Netto online display advertising derde kwartaal 2006 stijgt naar € 30,6 miljoen

Door: Interactive Advertising Bureau Nederland  13-11-2006
Trefwoorden: Internet

Totale netto online mediabestedingen € 71 miljoen in het derde kwartaal 2006

IAB Nederland heeft met haar 21 grootste internet exploitanten en Nielsen Media Research de netto online mediabestedingen over het derde kwartaal van 2006 in kaart gebracht. De netto bestedingen uit online display advertenties kwamen in dit derde kwartaal uit op 30,6 miljoen euro.

Deze omzet is afkomstig van duizenden Nederlandse websites, de grootste online dagbladen, webgidsen en zoekmachines. De 21 exploitanten en advertentienetwerken die deelnamen aan deze registratie waren: MSN, Adlink, IP, Netdirect, Adformatie, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, ilse media, IDG Nederland, Wegener multimedia, Telegraaf, PCM, TAPPS, WebRegio, Testnet, Zylom, Daisycon en TradeDoubler.

IAB Nederland-directeur Igor Beuker geeft aan: “In het derde kwartaal van 2005 bedroegen de netto bestedingen uit online display advertenties nog € 21,9 miljoen. De groei naar € 30,6 miljoen in het derde kwartaal van 2006, betekent een stijging van 40%.”

Branches die voorop lopen qua online mediabestedingen in 2006 zijn Media met 23,9%, Financiële Dienstverlening met 13,5%, Telecom & ICT met 13,3%, Horeca-Toerisme-Recreatie met 9,1% en Retail met 5,9%.

De online advertentiebestedingen naar soort zagen er bij de 21 exploitanten over dit kwartaal als volgt uit: 57,7% kwam tot stand door banners en skyscrapers, contentintegratie en sponsoring 23,14%, e-mail 5,9%, search 5,5%, pop-ups, interstitials en full screen ads 5,1% en overig 2,68%.

Igor Beuker, voorzitter IAB Nederland licht toe: “De groei van 40% t.o.v. 2005 is uitstekend. Opvallend is ook de groei van e-mail binnen display advertising. De search engine bestedingen bij marktleider Google over het derde kwartaal zullen goed zijn voor ruim € 40 miljoen netto. Online display advertising en search engine advertising samen, komen dus in het derde kwartaal van 2006 uit op € 71 miljoen netto. Met het vierde en beste kwartaal op komst, is het veilig om te concluderen dat de totale netto online mediabestedingen in 2006 de magische grens van € 250 miljoen ruimschoots zullen overschrijden.

Trefwoorden: Internet

Contact Interactive Advertising Bureau Nederland

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share