RightNow Marketing basis voor alle uitgaande klantcommunicatie Nikon in geheel Europa

Door: Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations  06-12-2006
Trefwoorden: Marketing, Customer Care

Combinatie van RightNow Service en Marketing voor complete customer care

Bunnik, 30 november 2006 - Nikon Europe gaat RightNow Marketing inzetten als systeem voor alle uitgaande communicatie met klanten. Nikon Europe breidt hiermee zijn relatie met RightNow Technologies (Nasdaq: RNOW) verder uit. Met RightNow Marketing breidt de cameraproducent de mogelijkheden en capaciteit voor alle communicatievormen aanzienlijk uit, onder andere voor de informatievoorziening over de nieuwste aanbiedingen, trainingen, seminars en nieuwsbrieven.

De individuele landen zijn verantwoordelijk voor het stimuleren van lokale marketingcampagnes en kunnen de geregistreerde gebruikers naar hun eigen behoeften segmenteren. In Frankrijk maakt de promotiecampagne voor de nieuwe Nikon D80-camera al gebruik van de mogelijkheden van RightNow Marketing. Binnen deze campagne ontvangen nieuwe klanten die zich registreren, een cadeau. Zodra ze zich registreren, verstuurt de marketingtool een e-mail met het aanbod voor een gratis SD-card.

Nikon Duitsland en Nikon Oostenrijk zetten RightNow in voor een verkoopactie waarbij specifieke klanten een gratis allriskverzekering voor zes maanden krijgen aangeboden of een deel van het aankoopbedrag retour krijgen. Klanten die een nieuw product registeren, ontvangen een e-mail met een link naar een speciale Nikon-webpagina. Als de klant doorklikt, gegevens invoert en de informatie verstuurt, genereert het systeem automatisch een persoonlijke pdf-voucher. Deze wordt gekoppeld aan het persoonlijke account van de klant en vervolgens naar de klant gemaild.

Door de transparantie in het doorklikpercentage en de mogelijkheid om testcampagnes op te zetten, heeft Nikon met de marketingapplicatie van RightNow grotere controle op en beter begrip van zijn campagnes. Het bedrijf heeft nu een goed beeld van de Return on Investment van direct-marketingcampagnes en kan de resultaten van deze acties beter voorspellen. Door de relaties met andere externe marketingbureaus te vervangen door RightNow Marketing, kunnen Nikon-marketeers betere campagnes ontwikkelen en ook de planning en uitvoering sterk verbeteren.

Door de uitbreiding met de marketingapplicatie standaardiseert Nikon zowel het inkomende als het uitgaande klantcontact. Klanten profiteren van deze geïntegreerde aanpak doordat alle kennis zich nu in het hart van de service- en marketinginteracties bevindt. Als klanten met Nikon communiceren bij een registratie of serviceverzoek, wordt alle relevante informatie - met uitdrukkelijke toestemming - verzameld en ingezet voor gerichte acties. Bovendien hebben de servicemedewerkers van Nikon een beter beeld van de klanthistorie en voorkeuren, waardoor de kwaliteit van de klantenservice verder toeneemt.

"Onze customer care-strategie start bij het ontwerp van onze camera's en eindigt bij onze post-sales-ondersteuning. Die bestaat uit technische hulp en relevante nieuwsvoorziening over training, seminars of apparatuur", zegt David Ward, CRM Manager bij Nikon Europe BV. "Door de samenwerking met RightNow binnen al onze verkoop- en marketingkanalen weten we zeker dat we de klantervaring bieden die bij een merk als Nikon past."

De inzet van het systeem bevindt zich momenteel nog in een vroeg stadium, maar Nikon Duitsland verwacht in 2007 ruim 1,5 miljoen e-mails naar klanten te versturen.

"De markt voor digitale camera's is zeer competitief. Producenten zoeken dus naar manieren om hun aanbod extra toegevoegde waarde te geven", zegt Wayne Foncette, Vice-President UK & Ireland van RightNow. "De productkwaliteit, prijs en merkwaarde hebben allemaal invloed op de keuze van de klant, maar met name de klantenservice en -ervaring zijn zeer belangrijk voor hun loyaliteit. Met deze complete aanpak kan Nikon zijn klanten beter ondersteunen en zich onderscheiden van de concurrentie."

De pan-Europese uitrol van RightNow Marketing is onderdeel van een wereldwijd programma waarbinnen RightNow Service en Marketing ook al worden ingezet in de VS.

Trefwoorden: Customer Care, Marketing

Contact Lammers Van Toorenburg Benelux Public Relations

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share