Vroegtijdig voorbereiden op een opdracht en weten wat je doet!

Vroegtijdig voorbereiden op een opdracht en weten wat je doet! van Axis Consultancy

Door: Axis Consultancy  20-04-2011
Trefwoorden: Persoonlijke Ontwikkeling, Nlp, Neuro Linguistisch Programmeren

 

Een van mijn coachees was een zeer begaafd persoon met wie ik een hoop experimenten deed. Hij was psycholoog. Hij was doctorandus en wist echt niet wat hij wilde gaan doen. Wij gebruikten hem bij onze proeven en hij werd zich bewust dat hij een onbewuste had.  Ik leende hem een technisch boek  en hij schreef zich in op een technische faculteit. In zijn laatste jaar vroeg een van zijn professoren die hem erg graag mocht: “Peter, hoe denk je dat je het gaat doen op je examen?”  Peter antwoordde; “U stelt slechts tien vragen en wel deze…..,” hij somde alle tien vragen op. 

De professor zei: “je weet precies de tien vragen die ik ga stellen! Je hebt ze zelf genoemd in dezelfde volgorde waarin ik de vragen heb. Heb je soms ingebroken in mijn kamer en een kopie op mijn computer gevonden?”

Peter  zei; “Nee, ik weet gewoon wat u gaat  vragen op het  eindexamen.” De professor zei; “daar neem ik geen genoegen mee. Ik breng je naar de rektor dan kan je daar je verhaal doen.” De rektor hoorde het verhaal aan. Hij zei: “Klopt dat Peter? Ken je de vragen?

Peter zei:  “Natuurlijk ken ik de vragen.  Ik heb zijn colleges gevolgd en geluisterd.” De rektor zei: ”Op een of andere manier moet je ingebroken hebben op de computer. Tenzij je het tegendeel kunt bewijzen, zal ik je moeten uitsluiten van het examen en zal je wegens fraude niet je graad kunnen halen”.

Peter zei: “U wilt het bewijs dat ik al vóór de professor wist wat zijn vragen zouden zijn. Laat iemand naar mijn kamer gaan en mijn ordnermap pakken met mijn aantekeningen van zijn kolleges halen. Dan zult u zien dat ik bepaalde dingen heb aangegeven met sterretjes. Alle vragen die de professor gaat stellen zijn gemerkt met zeven sterretjes. U zult zien dat bij de sterretjes vragen, nummers staan. Omdat hij de gewoonte heeft  10 vragen te stellen heb ik tien aantekeningen uitgekozen die ik zeven sterretjes heb gegeven, omdat dat de dingen waren die hij het meest heeft benadrukt – zowel tijdens het laatste jaar als gedurende de samenvattende kolleges aan het eind van het jaar.”

Binnen het uur mocht hij zijn ordner halen en ze zagen dat Peter sommige aantekeningen had gemerkt met een sterretje, sommige met twee, sommige met drie, sommige met vier, sommige met vijf, sommige met zes en dat er slechts 10 gemerkt waren met zeven sterretjes. De sterretjes waren genummerd, niet in volgorde, van 1 tot 10. De middelste was 1 en misschien de bovenste 9 enzovoort.

Daarop zei de rektor: “Je hoeft dit examen niet te doen. Je hebt echt geluisterd en je hebt de speciale intonatie gehoord die de professor aan die bepaalde punten heeft gegeven. “

Als je naar een docent luistert en je let op de nadruk die hij op verschillende onderwerpen legt, kan je er dingen uithalen die op het examen aan bod zullen komen. Peter was opmerkelijk; hij had een opmerkelijk gehoor en een opmerkelijk gevoel voor toonhoogte, zodat hij van tevoren wist welk onderwerp op het examen zou worden behandeld. De docent verraadde het. Ze vertellen je wat het belangrijkste is en ze willen altijd dat het belang door de studenten wordt onderkend. Soms denken ze dat een punt dat niet belangrijk is, wel belangrijk is. Wees niet eigenwijs. Let erop dat je dat punt onthoudt, want het zal op je examen gevraagd worden. Communicatie is een zeer gecompliceerd iets. Onze gezichtsuitdrukkingen, onze ogen, de manier waarop we ons lichaam en ledematen bewegen, de manier waarop we ons hoofd houden, de manier waarop we bepaalde afzonderlijke spieren bewegen…verschaffen allemaal veel informatie.

(inspiratie; Milton Erickson, mijn stem gaat met je mee..www.karnak.nl)

Trefwoorden: Adviesvaardigheden, Bedrijfskundig, Belbin, Cultuur Diagnose, Emotionele Intelligentie, identity compass, Neuro Linguistisch Programmeren, Nlp, Persoonlijke Bekwaamheden, Persoonlijke Ontwikkeling, voice dialogue,