Bang voor social media?!

Door: Yellow Communications  06-06-2011
Trefwoorden: Online Media, Pr, Communicatie Adviesbureau

Als er door bedrijven over social media wordt gesproken voert vaak ook de angst voor social media de boventoon. Zo ook tijdens de Social Media Summit in Amsterdam waar ik onlangs bij aanwezig mocht zijn. Hoewel dit van de meeste sprekers niet het officiële thema was, kwamen er veel discussies op gang rondom het thema angst. Persoonlijk vind ik het erg zonde als je social media met angst tegemoet treed.

Want waarom bang zijn dat je medewerkers slecht over je praten als je een goede werkgever bent en waarom bang zijn dat klanten zich negatief over je uitlaten als je alleen kwaliteitsproducten levert? Of heb je jezelf misschien toch net iets mooier voorgedaan dan je bent? Ik snap het wel, jarenlang heb je veel geld, tijd en moeite gestopt in het opbouwen van je imago. Dit kon je door middel van een geoliede marketing- en communicatie-afdeling keurig sturen.

Toen was die enkele journalist met zijn lastige vragen soms al vervelend. Maar waar een journalist zich nog houdt aan de gedragsregels zoals hoor en wederhoor kan op het grote wereldwijde web iedereen alles en altijd plaatsen. Tuurlijk, dat is lastig! En het is ook niet leuk als al je klanten kunnen lezen dat je medewerker het niet eens is met de directie. Maar in plaats van mensen monddood te willen maken door social media op de werkvloer te verbieden, de toegang tot internet te beperken of een bijbel vol met alles wat er niet mag op social media, kun je social media beter tegemoet treden vanuit een positieve invalshoek.

Ga uit van het goede van je medewerkers, denk gezamenlijk na over hoe je je bedrijf wilt profileren, stel enkele gedragsregels op, maak afspraken over het monitoren en de vervolgstappen. Tevreden medewerkers en tevreden klanten zijn immers je belangrijkste ambassadeurs. En als je een mooi bedrijf hebt met goede producten en/of diensten en goede service zullen deze mensen ook online eerder geneigd zijn positief over je te spreken. En we weten allemaal, mond tot mond reclame is nog altijd het meest effectief! Dus laat los die angst voor en kijk naar wat je met social media allemaal kunt bereiken. Want met een gedegen aanpak en vertrouwen kun je óók met social media de beste resultaten boeken!

Lotte Nijkamp
Communicatie adviseur, Yellow Communications

Trefwoorden: Communicatie Adviesbureau, Online Media, Pr