0nline mediabestedingen Q1 2006 stijgen naar € 29 miljoen

Door: Interactive Advertising Bureau Nederland  22-05-2006
Trefwoorden: Internet, Online Media

Netto online reclamebestedingen groeien met 34%

IAB Nederland heeft met haar 18 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties over dit derde kwartaal kwamen uit op 29 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 18 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom en TradeDoubler.

IAB Nederland directeur Igor Beuker geeft aan: “In het eerste kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 21,6 miljoen. De groei van € 7,3 miljoen meer dan het eerste kwartaal van 2005, betekent een stijging van 34%. We kunnen dus concluderen dat de groei zich in 2006 zoals verwacht voortzet, zeker als ook in een later stadium de netto search engine advertentiebestedingen bij deze display bestedingen zullen worden opgeteld.”

Branches die voorop liepen qua online media bestedingen over het eerste kwartaal van 2006 waren Media met 26,4%, Financiële Dienstverlening met 16,1%, Telecom & ICT 13,2%, Horeca-Tourisme-Recreatie met 8,7%, Personeel en Lokaal 6,5 % en Retail met 5,4%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er over dit kwartaal als volgt uit: 55% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie 30%, pop-ups, interstititals en full screen ads 5%, e-mail 3%, search 3% en overig 4%.

Trefwoorden: Internet, Online Media

Contact Interactive Advertising Bureau Nederland

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share