Eet u genoeg voedingsvezels?

Door: 2PreVenT2  31-07-2011
Trefwoorden: Online Bestellen, Gezondheidsproducten, obstipatie producten

 

Voedingsvezels leveren weinig calorieën en veel gezondheidswaarde. Ze dragen mede bij aan een goede darmwerking en aan een goede darminhoud: Met allerlei gunstige neveneffecten, zoals dat ze de honger mede stillen, de calorische waarde verlagen, het cholesterol gehalte verlagen, het bloedsuikergehalte meer stabiliseren, minder kans op obstipatie en minder kans op diarree. Uit onderzoek blijkt dat we veel te weinig voedingsvezels eten.  Afhankelijk van de leeftijd en het consumptiepatroon kan het tekort oplopen tot 50%, met alle gevolgen van dien. Ook mensen die gezond menen te eten en die volgens de normen van het Voedingscentrum eten, komen nog vaak voedingsvezels tekort. Een analyse en advies:

De behoefte aan voedingsvezels

De Gezondheidsraad adviseert om vrouwen 30 gr voedingsvezels per dag te consumeren en mannen 40 gr per dag. Dit zijn globale adviezen. In de Verenigde Staten worden die adviezen meer naar leeftijdsgroepen gespecificeerd. Die adviezen treft u aan in tabel 1.

Tabel 1:         De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te consumeren voedingsvezels

Leeftijd                   Vrouwen                Mannen

01 – 03 jr                    15 gr                            15 gr

04 – 08 jr                    20 gr                            25`gr

09 – 13 jr                    25 gr                            30 gr

14 – 18 jr                    30 gr                            40 gr

19 – 30 jr                    30 gr                            40 gr

31 – 50 jr                    25 gr                            40 gr

51 – 70 jr                    25 gr                            35 gr

71 jr en ouder         25 gr                            30 gr        

Let wel, dat zijn behoorlijke hoeveelheden. In bruinbrood zit ongeveer 6,5% voedingsvezels. Indien u 30 gr per dag zou dienen te consumeren, dan zou u ongeveer 450 gr bruinbrood ofwel 15 sneetjes van elk 30 gram dienen te eten. Hieruit blijkt dat het belangrijk is dat u tevens voldoende groente, fruit en volkoren producten dient te eten. En indien u de normen van het Voedingscentrum aanhoudt, dan is de kans aanwezig dat u alsnog te weinig voedingsvezels binnenkrijgt. Immers de huidige voedingsmiddelen zoals groente, fruit en bruinbrood bevatten steeds minder nuttige voedingsvezels.

De consumptie aan voedingsvezels

Er komen steeds meer landen die regelmatig voedingspeilingen organiseren om te kijken wat er zoals wordt gegeten. De tendens is dat de inname aan voedingsvezels daalt. De gegevens uit tabel 2 zijn net beschikbaar en daar uit blijkt dat de gemiddelde Europeaan ongeveer 20 gr voedingsvezels per dag nuttigt. Daarbij bestaan er kleine verschillen tussen de landen.

Tabel 1:   Inname aan voedingsvezels per hoofd van de bevolking in grammen per dag voor diverse EU landen

Land                                                                               Inname voedingsvezels per dag

Denemarken                                                                          20 gr

Duitsland                                                                                  21 gr

Finland                                                                                      23 gr

Frankrijk                                                                                   17 gr

Hongarije                                                                                 23 gr

Ierland                                                                                      20 gr

Italië                                                                                           20 gr

Lithouwen                                                                               10 gr

Nederland                                                                               20 gr

Noorwegen                                                                            23 gr

Polen                                                                                         25 gr

Portugal                                                                                    24 gr

Oostenrijk                                                                               20 gr

Spanje                                                                                       18 gr

Zweden                                                                                    17 gr

Tekort aan voedingsvezels

Europeanen consumeren dus aanmerkelijk minder voedingsvezels dan wordt geadviseerd. De tekorten kunnen oplopen tot 50%. Zelfs mensen die gezond eten hebben dikwijls nog een tekort. Met alle gevolgen van dien. Praktische gevolgen kunnen leiden tot een vergrootte kans op aandoeningen zoals obstipatie of diarree. In Nederland hebben daar enkele miljoenen landgenoten regelmatig last van. Voldoende voedingsvezels kunnen eveneens het cholesterolgehalte doen verlagen, de kans op diabetes type 2 doen afnemen enzovoorts. Daarnaast zijn voedingsvezels calorie-arm. Dus hoe meer voedingsvezels in een voedingsmiddel zitten, des te lager de calorische waarde wordt en des te beter dit tot fysische verzadiging leidt.

Ondanks dat hiermede wordt aangetoond dat te weinig voedingsvezels worden gegeten, is 40% van de Europeanen ervan overtuigd dat ze toch dagelijks voldoende voedingsvezels consumeren.

De oplossing

Het nuttigen van producten die rijk zijn aan voedingsvezels, zoals volkoren producten, groente, fruit, bonen en erwten. Lukt dat niet dan zijn wellicht een paar eetlepels zemelen door de yoghurt een oplossing. En mocht dat niet lukken dan kunt u uw tekort aanvullen met de capsules van 2PreVenT2. Ga dan naar  en informeer u daar nader.

ir. M.J. Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist


Based on recommendations of the US Institute of Medicine (2005).

Bron: EFSA Journal 2010 (tussen de landen bestaan er verschillen in leeftijd)

Trefwoorden: Gezondheidsproducten, obstipatie producten, Online Bestellen,

Ander nieuws en updates van 2PreVenT2

Behandeling van uw Obstipatieklacht via @consult van 2PreVenT2 thumbnail
20-02-2012

Behandeling van uw Obstipatieklacht via @consult

   Raadpleeg @consult voor uw Obstipatieklacht op  


Obstipatie? Lactulose of prebiotische voedingsvezels? van 2PreVenT2 thumbnail
23-01-2012

Obstipatie? Lactulose of prebiotische voedingsvezels?

Prebiotische voedingsvezels verhelpen Obstipatie op een natuurlijke en duurzame wijze beter dan het chemische product Lactulose.


Afslanken met voedingsvezels en verhelpt obstipatie nu van 2PreVenT2 thumbnail
01-01-2012

Afslanken met voedingsvezels en verhelpt obstipatie nu

   Voedingsvezels bevatten weinig calorieën, dragen daardoor bij aan afslanken en aan het verhelpen van obstipatie


Volkorenproducten verhelpen mede obstipatie van 2PreVenT2 thumbnail
16-12-2011

Volkorenproducten verhelpen mede obstipatie

Volkorenproducten zijn rijk aan niet-fermenteerbare voedingsvezels. Die zorgen voor een goede doorstroming van de darminhoud en verkleinen de kans op obstipatie. Een goed alternatief zijn de Obsti-Producten van 2PreVenT2.


09-12-2011

Wat is uw risicoprofiel bij Obstipatie?

   Door het beantwoorden van 10 vragen verkrijgt u een indicatief risicoprofiel met betrekking tot obstipatie. Verhelp het tijdig.


02-12-2011

Zwangerschap en opkomende Obstipatie

Obstipatie is lastig, zeker tijdens de zwangerschap. Voorkom en verhelp het tijdig met voeding die rijk is aan voedingsvezels of met Obsti-Pre van 2PreVenT2.


10-10-2011

Plussen en minnen van druiven voor een goede darmwerking

  Een goede darmwerking stoelt op goede voedingsvezels. Deze worden geleverd door Nutra-Pre. U bestelt ze eenvoudig en snel online, zie


07-10-2011

Plussen en minnen van druiven voor een goede darmwerking

Een goede darmwerking stoelt op goede voedingsvezels. Deze worden geleverd door Nutra-Pre. U bestelt ze eenvoudig en snel online, zie


05-10-2011

Niet-fermenteerbare voedingsvezels tegen obstipatie

  Niet-fermenteerbare voedingsvezels prikkelen de darmwand en verhelpen mede obstipatie. Bestel nu snel de capsules van 2PreVenT2 op http://www.obstipatie.nu


05-10-2011

Eet meer vezels en leef langer!

  Door meer voedingsvezels te nuttigen wordt een betere darmwerking verkregen en stijgt de kans op een langer leven: Nutra-Producten http://www.darmwerking.nl


05-10-2011

Fermenteerbare voedingsvezels of diarree?

  Fermenteerbare voedingsvezels verhelpen diarree. De capsules van Diar-Pre zijn rijk aan fermenteerbare voedingsvezels; verhelp diarree en zie www.diarree.nu


31-08-2011

Afname voedingswaarde en darmwerking

  De voedingswaarde van groente en fruit neemt af. Vul deze aan en bestel de Nutra-Producten capsules van 2PreVenT2 snel online voor een betere darmwerking


22-08-2011

Reizigersdiarree of chronische diarree?

  Reizigersdiarree kan ontstaan door voedselvergiftiging of een verzwakte darmflora Versterk deze preventief door capsules Diar-Syn te bestellen op www.diarree.nu


16-08-2011

Calcium en obstipatie

In vele gevallen dient het tekort aan de calcium inname te worden aangevuld met voedingssupplementen. Calciumcarbonaat verhoogt de kans op obstipatie. Calciumfosfaat en calciumcitraat doen dat in veel mindere maten. Bestel de juiste producten bij en bij www. 2PreVenT2.nl


05-08-2011

Voedingsvezels of diarree?

Een te snelle darmpassagesnelheid kan leiden tot diarree. Voedingsvezels geven structuur en vertragen de darmpassagesnelheid wat de kans op diarree verkleind.