Oktober, maand van de Mondgezondheid. Aandacht voor een goede mondhygiene en tandvriendelijk snoepen

Oktober, maand van de Mondgezondheid. Aandacht voor een goede mondhygiene en tandvriendelijk snoepen van Toothfriendly International

Door: Toothfriendly International  08-09-2007
Trefwoorden: Keurmerk Voor Tandvriendelijk Snoepgoed, Tandvriendelijk Snoepgoed,

Het merendeel van de Nederlandse bevolking hecht veel waarde aan een goede mondgezondheid. Toch besteedt de gemiddelde Nederlander hier maar weinig aandacht aan, zo blijkt uit consumentenonderzoek van Colgate in ruim 27 landen, waaronder Nederland. Zo wordt er te weinig en te kort gepoetst en niet of bijna nooit geflost. Tegelijkertijd consumeren mensen steeds meer tussendoortjes en zure voedingsmiddelen, zoals frisdrank en vruchtensap. Zij zijn zich er vaak niet van bewust dat dit de kans op cariës en tanderosie vergroot.

Demineralisatie
Wie veel tussendoortjes eet, pleegt een grote aanslag op zijn tanden. Suiker wordt door de bacteriën in de mond omgezet in melkzuur. Dit zorgt ervoor dat het beschermende laagje tandglazuur om de tand geleidelijk aan oplost, ook wel ´demineralisatie genoemd. Normaal maakt het speeksel dit proces ongedaan. Bij meer dan vijf à zes eetmomenten per dag kan het speeksel de tanden echter niet meer beschermen. De kans op cariës wordt dan groot.

Happy Tooth Logo
De voorlichtingsorganisatie Toothfriendly International adviseert de consumptie van suikerbevattende producten te beperken tot de hoofdmaaltijden en bij voorkeur tandvriendelijk snoepgoed te consumeren. Dergelijk snoepgoed is herkenbaar aan het Happy Tooth logo, een vrolijke witte tand onder een beschermende paraplu. Het logo geeft aan dat snoepgoed is goedgekeurd door een onafhankelijk en gecertificeerd onderzoeksinstituut en daarmee gegarandeerd niet schadelijk is voor de tanden. Tijdens en na consumptie ervan daalt de pH in de mond niet verder dan tot 5,7. Goedgekeurde producten bevatten suikervervangers als isomalt, maltitol, sorbitol en xylitol. In Nederland is het logo te vinden op producten van onder meer Mentos, SMINT, Air Freeze, Läkerol en Fruittella.

Toothfriendly International
Het Happy Tooth logo is ontwikkeld door de Zwitserse non-profit organisatie Toothfriendly International. Deze organisatie heeft als doel tandcariës wereldwijd aan te pakken met voorlichting over tandhygiëne en tandvriendelijke eetgewoonten. Toothfriendly International wordt geleid door professionals uit de tandartsenwereld en viert dit jaar haar 25-jarig jubileum.

Maand van de Mondgezondheid
Colgate en de Associatie Nederlandse Tandartsen organiseren de Maand van de Mondgezondheid dit jaar voor de vierde keer. Tot de activiteiten behoren een TV-commercial over mondverzorging, een informatiebrochure voor in de wachtkamer van tandartsen en mondhygiënisten en een aantal promotionele acties. Op de website www.maandvandemondgezondheid.nl kunnen consumenten alles vinden over mondverzorging.

Trefwoorden: Keurmerk Voor Tandvriendelijk Snoepgoed, Tandvriendelijk Snoepgoed,

Contact Toothfriendly International

Website - Geen ingevoerd

E-mail - Geen ingevoerd

Deze pagina afdrukken

Share