeden. Advance stelt bedrijven op deze manier in staat om zowel communicatie-, marketing-, als verkoopdoelstellingen te realiseren.


Trefwoorden: Ambitie, Balkenende, Carriere, Che Guevara, Loopbaan, Werk