TURKIJE: MEER DAN EEN ZON-ZEE-STRAND BESTEMMING

Door: Aviareps Brouwerbetist  20-11-2008
Trefwoorden: Vakantie, Persbericht, Turkije

Turkije topbestemming
Het aantal vakanties naar Turkije is de laatste tien jaar enorm toegenomen. Met een aanzienlijke terugval in 2006 toen sprake was van ingrijpende externe omstandigheden. De jaarprognose voor het jaar 2008 is tot op heden erg goed met ruim 780.000 via ANVR reisorganisaties gemeten bezoekers van Nederlandse bodem. Met deze cijfers mag de bestemming zich ook dit jaar weer tot de top drie van de meest populaire Europese vliegbestemmingen rekenen.

Strandvakanties Turkije scoren het best
Turkije heeft een zeer hoog aandeel aan (all inclusive) strandvakanties met verblijf in een hotel. Van alle all-inclusive vakanties in het Middellandse Zeegebied - bijna een miljoen - neemt Turkije liefst 42% voor haar rekening. Het is daarbij opvallend dat de all-inclusive vakanties in Turkije onder de Middellandse Zee-bestemmingen het best worden beoordeeld. Volgens onderzoeker Marieke Politiek van NBTC-NIPO is de score van 8,3 van Turkije opvallend goed te noemen.

Groot potentieel
Binnen het segment van pakketreizen blijkt dat Turkije vooral onder gezinnen met kinderen aanzienlijk beter scoort dan andere Middellandse Zee-bestemmingen. Daarbij speelt de scherpe prijsstelling van de bestemming volgens NBTC-NIPO een cruciale rol. Reden waarom het bureau ook onderzoek deed naar andere kansrijke marktsegmenten. Cultuurreizen, wellness en stedenreizen kwamen daarbij als de meest kansrijke segmenten uit het onderzoek naar voren.

Focus op kwaliteit en nieuwe producten
Mede aan de hand van deze bevindingen stelde het Turks Verkeersbureau bij monde van directeur Murat Karakus dat het beleid van de Turkse overheid vanaf begin dit jaar vooral is gericht op kwaliteitsbehoud- en verbetering van het (all inclusive) strandvakantieproduct. Daartoe is een verfijnd controle- en trainingsprogramma geïntroduceerd dat vooral gericht is op procedures, structuren en praktijktrainingen.
Tegelijk is het Turks Verkeersbureau gestart met het ontwikkelen van nieuwe producten. Het ontwikkelen van het wintersportproduct en gerichte wellnessprogramma’s, in nauwe samenspraak met commerciële partners in zowel Turkije als Nederland, zijn daar tastbare voorbeelden van. Daarnaast ontwikkelt vooral Istanbul zich in toenemende mate als een toonaangevende citybreak-bestemming op de Nederlandse markt.
Karakus noemde verder segmenten als golfreizen, actieve reizen, sportreizen en de meeting- en incentive sector als kansrijke ontwikkelingsgebieden voor de komende jaren.

Veel meer dan alleen zon en zee
De kracht van Turkije is zonder twijfel de populariteit als strandbestemming. Het Turks Verkeersbureau richt zich met haar initiatieven en samenwerkingen in toemende mate op haar andere sterkten, zoals de rijke cultuur, de talrijke combinaties tussen genieten en actief alsmede de vele maatwerkmogelijkheden gedurende het gehele jaar.

Trefwoorden: Persbericht, Turkije, Vakantie