Young Voice Roy Derks gaat Kilimanjaro beklimmen

Young Voice Roy Derks gaat Kilimanjaro beklimmen van Yellow Communications

Door: Yellow Communications  07-07-2008

Young Voice Roy Derks gaat Kilimanjaro beklimmen
“Met diabetes kreeg ik er alleen maar een extra uitdaging bij”


Alphen aan den Rijn, 07 juli 2008 - Roy Derks heeft diabetes type 1 en is één van de deelnemers aan de Kilimanjaro Challenge in Tanzania. Roy gaat in oktober deze hoogste berg van Afrika beklimmen. Hij doet dit samen met oud-profvolleyballer Bas van de Goor, die de Challenge initieerde, en zeventien andere expeditieleden. Het doel is om te laten zien dat mensen door diabetes hun sportieve ambities niet hoeven bij te stellen. Je kunt zelfs sportuitdagingen aangaan. Iets wat Roy uit eigen ervaring weet: “Ik heb gewoon doorgezet en geleerd van mijn eigen ervaringen.” Roy is lid van het diabetesjongerenpanel Young Voices. Dit is een van de Changing Diabetes-initiatieven van Novo Nordisk, waarmee het bedrijf beoogt het leven van mensen met diabetes te verbeteren en de toekomst van diabetes te veranderen.

“Omdat diabetes zich aan mijn leven moet aanpassen”
Roy (1981) is een sportieve jongen en sinds 2005 afgestudeerd Werktuigbouwkundige. Momenteel is hij bezig met een promotieonderzoek op het gebied van biosensoren, maar ook met een sportieve voorbereiding voor de Kilimanjaro Challenge. Die voorbereidingen zijn in schrift en beeld te volgen op www.changingdiabetes.nl/kilimanjaro. Sinds zijn 21e heeft Roy diabetes type 1 en veel mensen denken dat diabetes en sport niet samen gaan. De fanatieke sporter en promovendus is het daar niet mee eens, want: “Diabetes moet zich aan mijn leven aanpassen en niet andersom.” Roy zag zijn diabetes als een extra uitdaging in zijn drukke en sportieve bestaan, en wilde diabetes en sport op een goede manier combineren.

Dé sportuitdaging van Bas van de Goor
Oud-profvolleyballer Bas van de Goor heeft ook diabetes type 1 en dezelfde levensinstelling als Roy. Hij heeft zelfs een stichting opgezet om mensen met diabetes aan het sporten te krijgen en uitdagingen aan te nemen. Bas vatte het plan op om met een groep mensen met diabetes de Kilimanjaro te beklimmen. Doordat Roy lid is van de Young Voices kreeg hij de mogelijkheid om zich aan te melden voor de Kilimanjaro Challenge. Na een selectieprocedure werd hij uitgekozen om mee te gaan.

De top bereiken en meer
Het expeditieteam bestaat uit negentien leden, waarvan acht mensen met diabetes. De rest van het team bestaat uit een cameraploeg, artsen en onderzoekers. Het ultieme doel is natuurlijk met zoveel mogelijk expeditieleden de top van de Kilimanjaro te bereiken. Maar tijdens de beklimming wordt er ook onderzoek gedaan naar de invloed van diabetes op hoogte.

Met eigen ogen
Roy zal, na de beklimming van de Kilimanjaro, samen met Bas van de Goor, ook een diabetesproject van het World Diabetes Foundation (WDF) in Tanzania bezoeken. Dit project dat momenteel vijftig kinderen met diabetes type 1 ondersteunt, is tot stand gekomen uit een samenwerkingsverband tussen de WDF en de Tanzania Diabetes Association. Het project voorziet kinderen met diabetes type 1 van insuline, strips en meters en licht de kinderen en hun ouders voor over diabetes. Tijdens de jaarlijkse kerstactie van de Nederlandse vestiging van Novo Nordisk, hebben medewerkers en leveranciers geld gedoneerd aan beide projecten.

Naast zijn lidmaatschap van het Nederlandse Young Voices Panel, zat Roy ook in het internationale Novo Nordisk Youth Panel. “Door mijn activiteiten hiervoor ken ik veel, helaas vaak rampzalige, verhalen over diabetes van over de hele wereld. En ik ben heel benieuwd naar hoe het gaat met minimale zorg en medicatie, maar vooral naar de uitwerking die de ondersteunende WDF-projecten in Tanzania hebben.”

Achter de schermen
De Bas van de Goor Foundation wordt financieel gesteund door de Nederlandse vestiging van Novo Nordisk. Het Deense bedrijf heeft zich ook als partner verbonden aan de Kilimanjaro Challenge omdat beide initiatieven goed passen binnen hun Changing Diabetes-programma. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven die zich met name richten op communicatie met en voorlichting aan mensen met diabetes en hun omgeving. Novo Nordisk wil zo een bijdrage leveren om het leven van mensen met diabetes te verbeteren en de toekomst van diabetes te veranderen.

Meer informatie
Op www.changingdiabetes.nl/kilimanjaro is alle informatie te vinden over de Kilimanjaro Challenge. Roy houdt hier online een dagboek bij en ook aan de hand van videoverslagen blijven geïnteresseerden op de hoogte van zijn voorbereidingen.

Over Changing Diabetes
Novo Nordisk beschouwt het als haar missie om de toekomst van diabetes te veranderen. Om deze visie vorm te geven, heeft de organisatie het ‘changing diabetes’-programma ontwikkeld. Dit programma omvat diverse nationale en internationale initiatieven, die zich richten op communicatie met en voorlichting van mensen met diabetes, familie, vrienden, docenten, politici, artsen, zorgverzekeraars en andere betrokkenen. Met het ‘changing diabetes’-programma wil Novo Nordisk bereiken dat de behandeling van de ziekte, de diabeteszorg, de wijze waarop de maatschappij met de ziekte omgaat en de toekomst van diabetes veranderen en verbeteren. Meer informatie op: www.changingdiabetes.nl.

Over Novo Nordisk
Novo Nordisk is een farmaceutisch bedrijf op het gebied van diabeteszorg. Het bedrijf heeft een groot aanbod van diabetesproducten, waaronder moderne insulines en geavanceerde insulinetoedieningssystemen. Bovendien is Novo Nordisk toonaangevend op het gebied van stollingsstoornissen, groeihormoontherapie en hormonale substitutietherapie. Het hoofdkantoor is gevestigd in Denemarken; Novo Nordisk heeft meer dan 25.350 medewerkers in dienst in 79 landen, en brengt zijn producten op de markt in 179 landen. B-aandelen van Novo Nordisk zijn genoteerd aan de beurzen van Kopenhagen en Londen. ADR's van Novo Nordisk zijn genoteerd aan de New York Stock Exchange onder het symbool 'NVO'. Novo Nordisk B.V. is gevestigd in Alphen aan den Rijn en heeft ongeveer 100 medewerkers. Meer informatie op: www.novonordisk.nl.

Voor persvragen kunt u contact opnemen met:
Yellow Communications, telefoon 023 555 34 24 of via e-mail [email protected]