Onderzoek Management Scope: Media. Hebben topmannen daar tijd voor?

Onderzoek Management Scope: Media. Hebben topmannen daar tijd voor? van Management Scope

Door: Management Scope  02-10-2007
Trefwoorden: Media, Manager, Aex

Ja zeker, bestuursleden van beursgenoteerde ondernemingen zijn lezers, vooral van dagbladen. Het gemiddelde ligt boven de drie. Wat ze lezen, luisteren of bekijken is financieel gericht. Ze zijn vooral geïnteresseerd in de beurzen en macro economie en richten zich op Europa. Zo blijkt uit onderzoek van Management Scope, uitgevoerd door Intomart GfK.

“Net als bij andere werkende mensen gaat ook bij de topman rond 6.30 uur de wekker”, vertelt Leendert van Meerem, algemeen directeur van Intomart GfK tijdens het jubileumsymposium van Management Scope. “Op de wekkerradio staat BNR of Radio 1.”
Uit het onderzoek blijkt dat de Volkskrant het aan de ontbijttafel nog net wint van het FD. Als de bestuursleden vervolgens naar kantoor rijden - zo’n beetje de helft rijdt zelf, de andere helft heeft een chauffeur - gaat de mediaconsumptie door: BNR, de krant, lezen van vergaderstukken of mailen met de Blackberry

Op het werk lezen de meeste topmannen hun eigen e-mail. Nieuwssites die regelmatig worden gecheckt zijn: FD.nl, DFT.nl, NU.nl en verder Reuters, Bloomberg en RTL-Z.
Tijdens de lunch wordt er gesproken over de beurskoersen, bedrijfsnieuws, de eigen business, topbeloningen of China.
Anders dan andere werkende mensen zijn topmanagers meestal niet op tijd thuis om met het gezin te eten, als ze al thuis eten. Tijd om tv te kijken hebben ze vrijwel niet. Als ze kijken, zien ze het NOS journaal, NOVA of Pauw & Witteman. Ze besteden hun tijd liever aan het lezen van NRC Handelsblad of het doornemen van vergaderstukken. Soms vinden ze wat tijd om op het internet te surfen voor hun hobby’s.
Het weekend bestaat uit één dag, meestal is de zaterdag voor sociale contacten en de familie. Op zondagmiddag begint het werk. Als favoriete weekendbesteding wordt door een groot deel van de ondervraagde bestuursleden de zaterdageditie van NRC Handelsblad genoemd.

Wat zijn de favoriete bladen van topmanagers, bladen die ze regelmatig lezen?
1. FD
2. NRC Handelsblad
3. The Economist
4. Financial Times, Volkskrant
5. Management Scope, Telegraaf
6. Wallstreet Journal, FEM Business
7. Elsevier
8. 8 NRC Next
9. Quote
Als ze tv kijken, kijken ze naar: de publieke omroep, RTL-Z, CNN, National Geographic en de BBC. Hun favoriete radiostations zijn: Radio 1, BNR, Sky Radio en Arrow Classic Rock.
Bestuurders van bijna de helft van de 50 AEX- en MidCap-fondsen hebben meegewerkt aan dit onderzoek.

Trefwoorden: Aex, Ceo, Manager, Media, Mediagedrag, Midkap, Topmanager,