Niet in iedere organisatie heerst een zesjes cultuur

Niet in iedere organisatie heerst een zesjes cultuur van Center For Organizational Performance

Door: Center For Organizational Performance  27-05-2008
Trefwoorden: Organisatie, Performance, Prestatiemanagement

Onder druk van de sterke concurrentie en de toenemende eisen van stakeholders moeten organisaties sneller en beter worden. Ze moeten continue werken aan lagere prijzen, hogere kwaliteit, snellere leveringstermijnen en betere klantenservice. Klanten stellen hogere eisen, waardoor hun oordeel bepalender wordt voor het succes van de organisatie. Geen enkele organisatie, profit, non-profit noch overheid, lijkt deze trend te kunnen ontlopen. De zesjes cultuur waar premier Balkenende naar refereert komt nu al tot uiting in de sterk afnemende groei, een groei die net twee jaar heeft geduurd. Ook zakt Nederland langzaam maar zeker weg op de innovatie-index, een teken dat ons land haar concurrentiekracht snel aan het verliezen is. Dit alles onderschrijft de noodzaak voor het Nederlandse bedrijfsleven en de overheid om echt blijvend beter te gaan presteren. Steeds meer Nederlandse organisaties komen gelukkig los van de discussie dat het beter moet, maar gaan ook daadwerkelijk aan de slag.

De concrete adviezen in het boek van De Waal zijn voortgekomen uit ruim vijf jaar academisch en praktijk onderzoek. Meer dan 2000 grote en kleine profit, non-profit en overheidsorganisaties zijn wereldwijd langs zijn HPO meetlat gelegd. Het onderzoek geeft managers concrete handvatten hoe zij binnen hun organisatie(onderdeel) de weg naar beter presteren kunnen starten.


Enkele managers over het nieuwste boek van De Waal:

“Good to Great van Jim Collins was een aha-erlebnis. Het HPO-gedachtengoed gaat veel verder. Dat helpt organisaties echt om concrete stappen te maken.”
Jonard Speijer – algemeen directeur Dactylo

“André de Waal heeft het geheim van excellent presteren weten te doorgronden tot waar het in de kern om gaat. De door hem benoemde vijf basiskenmerken van high performance organisaties zijn universeel en samenhangend en zeer herkenbaar in de praktijk. Om een toporganisatie te worden, moeten bedrijven bewust met deze vijf pijlers aan de slag.”
Arend de Jong – SVP Marketing & Network Air France KLM Cargo

“Wanneer een organisatie weer eens op een verfrissende wijze naar de eigen ontwikkelingen dient te kijken, of wanneer de lezer eens een helder, in de praktijk geteste en gerelateerde methodiek gestoeld op een brede wetenschappelijke basis wilt inzien én ervaren, dan is dit boek voor ondernemers, leidinggevende en managers een aanrader.”
Prof. dr. E.A. de Groot – Rector Magnificus en Dean Nyenrode


Over de Auteur
Dr. André A. de Waal MBA is associate professor Strategic Management aan de Maastricht School of Management en academisch directeur van het Center for Organizational Performance, een organisatie die onderzoek doet naar en adviseert over high performance organisaties. André de Waal is door Managementboek.nl geselecteerd als een van de tien Hollandse Meesters in Management. André heeft meer dan 180 artikelen en 22 boeken op de gebieden van prestatiemanagement, high performance organisaties en organisatieverbetering op zijn naam staan. Inmiddels zijn twee luistercds verschenen over André’s werk.

Over het Center for Organizational Performance
In het HPO Center is alle kennis over HPO’s samengebracht. Het Center geeft voorlichting over de toepassing van deze kennis in organisaties en helpt organisaties die echt beter willen. Het internationaal onderzoek van het Center wordt geleid door dr. André de Waal MBA, in samenwerking met de Maastricht School of Management. Tijdens het onderzoek worden de factoren voor HPO’s verder uitgewerkt voor verschillende culturen en branches. Over de resultaten en toepassingen daarvan bij opdrachtgevers informeert het Center via publicaties en bijeenkomsten. Het Center biedt organisaties (profit, non-profit en overheid) de mogelijkheid om organisatieonderdelen langs de HPO-meetlat te leggen. De HPO-meetlat geldt als het startpunt van veel verbetertrajecten.

Trefwoorden: Center For Organizational Performance, Hpo, Organisatie, Performance, Prestatiemanagement, Succesfactor, Toporganisatie,

Contact Center For Organizational Performance

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share