Internet nu even belangrijk als traditioneel kookboek

Internet nu even belangrijk als traditioneel kookboek van Researchblog.nl

Door: Researchblog.nl  30-09-2008
Trefwoorden: Media, Supermarkt, Onderzoek

Hoofddorp, 29 september 2008 – Een kleine minderheid is doorslaggevend voor trends op kookgebied. Dat blijkt uit een onderzoek van Sanoma Uitgevers, in samenwerking met TNS NIPO en de Universiteit van Amsterdam, naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland.

Trendsvormers’  zijn belangrijke beïnvloeders van consumenten. Een kleine minderheid, maar een minderheid met macht. Trendsvormers praten en adviseren graag en kunnen zo een belangrijke rol spelen in het versterken van reclame-effecten. Kennis, overtuigingskracht en een groot sociaal netwerk zijn de ingrediënten voor een succesvolle beïnvloeder. Op al deze aspecten scoort de Trendsvormer hoog. Het onderzoek bewijst het belang van Trendsvormers op het gebied van Word of Mouth communicatie.

Consumenten luisteren naar elkaar maar media zijn cruciaal
Trendvormers op het gebied van koken maken intensief gebruik van media. Internet, boeken en tijdschriften zijn voor koken hun belangrijkste bronnen, zowel voor informatie als inspiratie. Ze lezen vaker tijdschriften en hechten zowel waarde aan redactionele items als aan advertenties

Trendsvormers zijn beter op de hoogte van kooktrends

Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen.

· 76% van de Trendsvormers op het gebied van koken geeft aan regelmatig met anderen over koken te praten (voor de niet-Trendsvormer is dit 19%).

· 81% van de Trendsvormers vindt het heel belangrijk dat er een feestelijk menu op tafel staat als er mensen komen eten (niet-Trendsvormer: 58%).

· 72% wordt ook regelmatig door de omgeving om kookadvies gevraagd (niet-Trendsvormer:10%).

· 28% van de Trendsvormers geeft vaak specifieke productinformatie (Trendvolger: 13%).


Trendsvormers kunnen anderen overtuigen
Wat betreft koken geeft 59% van de Trendsvormers aan dat hun adviezen voor een groot deel worden opgevolgd, tegen 37% voor de niet-Trendsvormers. De Trendsvormer is dus veel beter dan de gemiddelde consument in staat om een boodschap op anderen over te brengen.

Consumenten luisteren naar elkaar maar media zijn cruciaal
Trendvormers op het gebied van koken maken intensief gebruik van media. Internet, boeken en tijdschriften zijn voor koken hun belangrijkste bronnen, zowel voor informatie als inspiratie. Ze lezen vaker tijdschriften en hechten zowel waarde aan redactionele items als aan advertenties.

Trendsvormers hebben sleutelrol
De sleutelrol van Trendvormers in reclame en marketing is overtuigend onderbouwd door resultaten van het onderzoek. Die onderstrepen dat de theorie van de klassieke opinieleider nog altijd zeer bruikbaar en relevant is voor succesvolle reclame en marketing in het internettijdperk.

Meer resultaten op www.researchblog.nl

Voor een overzicht van de informatiebronnen die voor kookconsumenten van waarde zijn kunt u het pdf downloaden met de onderzoeksresultaten op:

http://www.sanoma-adverteren.nl/media/pdf/Researchblog/koken.pdf

Tekst bij afbeelding: Informatiebronnen voor koken - Trendsvormers

(niet voor publicatie)



Sanoma Uitgevers

Contactpersoon : Robert Witteman

Telefoon : 023 556 5574

E-mail : [email protected]

Contactpersoon TNS/NIPO : Vincent Kuipers

Telefoon : 020 522 5482

Trefwoorden: Culinair, Drank, Koken, Media, Onderzoek, Supermarkt, Tijdschriften, Zuivel