Chocoladeconsumenten kiezen tandvriendelijk. EFSA-rapport ondersteunt gezondheidsclaims op producte

Chocoladeconsumenten kiezen tandvriendelijk. EFSA-rapport ondersteunt gezondheidsclaims op producte van Toothfriendly International

Door: Toothfriendly International  09-04-2008
Trefwoorden: Efsa, Niet-cariogene Suikers, Non-cariogene Suikers,

Volgens internationaal consumentenonderzoek in opdracht van Barry Callebaut - wereldleider in de productie van cacao- en chocoladeproducten - wil ongeveer een op de vijf consumenten in West-Europa en de Verenigde Staten chocolade die de tanden niet beschadigt. Het onderzoek is afgelopen januari uitgevoerd.

Met name consumenten in West-Europa - vooral mensen in Duitsland (22%) en Zwitserland (22%) - willen chocolade die veilig is voor de tanden. In de V.S. liggen deze scores zelfs nog hoger: 32% van de Amerikaanse consumenten zou kiezen voor tandvriendelijke chocolade.

Bewust van effect op de tanden
“Dit onderzoek laat zien dat consumenten zich minstens zo bewust zijn van de tandheelkundige gezondheidseffecten van chocolade, als van de effecten van calorieën. Dit resultaat komt niet als een verrassing. Een vergelijkbaar resultaat zagen we bij een recent onderzoek onder jonge vrouwen in Finland,” zo stelt Dr. Albert Bär van Toothfriendly International, de organisatie achter het Happy Tooth-logo voor tandvriendelijk snoepgoed.

Een onderzoek van Barry Callebaut onder moeders in het Verenigd Koninkrijk toont aan dat 73% van de moeders tandvriendelijke chocolade voor hun kinderen wil kopen. Tandvriendelijke chocolade heeft daarom waarschijnlijk het grootste potentieel in het kindersegment.
Gezondheidsclaims op chocolade?
Niet alleen consumenten, ook toezichthouders erkennen het belang van een gezond gebit voor de algemene gezondheid. In het onlangs verschenen rapport van het EFSA NDA-Panel over voedsel dat voedings- en gezondheidsclaims mag dragen, wordt gesteld dat ‘het publieke gezondheidsbelang van suikers vooral betrekking heeft op het verhoogde risico op tandbederf bij kinderen die geassocieerd worden met een hoge frequentie van inname van cariogene suikers’. Het suikergehalte is daarmee mogelijk een factor bij het opstellen van het voedingsprofiel van zoete producten.

Uitgaande van dit standpunt zou men kunnen denken dat gezondheidsclaims volgens de nieuwe EU voorschriften voor voeding en gezondheidsclaims voor chocolade niet van toepassing zijn, aangezien chocolade per definitie al veel suikers en vet bevat.

Niet alle suikers cariogeen
Het opvallende punt in dit geval is echter dat EFSA erkend heeft dat niet alle suikers gaatjes veroorzaken. De tandvriendelijke chocolade van Barry Callebaut wordt bereid met isomaltulose, een niet-cariogene en tandvriendelijke suiker, zoals vastgesteld met plaque-pH testen uitgevoerd aan de Universiteit van Zürich.

Daarom zou de chocolade van Barry Callebaut zelfs onder de nieuwe Europese voorschriften voor voedings- en gezondheidsclaims in aanmerking komen voor de claim ‘tandvriendelijk’ en het bijbehorende ‘Happy Tooth’-logo mogen dragen voor directe herkenning door de consument.

Toothfriendly International
Toothfriendly International is een non-profit organisatie die zich richt op het verbeteren van de mondgezondheid. Behalve tandartsen en tandheelkundige en -gezondheidsinstituten zijn diverse fabrikanten van snoepgoed, kauwgom en mondverzorgingsproducten bij de organisatie aangesloten. Toothfriendly International is in 1989 opgericht in Basel en wordt geleid door een groep tandheelkundige professionals. De organisatie ziet toe op een correct gebruik van het Happy Tooth logo en geeft voorlichting over een goede mondhygiëne en verstandige eetgewoontes. In diverse landen vinden cariëspreventieprogramma’s plaats, georganiseerd door nationale organisaties of actiegroepen in Zwitserland, Duitsland, de Benelux, Turkije, Korea en Japan.
www.toothfriendly.org

Barry Callebaut
Barry Callebaut is wereldwijd marktleider in de productie van kwaliteitscacao, -chocoladeproducten en -zoetwaren, van cacaoboon tot winkelschap. Barry Callebaut is vertegenwoordigd in 23 landen, beschikt over 40 productielocaties en heeft ruim 8.000 mensen in dienst. De fabrikant levert aan klanten in de hele voedingsmiddelwereld, van fabrikanten en retailers tot chocolatiers en bakkerijen. Het bedrijf biedt verschillende diensten aan op het gebied van productontwikkeling, processing, training en marketing.
www.barry-callebaut.com

EINDE PERSBERICHT //

Bijlage: Happy Tooth logo voor tandvriendelijk snoepgoed

Noot voor de redactie:
Wilt u meer weten over het Happy Tooth logo, of wilt u een proefpakket met tandvriendelijk snoepgoed of chocolade ontvangen, neemt u dan contact op met ir. Lisette de Jong, verantwoordelijk voor de PR & Communicatie van Toothfriendly International in Nederland, [email protected], tel. 06-14 55 79 45.

Trefwoorden: Efsa, Niet-cariogene Suikers, Non-cariogene Suikers, Tandvriendelijke Chocolade, Toothfriendly International,

Contact Toothfriendly International

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share