IT-gebruikers gewend aan netwerkproblemen

Door: Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations  15-09-2008
Trefwoorden: Onderzoek, Frustaties Netwerken, Tevredenheid Netwerken,

IT-gebruikers gewend aan netwerkproblemen
IT-afdelingen lossen helft problemen niet op

Barneveld, 15 september 2008 – Over de gehele wereld zijn forenzen gewend aan vertragingen van metro’s, treinen en autoverkeer. Zijn ze eenmaal aangekomen op hun werk, dan kampen ze nog steeds met vertragingen. 50 procent van de IT-gebruikers heeft netwerkproblemen op zijn of haar werkplek, die de IT-afdeling uiteindelijk niet kan oplossen. Dat blijkt uit onderzoek van Dimension Data naar de tevredenheid en frustraties over bedrijfsnetwerken van IT-beheerders en -gebruikers.
Aan het onderzoek namen 957 IT-gebruikers en 267 IT Decision Makers (ITDM) deel. Het onderzoek werd uitgevoerd in Europa, Australië, Midden- en Latijns-Amerika, het Verre Oosten, Midden-Oosten, Afrika en Noord-Amerika.
Edwin de Brave, manager Solutions, Dimension Data: “Er bestaat een duidelijke kloof tussen hoe snel decision makers denken dat netwerkproblemen opgelost zijn, en de mening van eindgebruikers hierover. Slechts 40 procent van de decision makers meent dat de IT-afdeling netwerkproblemen voor eindgebruikers pas na verloop van tijd oplost. De meerderheid van de decision makers gelooft dat de IT-afdeling de netwerkproblemen direct oplost. De eindgebruikers geven in ons onderzoek echter iets anders aan.”
Netwerkproblemen zorgen voor veel tijdsverlies bij gebruikers, zo blijkt uit het onderzoek. Zo verliest de gemiddelde IT-gebruiker volgens het onderzoek over het algemeen twee uur per maand door netwerkproblemen. Dit komt neer op maar liefst twee tot drie dagen productiviteitsverlies per jaar.
“Volgens IT-gebruikers vormen het versturen van bestanden en het inloggen op het netwerk de voornaamste knelpunten. Problemen met e-mail zijn ook aanzienlijk. Per verstuurde e-mail is de verloren tijd niet extreem, maar omdat e-mail zoveel gebruikt wordt, is de schade door alle e-mailproblemen bij elkaar opgeteld aanzienlijk. Uiteindelijk resulteert dit in een verlies van ongeveer 25 minuten per maand”, zegt De Brave.
Opvallend is dat de IT-problemen medewerkers relatief weinig frustreren. Uit het onderzoeksrapport blijkt namelijk dat 75 procent van de IT-gebruikers tevreden is over de prestaties van hun netwerk. Van de ontevreden gebruikers is slechts een kleine groep gefrustreerd genoeg om te klagen. Wel geeft 30 procent van de gebruikers aan geregeld last te hebben van trage computers of een vastlopend systeem, maar dit accepteert men vaak gelaten.
IT-gebruikers hebben lage verwachtingen van netwerkprestaties. Ze beschouwen tijdverlies als gevolg van netwerkproblemen vaak als ingecalculeerd verlies. Uit het onderzoek blijkt dat ze gewend zijn aan de negatieve invloed die netwerkvertragingen hebben op hun productiviteit en werkplezier.
“IT-gebruikers horen te beschikken over snelle en efficiënte netwerken”, zegt De Brave. “De vertragingen zijn met de juiste technologie eenvoudig drastisch te verminderen. Wanneer IT-gebruikers weten wat mogelijk is, zouden ze geen genoegen meer nemen met hun huidige belabberde netwerkprestaties.”

###

Over Dimension Data
Dimension Data plc. (LSE: DDT) is een gespecialiseerde leverancier van diensten en oplossingen waarmee klanten hun IT-infrastructuur kunnen ontwikkelen, bouwen en ondersteunen. Het bedrijf combineert expertise in netwerken, beveiliging, besturingsomgevingen, storage- en contactcentertechnologie met advies op het vlak van integratie en managed services. Hiermee biedt Dimension Data klanten op maat gemaakte oplossingen.
Voor meer informatie: www.dimensiondata.com/nl.

Over het Dimension Data Network Performance Frustration Report
Het onderzoek voor het Network Performance Frustration Report is gehouden van april tot juni 2008. Het doel was om de problemen met slechte netwerken voor organisaties, werknemers en IT-afdelingen in kaart te brengen. Het onderzoek is geïnitieerd door Dimension Data, gesponsord door Blue Coat Systems en uitgevoerd door Datamonitor. Het onderzoeksrapport is een samenvatting van de belangrijkste onderzoeksresultaten en beschikbaar via www.dimensiondata.com/speedoflife.

Trefwoorden: Frustaties Netwerken, Onderzoek, Tevredenheid Netwerken,

Contact Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share