Na de Elevatorpitch nu ook de Pitchclip

Na de Elevatorpitch nu ook de Pitchclip van Image Report

Door: Image Report  18-08-2009

In de marketing is de Elevatorpitch eigenlijk al een vanzelfsprekendheid geworden. Menig manager heeft een cursus achter de rug en kan volgens het ongeschreven vaste format, in 1 minuut vertellen wie hij is, wat hij doet en wat hij voor je kan betekenen. Als twee managers elkaar ontmoeten op een netwerkbijeenkomst en beide hun pitch hebben gedaan weet iedereen waar hij aan toe is en kan het echte borrelen beginnen. Op basis van deze eerste indruk worden er vervolgens deals gemaakt of er wordt alleen samen een biertje gedronken.

’Een Pitchclip is als het ware hetzelfde, maar dan voor een compleet bedrijf of een product” zegt Herman van der Haak van Image Report. Het bedrijf ontwikkelde een format voor bedrijfsfilms geheel gebaseerd op het eerder genoemde Elevatorpitch concept. In deze korte films worden de belangrijkste punten van het bedrijf of het product helder, snel en doeltreffend in beeld gebracht. Een potentiële klant weet dan direct wat hij kan verwachten.

Met name voor op internet is dit een uitkomst. Door het korte dynamische karakter van zo’n film zal deze door de bezoeker tot het eind toe met plezier worden bekeken. Van der Haak speelt daarmee in op het groeiende besef bij ondernemers dat hun website aan vernieuwing toe is. Website bezoekers willen geen ellenlange pagina’s meer doorworstelen. Ze willen naast het direct vinden van de juiste informatie ook nog eens worden vermaakt. Statische sites worden snel weg geklikt terwijl een website met een leuke film vaak wordt doorgemaild naar vrienden of relaties.

Het format is even simpel als effectief. De ondernemer schrijft, omdat hij immers zelf het beste weet wat de sterke kanten zijn, een verhaal van maximaal 175 woorden. Hierdoor wordt zijn bedrijf of zijn product op een korte en heldere manier beschreven. Image Report maakt op basis van deze informatie een script, waarna de productie kan beginnen. De Pitchclip, is vervolgens binnen een week klaar voor gebruik. De grote kracht van het concept is dat de film wordt gemaakt tegen een vast laag tarief terwijl het niet een één in een dozijn film wordt. Hierdoor is het voor elk bedrijf in Nederland bereikbaar geworden om een professionele onderscheidende film te laten maken. Zelfs voor tijdelijke acties of kort lopende producten kan op deze manier de attentiewaarde enorm worden vergroot.

Marketinginstrumenten zijn blijkbaar ook onderhevig aan vernieuwing in tijden van crisis. Vaak ontstaan door dit soort moeilijke tijden de meest creatieve ontwikkelingen op de markt, wat weer bijdraagt aan een toenemende consumenteninteresse en dus aan de vooruitgang in de economie.