Tips voor een krachtig testimonial

Tips voor een krachtig testimonial van Komma Communicatie

Door: Komma Communicatie  22-07-2009

Een testimonial is een aanbeveling van een tevreden klant. Een positief verhaal over een product, dienst of ander onderdeel van een bedrijf of organisatie. In een testimonial is niet de organisatie zelf aan het woord, maar vertelt een klant waarom hij of zij tevreden is. En juist dat menselijke karakter maakt een testimonial tot een ijzersterk communicatiemiddel.

 

Komm'A Communicatie publiceert een hanidge checklist met tips om zelf een testimonial te schrijven. Vanzelfsprekend schrijft Komm'A ook testimonials voor organisaties en bedrijven die dat op een professionele manier willen uitbesteden.

Waarom een testimonial?
De kracht van een goed testimonial is dat het geen opgetuigd verkoopverhaal is, maar de oprechte mening van een klant. Er zijn verschillende redenen om testimonials te gebruiken in de communicatiemix. Een goed testimonial:

  • overtuigt: de uw klant treedt op als ambassadeur. Dat trekt mensen eerder over de streep, dan wanneer een bedrijf of organisatie zelf zijn positieve kanten gaat belichten.
  • is herkenbaar: een testimonial zorgt voor herkenning bij anderen in dezelfde doelgroep. “Als zij dat probleem zo hebben opgelost, zal dat bij ons ook vast op dezelfde manier werken.”
  • is geloofwaardig: de klant is oprecht over zijn of haar ervaringen en dat zorgt voor een positieve uitwerking.
  • stelt ‘de mens’ centraal: een product of dienst krijgt een gezicht en blijft niet langer abstract. Mensen kopen nu eenmaal liever van mensen, ook in zakelijke toepassingen.

10 tips voor een professioneel testimonial

  1. Vertel wie de klant is met volledige naam, toenaam en functie. Ook waar hij of zij werkt. Dit draagt bij aan de geloofwaardigheid van het verhaal.
  2. Vraag altijd toestemming voor publicatie. Geef aan dat u het testimonial – of delen eruit - op verschillende manieren wilt gebruiken (referentie, website, nieuwsbrief, flyer, etc.).
  3. Ga altijd in op specifieke voordelen van het product of de dienst. Hoe specifieker de voordelen, hoe beter. Wat is overtuigender: “De nieuwe software is perfect!” of “De nieuwe software werkt perfect, omdat de wijzigingen nu automatisch in ons systeem komen. Dat scheelt twee uur invoerwerk per week!”
  4. Zorg ervoor dat het testimonial een oprechte mening is. Ga eventuele problemen die misschien eerder speelden niet uit de weg, maar vertel hoe ze zijn opgelost. Dat geeft vertrouwen.
  5. Gebruik verzorgde spreektaal in citaten. In een testimonial gaat het erom dat een klant zelf vertelt wat hij of zij vindt. Dat is meestal niet in volzinnen met moeilijke, lange woorden, maar in duidelijke, directe taal. Let wel op de leesbaaarheid en het taalgebruik.
  6. Zorg voor herkenbaarheid bij uw doelgroep. Testimonials zijn vooral relevant en overtuigend voor anderen als zij zich erin herkennen. Een IT-manager neemt eerder iets aan van een andere IT-manager; een leraar van een andere leraar.
  7. Gebruik kaders voor bijvoorbeeld achtergrondinformatie over het product of de dienst, voor informatie over de organisatie van de klant, een stappenplan, etc. Zo trekt u de lezer sneller het verhaal in.
  8. Gebruik foto’s of illustraties als dat kan en schrijf er een pakkend bijschrift bij. Het fotobijschrift moet de lezer aanzetten tot verder lezen.
  9. Zorg voor een aansprekende titel en een prikkelend citaat in de introductie van het testimonial.
  10. Voor testimonials op websites: geef een korte samenvatting of interessant citaat op de webpagina. Maak het volledige testimonial beschikbaar als pdf. Geen enkele bezoeker leest direct een volledig testimonial op het web.

Voor meer informatie over of het laten schrijven van testimonials, case-studies, klant-cases en referenties, vraag Komm'A Communicatie.