Cognitieve problemen bij kinderen en adolescenten

Door: Uitgeverij Lannoocampus  28-03-2008
Trefwoorden: Therapie, Cognitieve Problemen, Kinderen En Adolescenten,

De 13-jarige Maria denkt dat een stuk boetseerklei zwaarder weegt wanneer het in stukken wordt getrokken dan wanneer het de vorm heeft van een platte kei. Maria heeft tijdens de eerste jaren van haar leven honger geleden, tot haar ouders overleden toen ze vier was. Nadien bleek ze bezeten van het idee om elk gerecht met haar zus te delen. Voor Maria is er dus meer voedsel als het wordt gedeeld, omdat verschillende mensen dan hun honger kunnen stillen. Therapiewerk toont aan dat dit een mogelijke hypothese is voor haar leerprobleem.



De mens leert in grote mate met zijn lichaam. Vanuit deze centrale hypothese beschrijft de auteur de mogelijkheid om cognitieve stoornissen te begrijpen en te behandelen. Maurice Berger maakt een classificatie van deze problemen en een algemeen model voor behandeling.

Kinderen bouwen via fysieke gewaarwordingen onbewust een voorstelling op van zichzelf en de wereld. Deze is onlosmakelijk verbonden met hun cognitieve ontwikkeling. Samen met de blijvende invloed van ernstige hechtingsproblemen en de onlosmakelijke band tussen kennis en gevoel vormen deze elementen de belangrijkste assen waarrond de auteur zijn psychotherapeutische methode uitwerkt. Uitgewerkte cases uit zijn praktijk, zowel in een residentiële als ambulente omgeving illustreren het geheel.



Dit boek is een aanrader voor al wie professioneel, zelfstandig of in een team, met kinderen en adolescenten werkt: psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, psychiaters, pediaters, neurologen, leerkrachten en opvoeders.



Maurice Berger is psychoanalyticus, geassocieerd hoogleraar aan de universiteit van Lyon II en Diensthoofd van de psychiatrische afdeling voor kinderen en adolescenten van het Universitair Medische Centrum van Saint-Etienne (Frankrijk). Zijn publicaties rond specifieke probleemgebieden in de psychiatrische en psychotherapeutische behandeling van kinderen en adolescenten genieten internationale erkenning.



Trefwoorden: Cognitieve Problemen, Kinderen En Adolescenten, Therapie,

Contact Uitgeverij Lannoocampus

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share