75% consumenten begrijpt hypotheek informatie niet

75% consumenten begrijpt hypotheek informatie niet van Heelhelder | Duidelijkheid In Communicatie

Door: Heelhelder | Duidelijkheid In Communicatie  01-10-2008
Trefwoorden: Geldxpert, Hypotheekonderzoek, Hypotheekzaken

Hypotheekzaken onder de loep
Na bezoek aan de hypotheekadviseur of bank, blijkt het internet de populairste manier om aan informatie over hypotheken te komen. Van de respondenten maakte 36% gebruik van internet als informatiebron. Hoewel het internet als informatie- en transactiemedium een scala aan mogelijkheden biedt om financiële informatie helder en eenvoudig begrijpbaar te presenteren, gebeurt dit volgens het onderzoek in onvoldoende mate. Van de ondervraagden vindt bijna driekwart dat de informatie transparanter zou moeten zijn.  60% vindt informatie over hypotheekvormen, maandlasten en andere aspecten rondom het afsluiten van een hypotheek moeilijk toegankelijk en voor een leek niet of nauwelijks is te begrijpen. Slechts 26% is tevreden over hoe de informatie online wordt gepresenteerd.

Een aantal opvallende resultaten van het onderzoek:

  • Van de respondenten met een hypotheek zegt 58% precies te weten wat de maandelijkse hypotheeklasten zijn. 35% weet dit ongeveer en 7% weet dit niet.
  • Gevraagd naar de betekenis van tien verschillende hypotheeksoorten, weet bijna een kwart van de ondervraagden van geen enkele hypotheek wat de hypotheek inhoudt. De meeste respondenten (61%) geven aan te weten wat de aflossingsvrije hypotheek inhoudt. De spaarhypotheek en de beleggingshypotheek worden als tweede (45%) en derde (37%) genoemd.
  • Ruim een kwart van de respondenten met een hypotheek denkt dat de laagste hypotheekrente tot de laagste maandlasten leidt.
  • Bijna de helft van de respondenten met een hypotheek probeert wel op de hoogte te blijven van de laagste hypotheekrente, maar weet niet exact bij welke hypotheekaanbieder ze daarvoor terecht kunnen.
  • 35% van de respondenten met een hypotheek was exact op de hoogte van de provisiekosten van hun hypotheekadviseur. Een derde wist dit ongeveer. 19% heeft geen idee hoeveel deze kosten bedroegen.
  • Meer dan de helft van de respondenten vindt achteraf gezien dat het advies van de hypotheekadviseur de betaalde provisiekosten niet waard was.
  • Van alle respondenten weet 81% niet dat de Vereniging Eigen Huis adviseert om maximaal 4 tot 4,5 keer het bruto jaarinkomen te lenen voor een hypotheek.
  • Bijna de helft van de respondenten is voor het eerst in aanmerking met hypotheken gekomen door het bordspel Monopoly.


Behoefte aan zekerheid omtrent financiële lasten en mogelijkheden

“Voor veel mensen is het onduidelijk wat voor hun specifieke situatie de beste hypotheekoplossing is. Een spaarhypotheek? Een aflossingsvrije hypotheek? Een juiste keuze blijkt voor de gemiddelde consument door gebrek aan transparantie en begrijpelijkheid moeilijk te maken. Het onderzoek bevestigt onze praktijkervaringen en ondersteunt de uitgangspunten van onze zojuist gelanceerde virtuele adviseur DigiDaantje.nl stelt André Wolfs, Algemeen Directeur GeldXpert Nederland. “Het imago van de financiële branche is ronduit slecht. Daar hoeven we geen doekjes om te winden. Wij zien daar voorlopig ook geen verandering in komen. Zeker gezien de kredietcrisis en de woekerpolisaffaire. Er zit een gapend gat tussen wat de mensen verwachten en wat financiële instellingen daadwerkelijk bieden.  Meer dan ooit is er behoefte aan duidelijkheid en transparantie. Aan zekerheid omtrent financiële lasten en mogelijkheden. Niet alleen op het gebied van hypotheken, maar ook ten aanzien van sparen en verzekeren. Met DigiDaantje.nl bieden we dat op een transparante en toegankelijke manier aan”, aldus André Wolfs.


DigiDaantje: maakt moeilijke dingen makkelijk!
‘Gewoon slim met geld’, is het credo van de door GeldXpert opgezette website www.digidaantje.nl. DigiDaantje geeft op een eenvoudige manier uitleg en inzicht in breed scala van financiële producten, variërend van hypotheken tot spaarvormen en verzekeringen. Op een leuke en begrijpelijke manier wordt de bezoeker door alle informatie over hypotheken en andere financiële producten geleid. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een vraag- en antwoordspellen, toegespitst op de financiële situatie van de bezoeker. Het is een onderhoudende en effectieve combinatie van informatievoorziening en dienstverlening.  Het leidt tot oplossingen voor financiële vraagstukken waar de consument vaak nog niet eerder bij heeft stil gestaan.

“Het is een voor de branche unieke en nieuwe manier van dienstverlening. We willen duidelijkheid scheppen in de veelheid in financiële producten en de consument in staat stellen om op een eenvoudige manier zijn maandlasten te verlagen, meer rente te krijgen op zijn spaargeld of te besparen op verzekeringen. Een van die services is bijvoorbeeld de hypotheekbewaking. Digidaantje bewaakt continu je hypotheek. Kan je besparen op je maandlasten, dan ontvang je daar automatisch bericht over. Wij zijn hiermee de eerste in de markt met deze gratis service van DigiDaantje. Dat voordeel kan aardig in de papieren lopen.” Aldus Andre Wolfs van GeldXpert Nederland.  “DigiDaantje is dé plek voor mensen die slim met hun geld om willen gaan en willen besparen op hun maandlasten”

Over GeldXpert
DigiDaantje is een initiatief van GeldXpert, dé onafhankelijke expert voor geldzaken. GeldXpert staat voor betrouwbare financiële dienstverlening, waarbij de nadruk ligt op persoonlijk contact en service. De adviseurs van GeldXpert geven persoonlijk, deskundig, transparant, realistisch en bovenal laagdrempelig advies over alle financiële zaken: hypotheken, verzekeringen, sparen, beleggen en pensioenen.

Met DigiDaantje.nl kiest GeldXpert voor een voor de branche unieke aanpak en gaat zij een stap verder in het advies dan andere partijen. De adviseurs overladen de klant niet met informatie, maar rekenen op een duidelijke manier voor waar financieel voordeel te behalen is. GeldXpert heeft daarnaast een controlerende functie en zorgt er zo bijvoorbeeld voor dat klanten continu van de laagste hypotheekrente profiteren. ‘Wij maken het verschil’, is het motto.


Noot voor de redactie

Achtergrondinformatie & Media

 

Website Digidaantje

http://www.digidaantje.nl

Website GeldXpert Nederland

http://www.geldxpert.nl

Beeldmateriaal

http://www.flickr.com/photos/geldxpert

Onderzoek in PPT formaat

http://www.slideshare.net/digidaantje


Perscontact


Andre Wolfs, Algemeen Directeur

GeldXpert Nederland B.V.
Randstad 22-151
1316 BM Almere
Postbus 1575
1300 BN Almere
Telefoon: 036 - 529 39 00,
tevens via dit nummer mobiel te bereiken.



Trefwoorden: Digidaantje, Geldadvies, Geldxpert, Hypotheekonderzoek, Hypotheekzaken, Slim Met Geld,

Contact Heelhelder | Duidelijkheid In Communicatie

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share