Niet-fermenteerbare voedingsvezels tegen obstipatie

Door: 2PreVenT2  05-10-2011
Trefwoorden: Online Bestellen, Gezondheidsproducten, obstipatie producten

 

Er bestaan allerlei soorten voedingsvezels, waarbij we drie groepen onderscheiden, hier onder gaan we daar verder op in. Een van die 3 groepen zijn de niet-fermenteerbare voedingsvezels. Deze dragen vooral bij aan het voorkomen van obstipatie. Miljoenen landgenoten lijden aan obstipatie in meer of mindere mate. Het blijkt dat zij vooral onvoldoende niet-fermenteerbare voedingsvezels consumeren. Deze voedingsvezels zitten vooral in volkorenproducten. Een analyse:

Te weinig voedingsvezels

De gemiddelde volwassen Nederlander nuttigt te weinig voedingsvezels, nog geen 20 gram per dag, terwijl 35 gram wordt geadviseerd door de Gezondheidsraad. Voedingsvezels zitten vooral in volkorenproducten, verse groente en vers fruit. Aangezien daarvan te weinig wordt geconsumeerd, is de inname van voedingsvezels daardoor te beperkt. 80% denkt voldoende groente en fruit te nuttigen terwijl dat bij meting slechts 20% het geval blijkt te zijn. Voedingsvezels zijn belangrijk voor een betere darmwerking. Zodra de darmwerking minder goed verloopt, bestaat er een grotere kans op (chronische)obstipatie of (chronische)diarree. Een goede darmwerking houdt in dat u dagelijks één keer op een redelijk vast moment gewoon moet ontlasten. Gaat u soms niet en daarna meerdere keren op een dag dan is dit een eerste signaal dat uw darmwerking aan het afnemen is. U hoeft dit echter nog niet als hinderlijk te ervaren.

Vooral onvoldoende consumptie van niet-fermenteerbare voedingsvezels

Voedingsvezels bestaan er in allerlei soorten en maten. Om daarin structuur aan te brengen kunnen ze ruwweg worden verdeeld in 3 groepen, namelijk in;

1.       Verteerbare voedingsvezels. Die voedingsvezels worden geheel door het lichaam verteerd en leveren louter energie, zo`n 400 kcal per 100 gram. Verder hebben ze nauwelijks een nuttige functie;

2.       Niet-verteerbare voedingsvezels, doch fermenteerbare voedingsvezels. Deze vezels kunnen niet door het lichaam worden verteerd, maar zijn een goede voedingsbron voor de nuttige en gezonde darmbacteriën in de darmflora. Ze leveren ongeveer 200 kcal per 100 gram en zijn een goede bron voor de darmflora en een betere darmwerking;

3.       Niet-fermenteerbare voedingsvezels. Deze zijn niet door het lichaam verteerbaar en ook niet door de darmbacteriën tijdens een normale darmpassage. Ze leveren ongeveer 0 kcal per 100 gram en prikkelen de darmwand in de positieve zin. Ze dragen vooral bij aan een goede darmperistaltiek; het heen en weer pompen van de darminhoud. Een goede darmperistaltiek mengt de darminhoud beter en zorgt voor een goede darmpassage van de darminhoud.

Wanneer die 35 gram voedingsvezels die wordt geadviseerd om dagelijks te nuttigen, wordt verdeeld over de 3 bovenstaande groepen en indien wordt bezien hoeveel van wat wordt genuttigd, hetgeen in de tabel is gebeurd, dan blijkt dat landgenoten vooral te weinig niet-fermenteerbare voedingsvezels  binnenkrijgen.

Tabel: Advies en dagelijks inname van de 3 verschillende groepen voedingsvezels

Niet-fermenteerbare voedingsvezels en obstipatie

Zodra de darmen onvoldoende niet-fermenteerbare voedingsvezels binnen krijgen, worden ze onvoldoende geprikkeld, neemt de darmperistaltiek af en gaat de darminhoud langzamer stromen; de darmpassagesnelheid neemt af. En kent de volgende gevolgen:

In de dikke darm wordt water uit de darminhoud teruggewonnen. Hoe langzamer de darminhoud stroomt, des te meer de dikke darm de kans krijgt om het water uit de darminhoud terug te winnen (dit gebeurt ook meer tijdens de menopauze en tijdens de menstruatieperioden) en des te droger de darminhoud wordt; met een grotere kans op obstipatie, verstopping of constipatie(ik las zojuist in een Duitse krant dat 30% van de volwassen Duitsers last heeft van obstipatie).

De oplossing

Obstipatie is mede op te lossen door meer water te drinken en door producten te nuttigen die rijk zijn aan niet-fermenteerbare voedingsvezels. Deze komen vooral voor in volkorenproducten(in geval van glutenallergie is het verstandig om die producten te nemen waarin geen gluten zitten, zoals in Obsti-Pre). Lukt het onvoldoende om voldoende volkorenproducten te nuttigen, probeer dan de Obsti-Pre producten van 2PreVenT2. Zie daarvoor http:// . Ook gezond bewegen draagt bij aan een betere ontlasting. Obstipatie is niet te verteren!

ir. M.J. Vervoort; voedingsfysioloog en nutritionist, Monnickendam 15 september 2011

Trefwoorden: Gezondheidsproducten, obstipatie producten, Online Bestellen,

Ander nieuws en updates van 2PreVenT2

Behandeling van uw Obstipatieklacht via @consult van 2PreVenT2 thumbnail
20-02-2012

Behandeling van uw Obstipatieklacht via @consult

   Raadpleeg @consult voor uw Obstipatieklacht op  


Obstipatie? Lactulose of prebiotische voedingsvezels? van 2PreVenT2 thumbnail
23-01-2012

Obstipatie? Lactulose of prebiotische voedingsvezels?

Prebiotische voedingsvezels verhelpen Obstipatie op een natuurlijke en duurzame wijze beter dan het chemische product Lactulose.


Afslanken met voedingsvezels en verhelpt obstipatie nu van 2PreVenT2 thumbnail
01-01-2012

Afslanken met voedingsvezels en verhelpt obstipatie nu

   Voedingsvezels bevatten weinig calorieën, dragen daardoor bij aan afslanken en aan het verhelpen van obstipatie


Volkorenproducten verhelpen mede obstipatie van 2PreVenT2 thumbnail
16-12-2011

Volkorenproducten verhelpen mede obstipatie

Volkorenproducten zijn rijk aan niet-fermenteerbare voedingsvezels. Die zorgen voor een goede doorstroming van de darminhoud en verkleinen de kans op obstipatie. Een goed alternatief zijn de Obsti-Producten van 2PreVenT2.


09-12-2011

Wat is uw risicoprofiel bij Obstipatie?

   Door het beantwoorden van 10 vragen verkrijgt u een indicatief risicoprofiel met betrekking tot obstipatie. Verhelp het tijdig.


02-12-2011

Zwangerschap en opkomende Obstipatie

Obstipatie is lastig, zeker tijdens de zwangerschap. Voorkom en verhelp het tijdig met voeding die rijk is aan voedingsvezels of met Obsti-Pre van 2PreVenT2.


10-10-2011

Plussen en minnen van druiven voor een goede darmwerking

  Een goede darmwerking stoelt op goede voedingsvezels. Deze worden geleverd door Nutra-Pre. U bestelt ze eenvoudig en snel online, zie


07-10-2011

Plussen en minnen van druiven voor een goede darmwerking

Een goede darmwerking stoelt op goede voedingsvezels. Deze worden geleverd door Nutra-Pre. U bestelt ze eenvoudig en snel online, zie


05-10-2011

Eet meer vezels en leef langer!

  Door meer voedingsvezels te nuttigen wordt een betere darmwerking verkregen en stijgt de kans op een langer leven: Nutra-Producten http://www.darmwerking.nl


05-10-2011

Fermenteerbare voedingsvezels of diarree?

  Fermenteerbare voedingsvezels verhelpen diarree. De capsules van Diar-Pre zijn rijk aan fermenteerbare voedingsvezels; verhelp diarree en zie www.diarree.nu


31-08-2011

Afname voedingswaarde en darmwerking

  De voedingswaarde van groente en fruit neemt af. Vul deze aan en bestel de Nutra-Producten capsules van 2PreVenT2 snel online voor een betere darmwerking


22-08-2011

Reizigersdiarree of chronische diarree?

  Reizigersdiarree kan ontstaan door voedselvergiftiging of een verzwakte darmflora Versterk deze preventief door capsules Diar-Syn te bestellen op www.diarree.nu


16-08-2011

Calcium en obstipatie

In vele gevallen dient het tekort aan de calcium inname te worden aangevuld met voedingssupplementen. Calciumcarbonaat verhoogt de kans op obstipatie. Calciumfosfaat en calciumcitraat doen dat in veel mindere maten. Bestel de juiste producten bij en bij www. 2PreVenT2.nl


05-08-2011

Voedingsvezels of diarree?

Een te snelle darmpassagesnelheid kan leiden tot diarree. Voedingsvezels geven structuur en vertragen de darmpassagesnelheid wat de kans op diarree verkleind.