Nederlandse ingenieurs ronden Russisch megaproject af

Door: Dhv  14-10-2008

Nederlandse ingenieurs ronden Russisch megaproject af

Premier Poetin opent doorvaart door Russische ‘Maeslandtkering’ in Sint Petersburg
Vorige week heeft de Russische premier Poetin de doorvaart door de Russische ‘Maeslandtkering’ bij Sint Petersburg geopend. Dit bouwwerk is onderdeel van de nieuwe Stormvloedkering, met een lengte van circa 25 kilometer de grootste en meeste complexe kering ter wereld. In de kering zitten zes sluiscomplexen, een tunnel, een beweegbare brug, 23 kilometer aan dammen en twee afsluitbare openingen voor de scheepvaart. Eén daarvan is ontworpen naar voorbeeld van de Rotterdamse Maeslantkering en beweegbaar. Over de gehele kering wordt een snelweg aangelegd, zodat de ringweg om Sint Petersburg tot voltooiing komt. Advies- en ingenieursbureau DHV kreeg, samen met internationale partners, in 2003 de opdracht om dit enorme project succesvol af te ronden. De totale constructiekosten bedragen 1,2 miljard dollar.

Uitdagend
Ben Reeskamp, director Ports, Waterways & Coastal Development van DHV: “Net als de uitbreiding van het Panamakanaal is dit een van de meest complexe en uitdagende bouwprojecten ter wereld. Er zit van alles in: dammen, sluiscomplexen, beweegbare keringen, een beweegbare brug en een tunnel. Daarnaast moet de gehele kering goed blijven werken onder zware winterse omstandigheden”.

Veiligheid
In het internationaal consortium met het Britse Halcrow, het Noorse Norplan en Russisch onderaannemer Lenhydroproject is DHV als hoofdspeler verantwoordelijk voor de complexe waterbouw. Reeskamp: “We hebben bij het project de nieuwste inzichten op het gebied van veiligheid, keringen, dammen en tunnels kunnen inbrengen. Voor een aantal kritische onderdelen van het ontwerp uit de jaren zeventig moesten we flinke aanpassingsslagen maken. We kijken dan ook met trots naar de afronding van dit project”. De nieuwe dam biedt bescherming tegen extreme waterstanden in de Golf van Finland. Sint Petersburg werd 300 jaar geleden midden in een moerasgebied gebouwd. Bij een flinke storm in de Golf van Finland loopt de stad het gevaar te overstromen. Doordat een groot deel van het centrum van de stad op een hoogte ligt van slechts twee meter boven normale waterstanden is ze extra kwetsbaar voor overstromingen.

Geschiedenis
De eerste plannen voor de bouw van de stormvloedkering dateren uit 1923. In 1979 zijn de Russen begonnen met de bouw. Die werd in 1988 plotseling stilgelegd vanwege vermeende negatieve invloeden op het milieu. Toen in 1996 men weer een doorstart wilde maken met het project was de Europese investeringsbank EBRD tot financiering bereid, met als voorwaarde dat de werkzaamheden internationaal zouden worden aanbesteed. Reeskamp: “In een zware competitie is onze combinatie toen geselecteerd als meest geschikt om dit project tot een succesvol eind te kunnen brengen.”

Vanaf oktober 2003 is het consortium verantwoordelijk voor het ontwerp, de aanbestedingen en de controles op het ontwerp tijdens de uitvoering . Gedurende deze hele periode is DHV verantwoordelijk geweest voor de complexe waterbouw keringen, de dammen en de tunnel constructies. De afronding van het project nadert. Het advies- en ingenieursbureau is trots dat het een centrale rol mag spelen in deze parel van de waterbouw, net als de uitbereiding van het Panamakanaal.