Hoe kan de CIO zijn ‘C’ echt verdienen

Door: Center For Organizational Performance  26-06-2008
Trefwoorden: It, Innovatie, Performance

In het rapport van De Waal, Academisch Directeur van het Center for Organizational Performance, geeft hij aan hoe de Chief Information Officer (CIO) zijn plaats in het management kan verdienen. Hij geeft onder andere aan dat goed presterende organisaties investeringen in IT onderscheiden in twee categorieën:

1. Noodzakelijke, maar eenvoudig te kopiëren, IT investeringen
Dit zijn investeringen in IT voor operationele ondersteuning (administratie, proces ondersteuning, etc.) en IT voor het goed samen laten werken van organisatieonderdelen (operationele rapportages, workflow systemen, etc.). Het blijkt dat organisaties veel tijd en geld steken in noodzakelijke investeringen in technologie die de organisatie laat functioneren, maar dat deze IT investeringen niet of nauwelijks bijdragen aan het verkrijgen van competitief voordeel t.o.v. concurrenten.

2. Investeringen in moeilijk te kopiëren IT die daarmee bijdragen aan versnelling en verbetering
Dit zijn investeringen in IT voor ondersteuning van innovatie (innovatieve organisatiemodellen, analysetools, etc.) en IT voor ondersteuning van het management (rapportage van resultaten, scenario modellen, etc.). Investeringen in deze strategische middelen blijken organisaties echt beter te maken, waardoor ze een competitief voordeel creëren t.o.v. concurrenten. Ook blijken deze investeringen moeilijk door concurrenten te kopiëren.

De praktische consequentie van het onderzoek is dat organisaties niet alleen hun investeringen in IT moeten heroverwegen, maar ook goed moeten nadenken over de positie en de rol van de chief information officer (CIO). Aan het onderzoek hebben veel beslissers in IT, waaronder Gartner, KLM, SAS Netherlands, CZ, Corus en Office Depot meegewerkt.

Een management samenvatting van het rapport met aanbevelingen is gratis te downloaden op www.hpocenter.nl (onder HPO Literatuur).

Aanvullende informatie

Over het onderzoek:
Dr. André de Waal MBA is sinds 2004 een groot wereldwijd onderzoek gestart naar de belangrijkste succesfactoren voor een High Performance Organization (HPO). Het onderzoek beslaat de analyse van meer dan 290 internationale studies tussen 1980 en 2007 en ruim 3.000 internationale enquêtes.

De studie van André de Waal is gevalideerd door de Business School van de toonaangevende Engelse Cranfield University en op meerdere wetenschappelijke en vaktechnische congressen gepresenteerd. Wereldwijd is veel belangstelling naar dit baanbrekende onderzoek.

De verdieping naar de rol van IT binnen High Performance Organizations is in opdracht van softwareleverancier SAS gestart. Het onderzoek en de beschreven resultaten zijn onafhankelijk van SAS door het Center for Organizational Performance uitgevoerd.

Over Dr. André de Waal:
Dr. André de Waal is academisch directeur van het Center for Organizational Performance. Hij is een gerenommeerd expert in Performance Management:

- PhD voor “The Role of Behavioral Factors in the successful Implementation and Use of Performance Management”, 2002
- Associate professor strategic Management, Maastricht School of Management
- Geselecteerd in de top 10 meest invloedrijke experts door Managementboek.nl.
- Docent op de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit
- Expert in internationale benchmark studies
- Auteur van meer dan 200 artikelen en 22 boeken rond performance management, strategie en High Performance Organizations. Het laatste boek van De Waal (Maak van je bedrijf een toporganisatie! De vijf pijlers voor het creëren van een high performance organisatie) staat momenteel in de boeken Top 15.
- Voormalig partner Arthur Andersen

Over het Center for Organizational Performance:
Het Center is een kennis, research en adviesinstituut voor organisatieanalyse en -verbetering.

Het Center helpt organisaties hun resultaten (klant- en medewerkertevredenheid, innovatiekracht, financiën, etc.) significant te verbeteren. Het Center biedt op basis van toonaangevend onderzoek, praktische instrumenten om een High Performance Organisatie (HPO) te worden en te blijven.

Met input van de deelnemers aan de eerste HPO Netwerken (o.a. Randstad, ABN Amro Bank, Wageningen Universiteit & Research, Unilever, Shell Downstream, Philips Lighting, Ernst & Young, IKEA, Corus, Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en Dactylo) heeft het Center de resultaten van het onderzoek van André de Waal bruikbaar gemaakt voor profit -en non-profit organisaties.

Trefwoorden: Hpo, Informatietechnologie, Innovatie, It, It Leverancier, It Manager, Performance, Technologie

Contact Center For Organizational Performance

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share