Artikel in Rijnstreek Business, oktober 2006, NOVIDÉ, creative impulse.

Artikel in Rijnstreek Business, oktober 2006, NOVIDÉ, creative impulse. van Novidé, Creative Impulse

Door: Novidé, Creative Impulse  06-11-2006

Luisteren en vertalen


Voordat Liesbeth Bouwhuis in 2005 aan Novidé begon, stond zij na haar opleiding aan het conservatorium een aantal jaren voor de klas. “Ik gaf niet alleen muziekles, maar ook culturele en kunstzinnige vorming. In die tijd en daarna bij Kunstgebouw, heb ik in de Provincie ettelijke netwerken opgezet, waarbij samenwerking tussen scholen, overheden, culturele instellingen en aanverwante organisaties voorop stond. Ik heb zelf ondervonden hoe lokale en regionale overheden, maar ook private ondernemingen zich naar buiten toe willen profileren. Maar het belangrijkste is dat ik heel goed heb leren luisteren naar wat men wil en hoe ik dat kan vertalen naar beelden, tekst, producten of bijeenkomsten. Daarbij vind ik van mezelf dat ik me goed kan inleven en aanpassen. Op basis van een paar kernbegrippen of sleutelwoorden ontstaat bij mij als vanzelf een creatieve impuls die ik vervolgens uitwerk. Door me te verplaatsen in mijn gesprekspartner en de bijkomende voorwaarden daarin te betrekken, voel ik intuïtief aan wat hij of zij wil bereiken en daar 'speel' ik mee tot ik het gevoel heb dat ik de juiste vertaling heb gevonden. Maar ik bied altijd meerdere oplossingen aan. Toch blijkt heel vaak uit de reacties dat mijn eerste ingeving de juiste was.”

“Ik heb het voordeel dat ik erg allround ben”

“Het helpt natuurlijk enorm als je elkaar gevoelsmatig begrijpt”, vervolgt Liesbeth. “Dan heb je een 'click' waardoor de ideeën elkaar voortdurend versterken. Maar ook zonder die click kan de inspiratie overal vandaan komen. Iemand die namens een bedrijf iets naar buiten wil brengen, is namelijk vooral gebaat bij mensen die op één lijn zitten en kunnen helpen bij de ideeënvorming en de realisatie. Nu ben ik zeker niet de enige die daarin kan ondersteunen, maar ik denk dat ik mede door mijn voorgaande werkzaamheden het voordeel heb dat ik erg allround ben. Ik kan heel veel kanten op en wil dat eigenlijk ook heel graag. Daarom probeer ik vanuit verschillende invalshoeken zoveel mogelijk een totaalproduct te leveren. Daardoor krijg je als organisatie een eenduidige uitstraling en kun je de afzonderlijke onderdelen samenhangend aan elkaar verbinden. Aan de andere kant is het ook een uitdaging om één onderdeel beet te pakken en ervoor te zorgen dat die in het bestaande geheel past en het is juist die diversiteit die me zo aantrekt. Ik praat met allerlei totaal verschillende mensen die allemaal hun eigen wensen hebben. Ze denken en handelen allemaal op hun eigen manier. En het is in één woord geweldig om te ervaren waar dat toe leidt.”

Van niets tot iets

Voordat Liesbeth Bouwhuis in 2005 aan Novidé begon, stond zij na haar opleiding aan het conservatorium een aantal jaren voor de klas. “Ik gaf niet alleen muziekles, maar ook culturele en kunstzinnige vorming. In die tijd en daarna bij Kunstgebouw, heb ik in de Provincie ettelijke netwerken opgezet, waarbij samenwerking tussen scholen, overheden, culturele instellingen en aanverwante organisaties voorop stond. Ik heb zelf ondervonden hoe lokale en regionale overheden, maar ook private ondernemingen zich naar buiten toe willen profileren. Maar het belangrijkste is dat ik heel goed heb leren luisteren naar wat men wil en hoe ik dat kan vertalen naar beelden, tekst, producten of bijeenkomsten. Daarbij vind ik van mezelf dat ik me goed kan inleven en aanpassen. Op basis van een paar kernbegrippen of sleutelwoorden ontstaat bij mij als vanzelf een creatieve impuls die ik vervolgens uitwerk. Door me te verplaatsen in mijn gesprekspartner en de bijkomende voorwaarden daarin te betrekken, voel ik intuïtief aan wat hij of zij wil bereiken en daar 'speel' ik mee tot ik het gevoel heb dat ik de juiste vertaling heb gevonden. Maar ik bied altijd meerdere oplossingen aan. Toch blijkt heel vaak uit de reacties dat mijn eerste ingeving de juiste was.” “Het helpt natuurlijk enorm als je elkaar gevoelsmatig begrijpt”, vervolgt Liesbeth. “Dan heb je een 'click' waardoor de ideeën elkaar voortdurend versterken. Maar ook zonder die click kan de inspiratie overal vandaan komen. Iemand die namens een bedrijf iets naar buiten wil brengen, is namelijk vooral gebaat bij mensen die op één lijn zitten en kunnen helpen bij de ideeënvorming en de realisatie. Nu ben ik zeker niet de enige die daarin kan ondersteunen, maar ik denk dat ik mede door mijn voorgaande werkzaamheden het voordeel heb dat ik erg allround ben. Ik kan heel veel kanten op en wil dat eigenlijk ook heel graag. Daarom probeer ik vanuit verschillende invalshoeken zoveel mogelijk een totaalproduct te leveren. Daardoor krijg je als organisatie een eenduidige uitstraling en kun je de afzonderlijke onderdelen samenhangend aan elkaar verbinden. Aan de andere kant is het ook een uitdaging om één onderdeel beet te pakken en ervoor te zorgen dat die in het bestaande geheel past en het is juist die diversiteit die me zo aantrekt. Ik praat met allerlei totaal verschillende mensen die allemaal hun eigen wensen hebben. Ze denken en handelen allemaal op hun eigen manier. En het is in één woord geweldig om te ervaren waar dat toe leidt.”

Het originele enthousiasme is onmiskenbaar en altijd aanspreekbaar. “Soms moet ik mezelf intomen wanneer ik een eerste gesprek met mogelijke opdrachtgevers heb. Dan heb ik sterk de neiging om direct in mogelijkheden en concrete oplossingen te denken zonder te weten of ik de opdracht wel krijg. Maar het is soms zo lastig om mijn creatieve impulsen te bedwingen en aan de andere kant; waarom zou ik? Het is nu eenmaal fantastisch om te doen wat ik doe en telkens iets anders te kunnen bedenken.”
Vaste concepten hanteert Liesbeth dan ook niet. “Liever niet, nee. Wanneer ik een grafisch ontwerp maak of een website vormgeef, gebruik ik bijvoorbeeld geen sjablonen. Ik laat het helemaal afhangen van de interactie met de opdrachtgever. In het begin is er niets en uiteindelijk ontstaat er iets waar de opdrachtgever helemaal tevreden over moet zijn. Ik ben zelf trouwens niet zo snel tevreden over mijn werk. Nog even een dingetje zus, dan weer een dingetje zo. Maar ik heb wel geleerd om grenzen te stellen. Ik kan niet eindeloos mogelijkheden blijven uitproberen en ideeën blijven aandragen. Het moet wel leiden tot een eindproduct dat binnen de gestelde tijd en kaders wordt aangeleverd en daar zorg ik dan ook voor.”

Ondanks de niet aflatende creatieve drang is er dus sprake van zakelijk besef. Liesbeth: “Natuurlijk; op een bepaald moment is het af en is het tijd om iets anders te doen. Ik ben trouwens een snelle, harde werker maar ik neem wel de tijd om met het juiste product te komen. En wanneer de creatieve impuls er is, kan dat snel gaan. Van impuls via draaiende radertjes, productie en terugkoppeling tot eindproduct. Wanneer dat lekker loopt, is dat 'kicken'. Dan is de klant tevreden, ben ik tevreden en hebben we allemaal iets om trots op te zijn. Dat is echt super!”


Nieuwe ideeën
'Novidé' staat voor 'nieuwe ideeën'. De toevoeging 'creative impulse' maakt duidelijk dat Novidé door het gevoel wordt gevoed en op basis daarvan ontwerpt, denkt en handelt. Dat komt terug in de werkwijze, de diensten en de producten. Novidé vraagt bij briefings en brainstormsessies door tot het gevoel een impulsieve reactie geeft. Daarmee wordt aan de slag gegaan tot het proces het gewenste, professionele product oplevert. Uiteraard heeft de opdrachtgever altijd het laatste woord, maar deze mag erop vertrouwen dat Novidé met zorg en inlevingsvermogen aanvult en realiseert wat de opdrachtgever bedoelt.




Novidé creative impulse
Voorschoterweg 24
2235 SH Valkenburg ZH
Telefoon: 06 – 12 400 150 /  071 407 1986
E-mail: [email protected]
Website: www.novide.nl



Contact Novidé, Creative Impulse

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share