mindfulness bij stress, overspannen, burn-out, faalangst

mindfulness bij stress, overspannen, burn-out, faalangst van Joost Ostendorf Coaching Deventer

Door: Joost Ostendorf Coaching Deventer  03-03-2009
Trefwoorden: Stress, Angst, Burn-out

Mindfulness oefening Mindfullness is een techniek, die effectief toegepast kan worden bij stressmanagement, pijnmanagement en angstreductie. Over Mindfullness kun je veel lezen, schrijven, uitleggen en spreken. Maar de enige manier om Mindfullness echt te leren en toe te passen is het gewoon te doen. Ga naar buiten en kies iets uit de natuur dat je tegenkomt, bijvoorbeeld een steen. Pak het op en neem het mee naar huis. Zoek een rustige plek in je huis, waar je een minuut of tien even helemaal alleen kunt zijn zonder te worden gestoord door huisgenoten, telefoon, televisie of de deurbel. Ga in een gemakkelijke houding zitten en ontspan je. Haal diep adem “vanuit je tenen”. Je bent nu klaar om te starten met deze oefening. Allereerst begin je om de steen visueel goed in je op te nemen. Bekijk de steen van alle kanten. Hoe is de vorm? Wat is de kleur? Bekijk de onregelmatigheden, de bobbeltjes en kuiltjes aan alle kanten heel secuur. Probeer je aandacht helemaal volledig bij de steen te houden, zonder je te laten afleiden door allerlei gedachten. Als dit toch gebeurt, neem jezelf dan weer rustig terug naar waar u mee bezig was, namelijk het bekijken van de steen. Dan ga je de steen ook met uw tastzin ontdekken. Hoe voelt hij aan? Hard, zacht, glad of ruw? Warm, koud, vochtig of droog? Ook bij dit gedeelte van de oefening probeer je 100% aandacht bij de steen te houden. Als je toch wordt afgeleid door een gedachte, is dat helemaal niet erg. je neemt jezelf weer rustig terug naar de oefening, zonder boos of gefrustreerd te raken. je bent immers bezig met een oefening en dat vergt nu eenmaal tijd en concentratie. Je hoeft geen mening te hebben over deze steen. Het is zoals het is, Je hoeft daar verder niets mee. Alleen het ervaren, daar gaat het om. Deze eerste oefening in Mindfullness met de steen duurt ongeveer tien minuten, dat is voldoende. Kenmerken van Mindfullness zijn: 100% aandacht en ervaren zonder oordeel of veroordeel. Probeer het maar eens uit. Met deze oefening zet je je eerste schreden naar een Mindfull leven.

Trefwoorden: Angst, Burn-out, Faalangst, Mindfulness, Overspannen, Stress

Contact Joost Ostendorf Coaching Deventer

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share