Minderheid woonconsumenten doorslaggevend voor woontrends

Minderheid woonconsumenten doorslaggevend voor woontrends van Researchblog.nl

Door: Researchblog.nl  30-09-2008
Trefwoorden: Retail, Media, Bouw


Hoofddorp, 30 september 2008 – Een kleine minderheid is doorslaggevend voor woontrends. Dat blijkt uit een onderzoek TNS NIPO i.s.m. de Universiteit van Amsterdam in opdracht van Sanoma Uitgevers naar de rol van opinieleiders in reclame en marketing in Nederland.


Trendsvormers zijn betrokken, goed geïnformeerd en delen hun kennis graag met anderen.


76% van de Trendsvormers op woongebied geeft aan regelmatig met anderen over interieur en woonaccessoires te praten (Voor de niet-Trendsvormer is dit 17%).

60% wordt ook regelmatig door de omgeving om advies gevraagd als het gaat om interieur en woonaccessoires (niet-Trendsvormer: 10%).

63% van de Trendsvormers geeft vaak tips en adviezen over bijvoorbeeld het gebruik van een product (Trendvolger: 40%)

36% geeft vaak informatie over merken (Trendvolger: 7%). Ze oefenen daardoor direct invloed uit op het aankoopgedrag.
Trendsvormers hebben sterke overtuigingskracht  Wat betreft woninginrichting geeft

43% van de Trendsvormers aan dat hun adviezen voor het merendeel zijn opgevolgd, tegen 29% voor de niet-Trendsvormers. De Trendsvormer is dus veel beter dan de gemiddelde consument in staat om een boodschap op anderen over te brengen.


Consumenten kijken naar elkaar maar media spelen cruciale rol
Trendsvormers op het gebied van woninginrichting maken intensief gebruik van media. Televisie, tijdschriften en internet zijn hun belangrijkste bronnen. De Trendsvormer hecht bij tijdschriften zowel grote waarde aan redactionele items als advertenties. Trendsvormers lezen vaker tijdschriften dan trendvolgers. Ze laten ook meer van zich horen via social network sites of micro blogging bijvoorbeeld. Volgens Fred Bronner, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, betekent deze nieuwe online participatie van consumenten dat het concept van de klassieke opinieleider zal revitaliseren.

Meer resultaten van het Trendsvormers onderzoek op www.researchblog.nl.

Voor een overzicht van de informatiebronnen die belangrijk zijn voor de woonconsument kunt u hier downloaden:

http://www.sanoma-adverteren.nl/media/pdf/Researchblog/wonen.pdf

(niet voor publicatie)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sanoma Uitgevers
Contactpersoon : Robert Witteman
Telefoon : 023 556 5574
E-mail : [email protected]
TNS/NIPO
Contactpersoon : Vincent Kuipers
Telefoon : 020 522 5482





Trefwoorden: Bouw, Design, Interieur, Internet, Media, Onderzoek, Retail, Tijdschriften, Wonen