DHV stelt 10-jaren onderhoudsplan op voor Maasvlakte Olie Terminal

Door: Dhv  06-05-2009
Trefwoorden: Mot

Advies- en ingenieursbureau DHV heeft de opdracht gekregen om voor de grootste ruwe olie terminal ter wereld, Maasvlakte Olie Terminal (MOT), een 10-jaren onderhoudsplan op te stellen. Daarin vallen onder andere pompen, gebouwen, olieleidingen en aanlegsteigers.

In het onderhoudsplan staan de verwachte onderhoudskosten aan de terminal voor de aankomende tien jaar. DHV heeft zes weken de tijd om het plan op te stellen, met kans op een vervolgopdracht om een kennismanagementmodel op te zetten in samenwerking met de Maasvlakte Olie Terminal.

Megatankers met olie
Per jaar voeren 240 megatankers tussen de 35-40 miljoen ton olie aan. De allergrootste tankers, van maximaal 460 meter lang en met een diepgang van 22 meter, kan MOT ontvangen. 36 opslagtanks staan door middel van een uitgebreid leidingensysteem met elkaar in verbinding en vormen de schakel tussen de olietankers en de raffinaderijen, andere terminals en het internationale net. Eén opslagtank bevat genoeg ruwe olie om, nadat het is omgezet in benzine, ruim 90.000 auto’s een jaar van te laten rijden.

MOT als kennisintermediair
‘In de toekomst wil de MOT de rol van kennisintermediair voor de terminals van haar afnemers gaan vervullen. DHV kan met dit onderhoudsplan de MOT hierin ondersteunen’, aldus Joop Göttgens, strategisch consultant van DHV.

Tevens toetst DHV de terminal volgens de PAS-55-richtlijnen, een Asset Management norm van de British Standard Institution. Göttgens: ‘Door het uitbesteden van het beheer van assets kunnen ondernemingen zich toeleggen op hun core-business. De uitbesteding zorgt ervoor dat volgens de wettelijke norm wordt gewerkt en dat de beheerde faciliteiten in zeer goede staat van onderhoud verkeren.’

Trefwoorden: Mot