Kopen bij de biologische boer loont

Door: Projecten Lto Noord  10-07-2009
Trefwoorden: Webwinkel, Biologisch, Streekproducten

Het culinaire feest en de actie zijn onderdeel van de landelijke campagne ‘Lekker naar de boer!’ waarmee biologische producten worden gepromoot. LTO Nederland ondersteunt de promotionele actie, vooral in het contact tussen consument en de bioboer. Kees van Bohemen, beleidsmedewerker Biologische land- en tuinbouw LTO Nederland: ‘Wij vinden het van belang dat de huisverkoop bij boeren, al dan niet biologisch, professionaliseert. Er zijn de laatste jaren veel boerderijverkoopkanalen ontstaan. Het vergt de nodige creativiteit en aandacht om klanten te zoeken en te binden. Dat kunnen en doen we ook. Zo zijn er al diverse webwinkels en groepen boeren die op allerlei manieren samenwerken om biologische streekproducten op de markt te zetten.’

Alle biologische boeren met huisverkoop hebben een promotiepakket ontvangen om hun klanten te kunnen attenderen op de actie om een boergondisch feestmaal te winnen. Bij het kopen van drie verschillende producten op één verkooppunt, ontvangt de klant een unieke code die op de website www.lekkernaardeboer.nl ingevuld kan worden. Door promotie te maken van de actie verwachten samenwerkende partijen ook nieuwe klanten te trekken. ‘Voor veel consumenten is kopen bij de boer een wereld die ze nog niet kennen. Ook al is de directe verkoop nog geen enorm afzetkanaal, het is wel een belangrijk kanaal. Bij de biologische boer kan de consument met eigen ogen zien wat de meerwaarde van biologisch is. Dat werkt door naar alle verkoopkanalen van biologische producten, van supermarkt tot horeca', vertelt André Brouwer van de Task Force Marktontwikkeling Biologische landbouw.

Kopen bij de boer kan op drie manieren: op de boerderij, op de boerenmarkt en steeds vaker ook via internet. Samen zorgen zij voor ongeveer vijf procent van de totale jaarlijkse biologische omzet van ruim 580 miljoen euro in Nederland. Vooral de betere webwinkels groeien snel. Een goed voorbeeld om nieuwe klanten te trekken, geeft akkerbouwbedrijf De Grote Verleiding in Kruiningen. Sinds 1999 is het akkerbouwbedrijf Meulwaeter omgeschakeld en vervolgens is in 2007 een webwinkel -De Grote Verleiding- gestart. Klanten kunnen via een digitale catalogus een breed scala aan biologische producten uit de regio bestellen. In een straal van 50 kilometer rondom het bedrijf wordt het thuisbezorgd. Volgens mede-eigenaar Anneke van Hootegem zijn het vooral nieuwe klanten die bestellen en daarmee is de webwinkel een extra omzetkanaal voor het biologische product. ‘De kracht van ons concept ligt in het behouden van de versheid van het product, van het land naar de klant. En dat waarderen onze klanten. We hebben in drie jaar tijd een klantenbestand van 1000 klanten opgebouwd en we groeien nog steeds. De mond-op-mond reclame doet zijn werk’, aldus Hootegem. Een landelijke digitale dekking is gerealiseerd via ‘Stichting Van Eigen Erf’. Ook De Grote Verleiding doet mee aan de actie.

De promotieactie om een Boergondisch feestmaal te winnen maakt onderdeel uit van de ‘Lekker naar de boer!’ zomeractiviteiten die worden gedragen door de volgende organisaties: Biologica, Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw, LTO Nederland, Netwerk Biologische Info Centra en Stichting Van Eigen Erf. Projecten LTO Noord verzorgt de projectleiding van dit onderdeel.

Trefwoorden: Bioboer, Biologisch, Biologische Landbouw, Boeren, Huisverkoop, Streekproducten, Webwinkel

Contact Projecten Lto Noord

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share