Europese organisaties wereldwijd leider in IT Service Management

Door: Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations  21-04-2008
Trefwoorden: Itil

Europese organisaties wereldwijd leider in IT Service Management
CIO’s zien de mogelijkheden van best practice-raamwerken

Barneveld, 21 april 2008 – Europese organisaties lopen voorop als het gaat om de inzet van IT Service Management (ITSM). Dit blijkt uit recent onderzoek gehouden door Datamonitor in opdracht van IT-systeemintegrator Dimension Data. Het onderzoek werd gehouden onder 370 CIO’s in veertien landen op vijf continenten. Het onderzoek toont aan dat 72 procent van de respondenten in EMEA ofwel ITSM overwogen heeft, ofwel een ITIL-onderdeel gedeeltelijk of volledig hebben geïmplementeerd.

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat EMEA-bedrijven voorlopen op organisaties in Noord-Amerika, Azië en het Pacifisch gebied als het gaat om de inzet en de volwassenheid van ITSM. Het gebruik van ITSM best practices voor het beheer van IT-diensten is bij Europese bedrijven al jaren in volle gang. In Europa is men het erover eens dat organisaties grote productiviteitswinst kunnen behalen door ITSM-richtlijnen te volgen. Interviews met CIO’s in Azië en het Pacifisch gebied bevestigen dat, ondanks de geringe adoptie, er wel een groot percentage van de respondenten geïnteresseerd is in ITIL, of reeds een project over ITIL is begonnen. 66 procent van de CIO’s in deze regio’s zegt positief te zijn over de mogelijkheden van ITSM om bij te dragen aan de optimalisatie van businessprocessen. In de Verenigde Staten is dat 44 procent.

Organisaties in de Verenigde Staten implementeren ITSM-raamwerken verhoudingsgewijs weinig en geven een laag cijfer voor toepasbaarheid, relevantie, inzicht en helderheid dan bedrijven in EMEA, Azië en het Pacifisch gebied. Ook is men in de Verenigde Staten gevoeliger voor de obstakels voor ITSM-implementatie en heerst er in het algemeen weinig vertrouwen in het potentieel van ITSM om businessprocessen te verbeteren of IT- en businessbelangen te stroomlijnen.

CIO’s waarderen met name ITIL, Prince 2 en TQM voor wat betreft inzicht, helderheid, relevantie en toepasbaarheid. Raamwerken kunnen een belangrijke rol spelen in het ontkoppelen van interne middelen van dagelijkse beheer- en onderhoudstaken. Dit zorgt ervoor dat organisaties zich kunnen focussen op de strategische ontwikkeling van hun technische omgeving. “Doordat ITSM structuur en een eenduidige taal biedt, zorgt het er ook voor dat de best practices ervan zich uitstekend lenen voor multisource-voorzieningsmodellen die wereldwijd steeds populairder worden”, aldus Jeroen van Hamersveld, Director Services bij Dimension Data Nederland.

Los van de regionale verschillen bevestigt het onderzoek dat CIO’s wereldwijd steeds meer het potentieel van ITSM best practices erkennen – in het bijzonder ITIL – om hun IT te laten functioneren als een goed geoliede machine. Dit levert hun bedrijf aanzienlijke voordelen op. Deze ontwikkeling voedt de verwachting dat IT best practices in de komende jaren steeds vaker gebruikt zullen worden.

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op www.dimensiondata.com/howdoyoumanage.
###

Over Dimension Data
Dimension Data plc. (LSE: DDT) is een gespecialiseerde leverancier van diensten en oplossingen waarmee klanten hun IT-infrastructuur kunnen ontwikkelen, bouwen en ondersteunen. Het bedrijf combineert expertise in netwerken, IP-telefonie, Unified Communications, beveiliging, besturingsomgevingen, storage- en contactcentertechnologie met advies op het vlak van integratie en managed services. Hiermee biedt Dimension Data klanten op maat gemaakte oplossingen. Voor meer informatie: www.dimensiondata.com/nl.

Dimension Data

Erik Bakker
Tel.: 0342 402 546

E-mail: [email protected]

Lammers van Toorenburg Benelux PR
Sabine Lakerveld

Tel.: 030 65 65 070 
E-mail: [email protected]

Trefwoorden: Itil

Contact Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share