RightNow adviseert: doe uw online kerstinkopen vóór 18 december

Door: Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations  07-12-2006
Trefwoorden: E-commerce

Vijf tips voor online retailers voor een optimale klantervaring

Bunnik, 7 december 2006 - RightNow Technologies (Nasdaq: RNOW) adviseert consumenten om hun online kerstinkopen zoveel mogelijk vóór 18 december te doen. Doordat de meeste online bestellingen een levertijd van een week hebben en Kerstmis dit jaar op maandag en dinsdag valt, wordt 18 december naar verwachting de drukste online winkeldag van het jaar (bron: CyberSource). De decembermaand van 2006 zal volgens Thuiswinkel.org bovendien alle records breken met een omzet die 20 tot 30 procent hoger ligt dan in 2005. De totale internetomzet in Nederland zal voor 2006 uitkomen rond de drie miljard euro.

Online winkelen is een van de minst stressvolle manieren om inkopen te doen, zeker in december, wanneer winkelcentra bijzonder druk zijn en winkelpersoneel weinig tijd heeft om klanten te helpen. "Maar juist rond de kerst verwacht de consument een goede service en op internet klikt men makkelijk naar een concurrent. Door de enorme drukte die verwacht wordt op 18 december, is het voor veel online shops moeilijk om aan die eis te voldoen", zegt Erik Göetjes, Country Manager Benelux van RightNow Technologies.

Göetjes: "Zo kan het bijvoorbeeld langer duren voordat e-mails worden beantwoord en kunnen de wachttijden bij callcenters langer zijn. Ook gebeurt het dat bestellingen soms pas na de kerst worden geleverd als gevolg van logistieke problemen of vertragingen in de post."

Om een zo goed mogelijke klantervaring te bieden, heeft RightNow de volgende vijf tips voor online retailers.

1) Bied zelfservice
Klanten moeten altijd eenvoudig productinformatie kunnen bekijken - zelfs tijdens de kerstdagen. Zorg er daarom voor dat uw klanten eenvoudig kunnen navigeren binnen de website. En zorg dat de Frequently Asked Questions-sectie niet slechts een statische opsomming van gegevens is.
2) Leveringsinformatie
Zorg ervoor dat uw website altijd duidelijk de beschikbaarheid en de verwachte leveringstijd van de producten vermeld. Zo weet een klant of een product in voorraad is. Dit voorkomt stress bij klanten die zitten te wachten op producten die niet op tijd leverbaar zijn.
3) Bestelproces
Kunnen klanten op uw site zien waar in het bestelproces zij zich bevinden? En kunnen ze hulp krijgen bij elke stap in het proces? Zorg voor transparante bestelprocessen, zodat klanten altijd zien welke stappen nog komen. Op die manier weten ze continu hoelang de bestelprocedure nog duurt.
4) Context Sensitive Help
Stimuleert uw website klanten om over te gaan van 'kijken' naar 'kopen'? Help klanten door Context Sensitive Help: relevante productkennis op elke pagina. Dit zorgt voor een betere klantervaring. Bovendien leidt het ertoe dat klanten minder snel afhaken.
5) Live chatten
Biedt uw website klanten directe contactmogelijkheden met de klantenservice via instant messaging dat het laatste chatcontact onthoudt? Hiermee kunnen problemen meteen online opgelost worden via een helpdeskmedewerker die volledig bekend is met de contactgeschiedenis van iedere klant.

Door deze tips op te volgen kunnen retailers er van op aan dat ze een optimale online klantervaring bieden. Het resultaat is een minder stressvolle kerstperiode voor klanten en voor henzelf.

Trefwoorden: E-commerce

Contact Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share