DCE Consultants onderzoekt websiteprestaties hypotheekverstrekkers

Door: Dce Consultants  13-03-2006
Trefwoorden: Internet, Hypotheken, Hypotheekverstrekkers

Voorhoede scoort goed, grote meerderheid moet op diverse onderdelen nog forse stappen zetten

Schiphol-Oost, 13 maart 2006 – DCE Consultants, een onafhankelijk en internationaal managementadviesbureau, heeft de toegankelijkheid en functionaliteit van websites van de belangrijkste hypotheekverstrekkers in Nederland onderzocht in haar WebExcellence Benchmark Hypotheekverstrekkers 2006.

De toepassing van internetfunctionaliteiten neemt ook bij hypotheekverstrekkers in de slag om de klant een grote vlucht. Om hier succesvol in te zijn dient de website wel aan de eisen van de klanten te voldoen en onderscheidend te zijn van de concurrentie. De WebExcellence Benchmark Hypotheekverstrekkers 2006 biedt een goede vergelijking tussen de websiteprestaties van alle toonaangevende hypotheekverstrekkers in Nederland. Daarnaast is er een vergelijking gemaakt met gerenommeerde buitenlandse websites en intermediairs zoals mortgage.com en hypotheker.nl.

Als een eventuele beperking of afschaffing van de renteaftrek doorgevoerd wordt zal de verkoop van hypotheekproducten via internet behoorlijk toenemen aangezien in dit geval meer eenvoudige, traditionele producten als de lineaire- en annuïteitenhypotheek aantrekkelijker worden voor de consument. Daarnaast worden deze producten makkelijker via directe verkoop afgenomen. Een vergelijkbare situatie heeft zich in Groot-Brittannië voorgedaan.

De WebExcellence Benchmark 2006 van DCE Consultants laat zien dat alle hypotheekverstrekkers druk bezig zijn zo optimaal mogelijk gebruik te maken van internet als distributiekanaal. De absolute koploper op het gebied van WebExcellence is de Amerikaanse website mortgage.com (onderdeel van ABN AMRO), op de voet gevolgd door MoneYou, ABN AMRO NL, Rabobank en Bank of Scotland. De meerderheid van de hypotheekverstrekkers moet echter nog op diverse onderdelen stappen zetten.

Enkele opvallende conclusies van de WebExcellence Benchmark Hypotheekverstrekkers 2006 zijn:

· De vindbaarheid en webergonomie van de meeste websites is voldoende tot ruim voldoende, het distributiekanaal is dus goed toegankelijk voor klanten die het willen gebruiken;
· Bij een grote meerderheid van de websites ontbreekt doelgroepgericht informatieaanbod, zoals specifieke informatie voor doelgroepen als starters, oversluiters en senioren;
· 70% van de websites biedt onvoldoende actuele nieuwswaarde; er wordt nauwelijks informatie verstrekt over nieuwe producten, nieuws over de eigen organisatie en ontwikkelingen in de markt;
· Om meer website-bezoekers over te laten gaan tot het aanvragen van offertes en uiteindelijk het afsluiten van een hypotheek via het internet zullen bezoekers overtuigd moeten zijn van de veiligheid van hun gegevens en de betrouwbaarheid van het geleverde advies. Echter, 70% van de hypotheekverstrekkers informeert hun klanten niet duidelijk en proactief over de veiligheid van de ingevulde persoonsgegevens;
· Het grootste deel van de hypotheekverstrekkers biedt geen tot weinig onderscheidende interactie- en transactiemogelijkheden; slechts 35% van de websites biedt een offertefunctionaliteit aan.

Trefwoorden: Hypotheekverstrekkers, Hypotheken, Internet, Webexcellence

Contact Dce Consultants

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share