In de rij voor een verse yoghurtshake

Door: Beacon Partners  04-04-2012
Trefwoorden: Innovatie, Productontwikkeling, Productinnovatie

 

Schud je een innovatie zomaar uit je mouw? Het blijft altijd een uitdaging om een breakthrough innovatie te realiseren in een bestaande organisatie. Yoghurt Shake is een fantastisch voorbeeld van hoe het toch kan. Twee uitvinders en een investeerder  in de persoon van Marcel Boekhoorn klopten aan op de deur van de Franse zuivelgigant Danone en startten een joint venture. Met een breed samengesteld team werd in een recordtijd gestalte gegeven aan een nieuw concept: Vers bereide yoghurt shakes uitgegeven door een vendingmachine. Het concept en het eindresultaat ogen weliswaar eenvoudig, de uitvoering was dat zeker niet. Niet alleen is het concept nieuw voor de markt, ook technologisch is het een zeer innovatief product: Met een uniek en ook gepatenteerde technologie wordt de shake bereidt en in een mum van tijd onder het vriespunt gebracht wat de shake zijn unieke ‘bite’ en smaak geeft. Maar deze machine doet meer op de achtergrond: ‘s nachts wordt alles volautomatisch schoongemaakt om te voldoen aan de strenge HACCP richtlijnen en informatie over de verkoopresultaten en de voorraadstatus van ingrediënten wordt automatisch naar een centrale server gestuurd. De Yoghurt Shake betreft een zeer uitdagend en complex project met een nieuw product, een nieuwe technologie, een nieuwe markt, businessmodel in een nieuwe organisatie. BeaconPartners is trots op de rol die het mocht vervullen: het organiseren van de technische ontwikkeling en het strategisch adviseren van de directie bij technische keuzes. De Yoghurt Shake is kort geleden geïntroduceerd in België en Nederland en dus te bezichtigen en uit te proberen.

Trefwoorden: Designmanagement, Innovatie, Innovatie Management, Innovatie Strategie, Innovatieadvies, Innovatiemanagement, Productinnovatie, Productontwikkeling, Projektmanagement